ISK och flytta pengar

Hej,

Nybörjarfrågor, men jag har läst på lite och förstår hur ISK beskattas, men förstår inte 100% när jag beskattas (i vilka situationer alltså).

Hur beskattas pengar när jag flyttar dem mellan fond och ISK? Kan jag flytta pengar hej vilt där utan att behöva oroa mig? Säg att jag har mitt ISK på Avanza och flyttar 10000 kr till Länsförsäkringar Global Indexnära och sedan flyttar tillbaka 1000 kr till mitt ISK. Får jag skatta för den tusenlappen då? Eller om jag flyttar 10000 kr till LGI och sen 11000 (10000 + avkastning) tillbaka, blir det bara beskattning på tusenlappen (vinsten) där då?

Hur beskattas pengar om jag flyttar dem till ett sparkonto på Avanza (Nordax) och sen tillbaka till mitt ISK på Avanza igen (säg att jag flyttade 10000 kr till Nordax och sen 10100 kr tillbaka till Avanza ISK igen)? Beskattas allt, eller bara vinsten?

Här köper du fonden inom ditt ISK. Det blir alltså ingen extra skatt. Du kan köpa och sälja fonder och värdepapper inom ett ISK hej vilt.

Du betalar 30 kr i skatt på vinsten på sparkontot (30% av 100 kr vinst). Därutöver betalar du 9:47 skatt för att sätta in pengar på ditt ISK (0,094% på 10100 kr).

Tack för snabbt svar!

Ok, flytt mellan ISK och fonder/aktier är obeskattat (förutom själva vinsten, antar jag)?

Angående sparkontot… Vänta lite, är du säker på det? Även om Nordax tekniskt sett är tredjepart? Så jag kan flytta 10000 kr fram och tillbaka mellan ISK och sparkonto dagarna i ända där (inget jag skulle göra, men för exemplets skull) och ändå bara betala för vinsten?

På ett ISK betalar du inte skatt på den vinsten. Du betalar istället skatt på det så kallade “schablonbeloppet”, som baseras på hur mycket pengar som du har på kontot (kontanter, värdepapper och fonder). Du kan läsa mer om hur det fungerar hos Skatteverket:

Nej. Varje insättning på ditt ISK triggar en “kvartalsskatt” extra. Det är för att man inte ska kunna slippa skatt genom att ta ut alla pengarna dagen innan ett kvartalsskifte och sedan sätta in dem igen dagen efter.

Så du kan flytta pengar till ditt sparkonto dagarna i ända, på sparkontot betalar du bara skatt på vinsten. Jag kan flytta pengar mellan mina egna sparkonton i Länsförsäkringar och SBAB dagarna i ända. Inget av det triggar någon skatt. På sparkonto betalar man 30% skatt på vinsten, vilket redovisas av banken direkt till Skatteverket varje år.

Men varje gång du flyttar pengar till ditt ISK så betalar du skatt. Du betalar inte skatt för att ta ut pengar ur ett ISK men du betalar skatt för att sätta in dem. Och då är det inte på vinsten du skattar utan på hela beloppet som du satte in.

Ah. Då är allt glasklart. Tack!