Hej alla kunniga!
Efter många år så bestämde vi oss att lämna Nordea och snart har vi bara ett ISK och en KF kvar hos dem.
Trots att det har gått bra så vill jag gärna lämna Nordea helt.
Var nya bank (Danske bank) sa att det går inte att flytta de produkterna från Nordea och därför ska jag göra det själv.
Det har är ute efter att lite tips om hur och om vad man ska tänka.
ISK består av 3 Nordea fonder, är på strax under 100’ och har gått bra under alla år. Det är tänkt som framtidssparande för mig och frun.
KF är i min frus namn med barnen som förmånstagare och ligger runt 200’.
Jag sökte lite och hittade Flytta KF och ISK till Avanza
Från vilket jag förstår det bästa är att sälja av allt och flytta pengarna. För ISK innan kvartalet är slut, och för KF vid halvårsskiftet. Stämmer det fortfarande?
Sen är frågan: hur ska man göra med nya ISK och KF? Investera allt på en gång? Eller dela ut det under en lite längre period för riskspridningens skull?
Och var ska man investera? Jag har två ISK hos Avanza och till barnen ett Lysa konto.
Här tänker jag mest på KF till barnen: vilken aktör har en bra och billig lösning för det?
Inte helt uttömmande inlägg, men vi börjar såhär. Ska tackar, frågor och tips är välkomna!
Tack på förhand
Om ni vill ha den snabba lösningen, så är det att sälja av manuellt och sen flytta pengarna, som kan gå på typ en vecka. Den extra skatten som betalas på 300 000 kr är i runda slänga 3000 kr. Eftersom det är en relativt liten summa, skulle jag välja det alternativet hellre än att vänta i ett par månader på flytten. Men det är bara jag.
Ska väl gå att tajma så man slipper skatten också, sälj och se till att gamla kontot är tomt innan sista mars.
Låt ligga över månadsskifte på vanligt konto och sätt in på nytt ISK efter 1 april.
Jag gjorde precis en flytt via banken, tog en jävla tid, fick sedan veta att man kunde göra själv utan dubbel skatt om man håller koll på kvartalen.
När jag gjorde flytt via banken måste det blivit ca 7-8 bankdagar pengarna låg utanför marknaden, nu hade jag väl tur att det blev ungefär +/- 0 ändå under just de dagarna.
Jag har nyligen flyttat ISK från Nordnet till SHB. Men erfarenhet är att fonder går inte att flytta rakt av men aktier går bra. Fonder måste säljas och kontanterna kan flyttas utan skattekonsekvens. SHB löste hela flytten och skickade säljuppdrag till Nordnet sedan flyttades pengarna och när pengarna var på plats så köptes fonderna. Det hela tog några veckor och man var utanför marknaden knappt två veckor. Jag har för mig att det inte finns något sätt att flytta fonder. Troligen för att fondandelar normalt inte byter ägare.
Jg fick genom arv en ISK och ett aktiekonto hos Nordea. Har allt annat på Avanza. Min första notering var hur krångligt allt var på Nordea, inloggning och förändringar. Jag kontaktade Avanza som beställde en flytt. Det tog rätt lång tid (mer än en månad) och det var otydligt vem som krånglade. Avanza svarar i vart fall vid kontakt, Nordea svarade aldrig. Men en dag nör jag öppnade Avanza så var alla aktier och fonder överförda. Det tog rätt lång tid och nackdelen är då om det sker stora förändringar så finns ingen möjlighet att köpa eller sälja. Så om jag skulle göra om det vore det nog bättre att sälja allt via Nordea och sedan överföra likviden, även om det ger courtage och troligen ökad skatt. Men om man väntar så fungerar det, och Avanza var till god hjälp.