ISK-flytt sällan värt det

Den korta versionen

Om du vill flytta ett ISK så lönar det sig antagligen inte med en så kallad ISK-flytt. Sälj av fonderna och flytta pengarna själv istället. Det gäller om den nya banken inte har fonderna som du vill flytta, eller om du flyttar från Handelsbanken, Nordea eller Savr.

Den långa versionen

Det verkar som att det inte alltid är värt att göra en ISK-flytt när man vill flytta mellan olika banker/institut. Det tar flera veckor och under tiden ligger man kanske utanför aktiemarknaden.

Så här skriver till exempel Lysa:

En flytt mellan två ISK-konton beskattas inte och tar normalt ca 2-4 veckor.

Vad omfattas i en ISK-flytt?
När du väljer att göra en ISK-flytt till Lysa så ger du oss en fullmakt att flytta ditt innehav på ett ISK-konto från ett annat institut till Lysa. Det gör att du på ett enkelt och smidigt sätt kan flytta över likvida medel och/eller sälja befintligt innehav i form av vanliga fonder och aktier och därefter flytta över likviden till ditt ISK-konto på Lysa.

Avanza rapporterar liknande tider (1-3 veckor).

Nordnet och Avanza tillåter att man flyttar hela fonderna ifall de själva säljer samma fond. Annars måste fonden säljas av först. Men det beror också på var man flyttar ifrån. Om du flyttar från Nordea, Handelsbanken eller Savr så måste de sälja alla dina fonder innan de påbörjar flytten.

Så här skriver Avanza:

Vi försöker alltid flytta dina fonder och värdepapper utan att de säljs av, men det finns ett par undantagsfall.

Om du flyttar ditt ISK från Nordea, Handelsbanken eller SAVR kommer dina fonder att säljas i samband med flytten. Det gäller också ifall vi inte har en enskild fond i vårt utbud.

Dina pengar förs då över till ditt ISK hos oss och du kan sen köpa fonden igen. Självklart innebär det inga extra skatteeffekter för dig.

Skatten som du betalar när du sätter in pengar på ett ISK är just nu (2022) 0,09%. Avkastningen på börsen är svårare att sia om eftersom den svänger kraftigt på så kort tid, men om vi antar att börsen går upp 7% per år så är det i snitt 0,019% avkastning per kalenderdag som man missar av att stå utanför marknaden. En flytt som tar två veckor riskerar då att missa i snitt 0,27% avkastning, tre gånger så mycket som skatten. Såklart kan man ha tur och lyckas undvika en nedgång men det vet man ju inte förrän efteråt.

Jag tycker ISK-flytt verkar onödigt krångligt.

Obs! Ifall din bank kan flytta själva fonderna så lönar det sig fortfarande att göra en ISK-flytt. Då slipper du både att stå utanför marknaden och skatten.

7 gillningar

Det är inte ofta att jag bytt ISK mellan två banker men det har skett. Jag har alltid gjort det själv genom att sälja av allt, överföra via ett lönekonto och sedan sätta in allt på mitt nya ISK. Smidigt, fort och värt kostnaderna tycker jag. Av samma anledningar som du beskriver.

Jag undrar bara hur det blir när man säljer av hela bunten först och sedan ber om ett flytt hos banken. Då finns det bara likvider kvar på kontot och borde det inte ta 2-4 veckor va? Eller är det då byråkratin som står i vägen som gör att det ändå tar lika mycket tid? När man flyttar från LYSA kan man såklart inte lira med likvider på sitt ISK men mot andra hållet skulle det fungera bättre än bra.

… jag kommer aldrig att veta själv. Jag har inte tålamodet att experimentera med sådant och tycker det är mycket roligare att direkt börja köpa nya fonder hos nya banken. :nerd_face:

2 gillningar

Bara 4 veckor? Det är ju raketfart jämfört med att flytta en tjänstepension. :wink:

2 gillningar

Stämmer inte enligt min erfarenhet.
Har gjort flertalet flyttar från Avanza senaste tiden och det har gått på ett par dagar samtliga gånger.

Då har jag sålt av innehavet hos Avanza själv innan, och sedan gjort en så kallad “Flytta en summa” från Lysa ISK flytt tjänst. Oerhört smidigt och gick snabbare än om jag hade gjort det själv vid kvartalsskifte.

3 gillningar

Kan fylla i att Lysa tagit bort SAVR från insättning ISK-flytt då SAVR enligt Lysa börjat ta 500kr betalt för flyttar ut. Det påverkar ju också när man funderar över tillvägagångssättet för en flytt.

1 gillning

Jo tyvärr, jag gjorde detta misstag och fick vänta nära 3 veckor för att Avanza skulle flytta likvider från Nordnet.

2 gillningar

Attans. Det var oväntat. :confused:

Jag har väntat på min flytt från Nordea till Avanza sedan den 10 maj, så det kanske beror på varifrån och åt vilket håll.

Nu stod ju just Nordea som ett undantag från normen i ISK-flytt så det kanske bör tas med en nypa salt.

Något att tillägga är att det även kan kosta att flytta ett ISK mellan två banker, detta om man har rena aktier.

Kolla t.ex vad Nordnet skriver på sin sida.

1 gillning

Vad gäller att flytta aktier bör man även tänka på att det är brottsligt att handla aktier med sig själv över börsen.