Jag har ett sparande (ISK) hos Söderberg & Partners, i dagsläget dryga 700’ med månadsspar på 3’. Min arbetsgivare är kund hos S&P, varför jag hamnade där med mitt vanliga sparande också. De har presterat sämre än en vanlig global indexfond, och tyvärr kommer höga avgifter till det. Kort sagt så vill jag flytta mitt sparande till t ex Avanza Global och kanske lite i en svensk indexfond. Hoppas rätt beslut, men är inget proffs på detta tyvärr. S&P tycker det är fel beslut naturligtvis
. Nu till frågan - hur går jag vidare på smartast sätt? Ska jag be S&P avsluta mitt konto och sälja alla fonder, och sedan köpa hos Avanza lite då och då? Eller ska man göra på något annat sätt? Jag står inte och faller med sparandet, det är pengar jag tänker ska ge lite guldkant om säg 5-10 år.
Kan du inte sälja själv och flytta över?
Jag hade nog gjort några olika försäljningar och flyttat över i omgångar för att inte ligga utanför marknaden. Men jag hade absolut flyttat, S&P är riktiga ockrare.
Tack för svar! Nej, tydligen måste jag gå via min kontakt på S&P för att sälja vilket känns lite jobbigt.
Det är troligtvis precis deras taktik för att behålla dig. I så fall hade jag bett dem utföra flytten i ett svep för att dra av plåstret.
Exakt så tror jag det är. Funkar tyvärr eftersom jag tycker det är jobbigt. Nog bäst att dra hela plåstret som du säger.
Det går inte göra en ISK-flytt?
Kontakta avanza och be dem hjälpa dig med en isk flytt. Då slipper du den extra beskattning som uppstår vid insättning av pengar.
Du bör om du inte gjort det omedelbart sluta med nya insättningar hos S&P och skicka in pengarna hos din nya tilltänkta bank istället.
Du kan även starta en flytt direkta i appen om du vill. Inte sälj av dom innehav du vill ha kvar, men gör väldig säkert att du inte flyttar likvider själv för att slippa skatten
Tack för tips, det låter ju dessutom smidigare! Ja, ska sluta omedelbart. Trist att jag började en gång i tiden bara…
Tack för svar!
Du har kanske gett dem någon slags fullmakt att förvalta ditt sparande också? Kan ju vara idé att göra ogiltig/dra tillbaka.
Inte klanka ner på dig själv!
Viktigare att börja spara än att göra helt optimalt.
“Perfect is the enemy of good”
Det har jag. Blir till att dra tillbaka och lita på mig själv istället
.
Jag håller på med 3 flyttar simultant och Skit i S&P. Enklaste är att gå till AVanza och begära en flytt. Dessutom finns söderberg & Partners med.
Utmärkt, då gör jag så. Tack snälla!
Hej! Sitter i samma situation som trådskaparen och funderar också på att flytta mina pengar, men det känns lite olustigt. Bara så att jag är med, man behöver inte sälja av hela innehavet utan kan flytta det. Samtidigt är det ju isk så få betalar man ju en skatt på innehavet så det bör väl inte medföra några extra kostnader, eller tänker jag fram?
Om det går att flytta ISKt så tillkommer ingen extra skatt.
Det är väl om Söderberg skulle ta ut någon flyttavgift som Nordnet gör.