Flytta fonder från ISK i SHB till Avanza

Hej!

Har lurkat en del på forumet senaste tiden och lärt mig mycket, men nu behöver jag lite input och förslag gällande mina fonder. I dagsläget har jag sen några år tillbaka månadssparat på ett ISK i Handelsbanken, primärt i externa fonder fördelat på globalt index, småbolag, teknik, energi osv. Jag inser dock att jag borde använt mig av Avanza från början då Handelsbankens system och översikt är minst sagt undermåligt. Dessutom är vissa av fonderna relativt dyra och jag vill gärna byta dem till vettigare alternativ. För det tredje trodde jag att ett samlat sparande på banken jag har mitt bolån hos skulle hjälpa mig i förhandlingarna, något som var dödfött.

Så, hur flyttar man enklast innehaven till Avanza? En regelrätt flytt av ISK’t triggar försäljning (!) p.g.a. Handelsbankens regler. Eftersom jag månadssparat känns det mindre bra att sälja majoriteten och sitta med en klumpsumma likvider som jag behöver återinvestera i marknaden på en gång.

Alternativt puttar man in en del av likviderna löpande tillsammans med mitt nya månadssparande på Avanza och sprider ut det.

Helst vill jag ha allt samlat på ett nytt ställe så jag kan följa utvecklingen där framöver. Men jag inser att min OCD över detta kanske biter mig i stjärten tillslut. Det handlar om cirka 350 000 kr totalt.

Tack på förhand!

Låter anmärkningsvärt. Har du kontaktat Avanzas kundtjänst? Någon hjälp via SHB lär du inte få.

Ja verkligen. De varnade för detta på webbsidan när jag skulle inleda flyten av ISK’et, och kundtjänst har bekräftat att SHB säljer innehavet innan flytten.

Det är därmed lite oklart hur man systematisk för över sparandet till Avanza. Dyra fonder som genererat vinst skulle man kunna sälja av systematiskt och återinvestera i annat. Men det är en lång process.

Vad jag förstått går det inte att flytta en ISK från en bank till en annan, det är lika i alla banker.

Man kan bara starta en ny ISK i den nya banken och sälja innehaven i den gamla banken och föra över pengarna till den nya.

Sedan kan man avsluta den gamla tomma ISK-n.

Alla banker är lika jobbiga på den punkten.

Det här spelar väl ingen som helst roll i och med att du bara har fonder och inte betalar något courtage. Du kan ju köpa tillbaks fonderna eller nya fonder direkt.

Det enda som spelar roll är att du får flytta dina pengar från Handelsbanken till Avanza utan att trigga en insättning och betala skatt.

Det här är det sista du vill göra.

1 gillning

Du kommer inte runt det.
Det går inte att flytta en ISK, bara att starta en ny, flytta pengarna och avsluta den gamla.

Jo, du slipper courtage, som är en skatt, om du säljer fondandelar (inte aktier eller etf).

Men du behöver sätta in pengarna i den nya ISKn på nya banken och min förståelse är att det är en liten skatt på varje insättning man gör i ISK.
Den dras samtidigt som ISK-skatten på hela beloppet dras varje kvartal.

Jodå, det går visst och flytta pengar till en ny ISK utan att trigga en insättning och betala skatt.

@Stenisen kontakta Avanza så gör dom en flytt åt dig gratis utan att trigga en insättning.

Här har du lite information om det hos Nordnet, samma gäller för Avanza.

I det här fallet är det kul om jag har fel.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Är det bara Avanza som gör så för att värva kunder, eller har de andra bankerna börjat göra lika?

Du har fel :slight_smile:
De flesta banker gör detta helt gratis, se länken jag postade till Nordnet precis.

Här är dokumentet man behöver fylla i hos Avanza:

1 gillning

En ISK-flytt kan dock ta ganska lång tid ibland. Under den tiden har man heller ingen kontroll över pengarna. Det gäller väl dessutom att samma fonder finns i den nya banken?

Personligen hade jag först sålt, sedan flyttat till nytt ISK, köpt nya fonder där enligt hur du vill ha, sedan avslutat det ganska ISK:t.

Normalt sett tar det mindre än 3 veckor, att trigga en extra skatt på 1% för att undvika stå utanför marknaden denna tiden (Minus tiden det ändå tar att flytta det manuellt, 1-2 dagar?) så är det betydligt bättre att göra en gratisöverföring på 3 veckor.

Krasst sett om man förväntar sig en avkastning om 7% per år så skulle man förlora 0.405% avkastning mot att betala 1% skatt. Alltså en direkt förlustaffär att göra en manuell flytt!

Detta spelar ingen roll i detta fallet i och med att Handelsbanken bara tillåter flytt av likvider ändå.
Och, TS har för avsikt att köpa andra billigare fonder!

1 gillning

Perfekt, då hade jag också valt flytt av ISK :slight_smile:

Härligt, tack för svaren! :slight_smile: Hade dålig koll på skatten som triggas när man sätter in pengar på ISK. Då är det bättre att flytta likviden/ISK’t och omplacera det hos Avanza.

1 gillning

Flytt av fonder på ISK från Avanza till Nordnet gick fint, tog kalendertid.

Flytt från SHB till Nordnet fick jag erfara att SHB krånglade (krävde försäljning).
Jag blev irriterad på krånglet och klantade mig genom att själv flytta beloppen (delade upp i flera överföringar).
Fick skatta för insättningen och tänkte fula tankar.

Några år tidigare erbjöd sig SHB att flytta in ISK fonder till deras bank utan försäljningssteg… åt det hållet gick bra !

1 gillning

Härligt! Vore optimalt ifall storbankerna vore lite mer flexibla.

I och med att jag månadssparat har jag snittat in mig ganska väl i nuvarande fonder. Det känns trist att tvingas sälja allt och ”börja om”. Finns det någon bra strategi utöver att bara köpa in sig i nya fonder med en klumpsumma direkt? Månadssparandet fortsätter i vanlig takt efter det.

Du menar att dom fina siffrorna där det står +127% inte kommer följa med? :smiley:

Detta är ju bara mentalt, flytta och stoppa in en klumpsumma så får du vänta ett par år till så kommer det stå samma siffror där :slight_smile:

Har gjort liknande med nya konton, lite tjurig i början men sen efter ett tag när det gått upp lite och man ser att det fortfarande växer så försvinner dom tankarna :slight_smile:

Haha ja precis, det är väl bara mentalt. Då säljer jag fonderna och ber Avanza flytta ISK’t med pengarna på så får jag köpa nya fonder när det överförts. Tack för hjälpen! :slight_smile: