Jag tänkte sätta in en summa pengar (som just nu är i ett sparkonto) på ett ISK i Nordnet för att köpa deras gratis Sverige-index-fond. Tanken är att ta ut det framöver när kronan förhoppningsvis stärks och flytta till mitt ISK i min vanliga bank Avanza och köpa globala indexfonder. Finns det några särskilda kostnader (tänker främst på hur ISK-skatten beräknas) i samband med att flytta pengar så här mellan olika ISK på olika banker som man behöver tänka på?
Alternativet annars skulle vara att köpa en Sverige-indexfond men avgift på 0,2-0,3 i Avanza direkt.
Men det går inte bara hur som helst att flytta saker mellan egna ISK-konton om de inte är på samma bank. Inom Avanza eller Nordnet kan du ju ha flera ISK, och flytta både kontanter och värdepapper däremellan utan skatteeffekt. Men vill du flytta mellan så kan du, vad jag vet, enbart göra det genom att flytta hela ISK-kontot. En process som ibland kan ta ett bra tag. Om du tar ut pengarna från Nordnet, så hamnar de på ditt vanliga konto först, och är därmed utanför dina ISK-konton. När du sedan flyttar dem från ditt vanliga konto och till det andra ISK-kontot på en annan bank, räknas det som insättning.
Är det unikt för dem isf? Jag har flyttat enstaka fonder från LF till SAVR t ex. Tid tog det, men det går iaf och inga pengar är utanför marknaden under flytten.
Jag flyttar just nu ett ISK konto från LF till Avanza. Än så länge har det gått tre veckor och är inte färdigt.
Då flyttas allt på kontot och det ska enligt bankerna inte påverka skatten. Men om man däremot säljer fonderna och sen köper de på annat ISK så påverkas skatten. För nya pengar läggs in på ISK kontot.
Vad jag vet så går det endast att flytta värdepapper mellan ISK konton inom samma bank, som tidigare skrivit. Detta påverkar inte skatten heller.
Precis min erfarenhet också, därav min varning för att det kan ta ett tag.
Hur gör du i så fall? Det går ju inte att göra en sådan överföring från appen. Du kan föra över mellan konton på Nordnet, och du kan välja att ta ut och då är det till ditt ordinarie bankkonto utanför ISK. Eller kan man ringa in till deras support och be dem föra över 10 000kr från din Nordnet ISK till din Avanza ISK? Tekniskt och skattemässigt möjligt, så klart, men jag har aldrig gjort det eller sett alternativet någonstans i alla fall.
Jag frågar för att jag aldrig gjort det mellan Nordnet och Avanza. Men jag “importerade” s a s det jag ville från LF till SAVR. Jag fick jag identifiera kontot och sedan välja vilka fonder som skulle flyttas. Jag förmodade att det fanns liknande hos Avanza och Nordnet.
Ursäkta om jag var oklar, men med flytta menar jag helt enkelt att sälja fonderna, ta ut pengarna till mitt personkonto och sedan ny insättning på ISK i den andra banken. Bortsett från tiden pengarna är utanför marknaden, förlorar man pengar skattemässigt på detta förfarande?
Inte om du gör det över ett kvartalsskifte. Skatten för behållningen vid ett kvartalsskifte är lika hög som insättningsskatten.
EDIT: Men innan du gör något överkomplicerat för att slippa skatt bör du tänka efter om du tycker det är värt det. Insättningsskatten på 100.000 kr är 93,75 kr.
Bankernas egna fonder brukar vara slöa i hanteringen, så för att vara riktigt säker på att hinna ta ut pengarna innan kvartalsskiftet behöver du sälja i god tid. På Nordnet har jag även upplevt att hanteringen av SPP:s fonder gått i snigelfart.
Jag förstår att ditt inlägg i första hand riktar sig till trådskaparen, men kan tillägga att jag personligen gör alla mina fondbyten på det sättet – även inom samma bank. Jag brukar kallad det fattigmans-ETF.
Jag är ej heller rädd för lite högre ränta under en kort period. Citerar mig själv från en annan tråd:
Att låna 100.000 kr till 6 % ränta i 5 dagar kostar ca 80 kr. Dessa 80 kronor får man dessutom delvis avdrag för i deklarationen. Om beloppet och räntan är lägre, och det går snabbare än 5 dagar, blir det naturligtvis mindre slantar än så. Det är en billig (om än ej heltäckande) försäkring mot att det händer stora dumma saker under en utdragen flytt.
Hej!
Jag tycker du krånglar till det för att spara 0,2 %. Känns som inom felmarginalen. Tur med vilken dag du väljer att göra bytet har säkert större påverkan. Även avvikelsen mellan nordnets fond och en annan kan säkert bli större än avgiften.
Fortsätta ha ett konto på nordnet eller göra manövern på avanza med en något dyrare fond är vad jag hade gjort.
Jag hade sålt före ett kvartalsskifte och plockat ut pengarna. Efter kvartalskiftet hade jag satt in pengarna på ditt nya ISK och köpt tillbaka fonderna där. Det är enklast, snabbast och kostar ingen extra skatt. Om du står utanför marknaden någon dag kommer du inte att kunna mäta ens. Kanske kan du vinna på det om kurserna har gått ner under tiden.