Nu ska dessa flyttas till ett ställe med billigare fonder än 0.4%, jag tänker Avanza.
Hur gör jag detta? Innebär det kostnader? Dubbelbeskattning?
Jag har frågat runt och sökt, men fattar inte.
Jag kan alltså INTE ta ut allt från ISK/KF, sätta in på ett vanligt konto och göra en vanlig banköverföring till Avanza?
ISK bör du kunna flytta smidigt (nåja) från Nordea genom att öppna ett ISK hos Avanza och sedan anmäla hos Avanza att du vill flytta innehavet på det kontot från Nordea. Det utlöser inga skattekonsekvenser, men kan ta många veckor.
Om du vill flytta själv tvingas du betala “insättningsskatt” hos Avaza. Dock är “insättningsskatten” lika hög som “kvartalsbehållningsskatten”, så om du tar ut pengarna exempelvis innan kvartalsskiftet som inträffar om en vecka och sätter in dem efter kvartalsskiftet blir det skatteneutralt jämfört med flyttalternativet. Dock kan ju vad som helst hända med börsen under de dagar du tagit ut pengarna, så det har sina risker.
Vad gäller KF har jag aldrig hört att det ska gå att flytta in eller ut några innehav, ens inom samma bank. Om någon hört något annat får ni gärna rätta mig. Så det bör vara sälja och köpa nytt som gäller.
Du bör dubbelkolla så att du inte har någon inlåsningseffekt för din KF hos Nordea. Det är inte alla banker som har lika billig och enkel KF som Avanza och Nordnet, så det är lätta att missa någon typ av avgifter och villkor. Även hos Avanza finns det en liten inlåsningseffekt första året.
Du får sälja fonderna på kapitalförsäkringen och efter likviden är tillgänglig gör du ett helåterköp hos Nordea till ditt företagskonto. Därefter kan du sätta in medlen på KF företag hos Avanza.
Uttaget beskattas inte, men insättningen beskattas. Sätter du in 100 000 kr första halvåret blir skatten 882 kr. Sätter du in motsvarande summa under andra halvåret halveras skatten.
Ja, om du tar ut pengarna senast fredag och sätter in dem efter kvartals-/månadsskiftet har du ingen behållning på ISK och slipper skatta för det.
Däremot får du betala en skatt för insättningen, som är lika stor som om du haft pengarna kvar på ISK.
Risken är att börsen går upp under tiden du flyttar pengarna. Då kan du förlora betydligt mer än vad skatten är. Du behöver ju då köpa tillbaka dina fonder dyrare.
Om börsen i stället skulle råka gå ner tjänar du på det. Men hur det råkar bli är omöjligt att förutspå på förhand.
Man kan behöva sälja sina fonder i ganska god tid innan man planerar att ta ut pengarna då vissa fonder tar flera dagar på sig att redovisa en försäljning.
Om du säljer aktier eller andra börshandlade värdepapper måste du tänka på att det finns likviddagar, och att pengarna inte är dina förrän efter två dagar, även om de syns på kontot direkt när du sålt. Tar du ut dem för tidigt kan du få straffränta av banken.
Tack för svar. Jag har redan sålt huvuddelen. Är obekväm med att vara utanför börsen, men beredd att ta risken att mista 1-2 veckors börsuppgång.
Att ligga kvar hos Nordea och betala stora summor i direkta avgifter och i förlorad avkastning är inte ett alternativ. Min enda undran är hur jag gör det bäst. Med tanke på att jag matchar med kvartalsskiftet lutar jag åt det. Och att vänta med att flytta KF till efter halvårsskiftet.
Blir även courtage kostnader vid köp och sälj i KF. Blir nog även en flyttavgift på isk. Om du nu ska fond spara så är Svar fonder billigare. Men det har bara isk. Tycker du borde ha kvar kf på Nordea. Bättre spridning en att lägga allt i en korg.