Om man tar ut alla pengar från ett ISK och sätter in dom i ett nytt ISK i en annan bank, utlöser det någon skatt på något vis? Om det gör det hur mycket i så fall?
Både ja och nej. Det beror på när nu gör uttaget och insättningen. Om du planerar så att uttaget görs vid slutet av ett kvartal och insättningen vid början av nästa så undviker du extra beskattning av likvider/cash som flyttas på egen hand. Risken du tar är förstås att stå utanför marknaden i ett antal dagar vilket, om du har otur, kan vara värre än dubbelbeskattningen som annars skulle ske ett enskilt kvartal.
Du kan läsa mer på Skatteverkets hemsida Skatt på investeringssparkonto | Skatteverket
Tack för snabbt svar.
Flytt av värdepapper och/eller pengar mellan ISK är skattefri, mer info hos Avanza (rubriken ” Hur fungerar skatten vid flytt av värdepapper till ett ISK?”) och Nordnet.
Funkar även mellan olika banker med då är det bra att dubbelkolla så att mottagande bank noterar att det är flytt från ISK.
En annan fundering.
Vid flytt av värdepapper mellan ISK i olika banker (som sköts av den mottagande banken), flyttas värdepapperna eller säljs dom och köps in på nytt i det mottagande ISK?
Dom säljs och köps på nytt.
Det beror på. Om värdepapperen finns på den mottagande banken så kommer vissa banker att flytta värdepapperen. Då slipper du stå utanför marknaden. Men det beror på vilken bank du flyttar ifrån och vilken du flyttar till. Jag vet att om du flyttar från Nordea, Handelsbanken eller Savr så kommer de att sälja värdepapperen först. Jag skrev lite om det i denna tråden:
Jag har en liknande fråga. Låt säga att jag har två ISK fast på samma bank. Jag har pengar (inte aktier eller fonder) på ISK A som jag vill flytta till ISK B.
Vad blir konsekvensen av denna flytt? Något jag borde tänka på innan?
Jag ställde samma fråga till Avanza för ett tag sedan. De svarade såhär: