Fondkonto; skatt vid flytt?

En bekant har pengar på ett s k “fondkonto”. Hen vill flytta pengarna till ett ISK-konto istället. Detta p ga hen får betala skatt vid försäljning.

Går det att flytta pengarna till ett ISK konto, utan att behöva betala skatt? Notera att pengarna skall bara flyttas och inte säljas

Eller räknas även en flytt av pengar som en försäljning?

Är det isf bara för att pengarna ligger på det s k fondkontot, och inte på ett ISK-konto?

Tycker detta låter väldigt märkligt, då pengarna inte skall säljas och man gör ju varken en vinst eller förlust.

Överföringen som görs i samband med flytten fungerar skatterättsligt som en försäljning. Detta betyder att du blir beskattad som om du hade sålt tillgångarna till ett pris motsvarande värdet vid överföringen. Värdet av det överförda sparandet betraktas samtidigt som en insättning som läggs till kapitalunderlaget vid beräkningen av årets schablonintäkt för ISK.

Hur flyttar jag värdepapper mellan mina konton?

1 gillning

Pengarna kommer beskattas när dom flyttas ut från fondkontot till ISK.

Eftersom ISK schablonbeskattas hade det annars öppnat för ett väldigt enkelt kryphål där man istället för att sälja och betala vinstskatt bara kunde flytta till ISK och plocka ut pengarna efter det.

3 gillningar

Ok, måste varje uttag redovisas till Skatteverket?

Flyttar jag allt så kommer det bli en restskatt vid nästa deklaration?

Vem håller koll på alla uttag och insättningar på detta fondkontot?

Räknas allt som en vinst eller förlust, både uttag och insättningar?

Åtminstone Avanza redovisar till Skatteverket att man sålt, och transaktionen dyker upp ofullständig i deklarationen. Sedan behöver man själv fylla i mer information om varje post för att deklarationen ska bli komplett.

1 gillning

Det låter som att antingen du eller din bekanta har snurrat till det lite.

Vanligtvis är det som finns på fondkonto är inte pengar, utan fonder. Fonderna ska säljas, detta rapporterar banken in till skatteverket så att det är förtyckt i deklarationen, och pengarna ska flyttas till ett ISK (där man kan köpa fonder för pengarna om man vill) för att i framtiden slippa skatt på vinsten och betala schablonskatt istället.

Om det hade varit pengar på fondkontot hade det inte funnits någon vinst att beskatta. Skatten på fondkonto beror ju på hur mycket värdet på fonderna ökat. Att flytta pengar in och ut från ett fondkonto beskattas inte.

1 gillning

Nu tappade du bort mig fullständigt.

Fonderna har ju ett värde i form av pengar.
Vill jag flytta pengarna som är bundna till fonden, så måste jag ju göra en försäljning utav fonden för att komma åt pengarna.

Lek med tanken att jag har ett värde på fonden på 100 000 SEK. Dessa pengar vill jag flytta till ett ISK. Då måste jag ju sälja alla andelar i fonden för att få loss dessa 100 000

Eller hur tänker du att jag skall flytta pengarna till ett ISK utan att röra fonden?

Ska ni verkligen göra en sån flytt? Skatten på ISK är på väg rakt upp så det kan resultera i att ni får skatta för vinsten i fonderna och när pengarna sedan finns i ISK får ni en rejäl skatt även där.

Vet inte, är det bestämt att det skall bli högre skatt på ISK?
Det va väl bara ett förslag från den nya finansministern?
Påverkar det mina aktier som jag har där?
Ibland behöver man ju nalla på fondkontot, och det var därför som jag undrade om man behöver deklarera detta.
Tar jag från ISK kontot behöver jag ju inte skatta.

Det bestäms sista nov och utgår från Riksbankens räntor. Att det blir skattehöjning är nog helt klart.

Ok, det visste jag inte.
Har du källa på detta så jag kan läsa detta?
Vad är anledningen till att man vill beskatta ISK?

Det har alltid varit skatt på ISK, fast tidigare har den varit låg eftersom Riksbanken kört med 0-ränta. Nu ändrar det sig snabbt.

Du får slå i Sveriges Lagbok om du vill ha ursprungstexten.

1 gillning

Det är alltid du själv som ansvarar för att att din deklaration är rätt, men det sagt så brukar det där gå per automatik. En snabb googling verkar göra gällande att vinstskatten betalas i samband med deklaration och blir därmed en kvarskatt om allt annat är korrekt beskattat.

Är du oroad över kvarskatten kan du ju räkna ut denna och betala in i samband med försäljningen:

Ring skatteverket om du blir osäker, dom har säkert koll och hjälper nog gärna till.

1 gillning

Ja, skall ringa både banken och Skatteverket för att få klarhet i detta.

Men nu verkar det inte alltså spela någon roll om man har pengarna på ett fondkonto elller ISK?

På ISK blir man nu högre beskattad, och på fondkontot blir man beskattad om man säljer.

Det är underbart att investera.

Du äger inte pengar, du äger fondandelar. Dessa måste säljas vid flytt. Dock är det kanske bra tillfälle att sälja/flytta dessa nu när börserna gått ner. Dvs din vinst (och därmed din skatt) blir inte så hög som den hade varit för ett år sen.

Sant att skatten på ISK är på väg upp pga statslåneräntan går upp, men imho fortfarande en bra idé. Speciellt om regeringen nån gång får tummen ut och gör de första 300k skattefria.

1 gillning

Det är inte säkert att fondandelarna måste säljas handgripligen. Som framgår av mitt tidigare inlägg tycks Avanza kunna flytta över dem från AF till ISK, men beskattningsmässigt räknas det ändå som en försäljning på AF och en insättning på ISK.

Fördelen är att man är investerad hela tiden åtminstone på något konto, så man inte missar exempelvis den stora uppgången som var i veckan.

Det är förmodligen dock inte alla banker som klarar av att göra som Avanza.

Kalla det vad du vill, andelarna man har i fonder motsvarar ett värde i pengar vid försäljning. Sedan får man betala en straffskatt på vinsten man gör vid försäljning av fonderna.

Har man pengarna på ett ISK så blir det dyrare nu än förr, beroende på hur mycket pengar man har där.

Flytt av fondandelar blir en straffskatt vid vinst om man säljer.
Man bestraffas även för att ha pengar på ett ISK.

Är det bäst att passa på att sälja fondandelar när fonden går dåligt, för att på så sätt slippa straffskatten?

Ja, om man har beslutat sig för att flytta från AF till ISK är det bättre att göra det vid en nedgång när vinsten är lägre.

Dock kan det vara dumt att vänta på att börsen ska gå ner, för det vet man ju aldrig om den kommer göra.

1 gillning

Sant, men hur ser man om man kommer att göra en vinst eller förlust vid försäljning från fondkonto?

På så vis slipper man väl bli beskattad?