Om inköpsvärdet är lägre än nuvarande värde räknas överskottet som vinst.
Nu rör du väl till det,
Skatten vid försäljning är 30% av vinsten. Tycker inte konstigt att man får skatta för vinster eller inkomster.
Vid förlust får du göra avdrag för 30% av förlusten.
Blir fortfarande extremt förmånligt att ha pengar på ISK konto jämnfört med fondkonto. Som huvudregel så är det när boräntorna börjar närma sig 5,4% som det inte längre är förmånligt med ISK (starslåneränta > 4%).
Hur blir det när man skall gå i pension och ta ut alla pengarna då?
Blir det också 30% som skall skattas vid vinst? Samma som nu?
Ja
10 tecken
Ja.
I ditt exempel med 100K som du vill flytta spelar inköpspriset roll. Köptes de för t ex 40K en gång i världen är vinsten 60K och då får du skatta 30% av detta, dvs 18K.
Sätter du in de resterande 82K (100-18) på ISK så kommer du varje år framöver att betala ca 1% på detta (ca 820 spänn i dagsläget). Mer om det går upp och mindre om det går ner. Men den dag du vill ta ut och leva livet kostar det ingenting.
Ok då vet jag. Återstår vad som händer den 30 November då med ISK.
Känns som lite Magda varning på den nya finansministern tyvärr.
Finansministern har inget med det att göra
Som @Pannkaka säger. ISK-skatten bygger på statslåneräntan. Går räntan upp så går skatten upp och går den ner så hänger skatten med neråt fast justeringen sker på årsbasis.
Kom igen! Dessa skatteregler har varit oförändrade i över 10 år. Den nya finansministern har inte ändrat något.
Har lite svårt att förstå hur en konkret fråga devalverar till en politisk smutskastning?
Magdavarning? Fattar inte ens vad det betyder. Straffskatt? Kalla det vad du vill, det är vinstskatt helt enkelt.
Nä tack för mig i denna tråden, lycka till med fondflytten! 
Bestraffas? Och straffskatt?
Njae, alltså visst blir det skatt på vinsten med vanligt fondkonto. Men 70% av vinsten får man ju liksom behålla. Om det nu är så att fondandelarna har gått upp i värde den tid man haft dem.
Och visst blir det skatt på ISK. Liten gnutta varje år. Oavsett om fonderna har gått upp eller ner. Men då är det skattat och klart. Jättesmidigt tycker jag. Och inte särskilt hög skatt. Och enkelt att det kommer ett förtryckt belopp i deklarationen.
Jag tänker att det enklaste om du absolut vill undvika skatt är att ha pengarna på ett bankkonto med 0% ränta. Eller kanske som kontanter. ![]()