Om jag säljer fonderna på tex Avanza och flyttat-för över pengarna till ISK på tex Nordea, blir det dubbel beskattning då?
Japp! Väldigt onödigt att hamna i den sitsen. Dock borde Nordea / Avanza ha en tjänst “Flytt av ISK” så att du kan flytta utan att behöva sälja och sätta in på nytt.
Tack! Då får dom ligga kvar
Bästa tipset, om det inte är bråttom, är att ta ut senast sista mars och flytta till vanligt konto och efter första april sätta in dem där du vill ha dem.
Men det är främst om det är stora belopp. Annars är faktiskt skatten i verkliga tal ganska liten.
En sådan transaktion belastas i år med 0,27% i staffskatt, men som angaudlinn nämner, så tar skatterna ut varandra om beloppet inte finns på något ISK alls just under ett kvartalskifte.
Därtill kommer ju risken/chansen att gå miste om utveckling. Vet man inget annat om börsen så är väl den minst dåliga gissningen att kapitalet utvecklas med 2-3 punkter om dagen.
Den här typen av beräkningar är ju helt meningslösa, men lite underhållande.
Hade just samma fundering idag. Kul att frågan redan är besvarad här. ![]()
Jag har ca. 50.000 på Nordnet idag, uppdelad på några få fonder.
Tycker dock mera om Avanzas gränssnitt och deras statistik m.m.
Såg att man kan flytta ISK direkt via plattformen från Avanza till Nordnet. Det tar dock 4-5 veckor. ![]()
Då det enklaste och snabbaste sättet är då följande:
- Sälja alla fonder på Nordnet sista veckan i i mars och föra över pengarna till ett sparkonto innan den 31/3.
- Sätta in pengarna på Avanzas ISK den 2/4 och köpa fonderna igen.
Då blir det ingen extra skatt på ISK.
Stämmer det eller missförstår jag något?
Vill bara vara helt säkert innan jag gör det. ![]()
Korrekt tänkt.
Ja, det stämmer men under den tiden kommer börsen utvecklas och det är en chansning om det är positivt eller negativt för utvecklingen av din investering.
Troligt är däremot att börsen är så pass volativ under den tiden att börsutvecklingen kommer ha betydligt större påverkan på din investering än beskattningen.
4-6 veckor transfertid stämmer kanske, men om du inte har för avsikt att byta fonder under perioden och fonderna finns tillgängliga i den mottagande bankens utbud så är det alternativet det bästa. När allt är klart kommer precis lika många fondandelar som du hade på Nordnet, komma fram till Avanza. Ingen beskattning, ingen risk att missa kursutveckling.
Jag har inte för avsikt att byta fonder. Men 4-6 veckor är lite långt.
Läste även i ett annat forums inlägg här, att Nordnet tar ut en avgift på 49 kr per fond som flyttas. Stämmer det fortfarande? Avanza säger att flytten är gratis, men det hindrar ju inte Nordnet att ta ut en avgift på deras sida, om dom fortfarande gör det.
Jag är fullt medveten om att börsen kan gå upp och ner under dagarna jag har pengarna utanför ISK’n. Men det kan jag leva med. ![]()
Tack för förtydligande! ![]()
Sen är ju den naturliga följdfrågan om du orkar mecka med detta för att tjäna ca 125 riksdaler.
Ja, fråga är om man orkar logga in och göra några knapptryck, oerhört ansträngande. Måste nog sova på saken ![]()
Ja det stämmer att Nordnet tar betalt.
Eller de gjorde det för drygt ett år sedan.
Klart jag gör, det går fort. ![]()