Fondflytt Nordnet-Avanza strular

Hej alla forum medlemmar!
Har en fundering angående fondflytt mellan Nordnet och Avanza
Har någon varit med om att det strular med tiden för fondflytten?

Begärde flytt 1 Maj och fonderna försvann från Nordnet efter några dagar… Dom säger att det ska ta mellan 3-5 veckor men nu är det inne på vecka nummer 11 :thinking:

Har varit i kontakt med både Avanza och Nordnet men dom bara hänvisar till varandra.

Börjar bli så less att jag tro att jag flyttar allt till min bank när allt löser sig.

Vad sa Avanza och Nordnet när du frågade dem?

Min erfarenhet är att det är lättare vid kvartalsbyte (så man slipper extra ISK-skatt) helt enkelt sälja av allt → flytta likvidera till bankkonto → flytta likviderna in i nya nätmäklaren → köp fonder

Man ligger utanför marknaden kanske en vecka, men annars är det problemfritt.

Ang att flytta till din bank, jag gissar att du menar den storbank du använder. Jag har också flyttat allt mitt kapital till min storbank, finns tillräckligt stort fondutbud och jag slipper behöva logga in på olika tjänster.

2 gillningar

Dom menade att dom har gjort allt rätt och riktigt så det hänger inte på dem utan den andra aktören.

Precis lite så jag känner.
Sparar man i breda indexfonder så har de flesta storbanker ett hyfsat utbud.

2 gillningar

Tycker jag läser detta alltför ofta tyvärr att det tar väldigt lång tid med flytt av foder och ISK. Verkar vara bättre att göra som @Johann skriver och göra det själv manuellt i fortsättningen.

Vill man bara placera i indexfonder så har som sagt de flesta storbanker tillräckligt bra utbud för detta som täcker åtminstone globalt, sverige och tillväxtmarknader.

1 gillning

När ska man göra den flytten för att slippa skatten? Mer specifikt menar jag :slight_smile:

Som jag skrev, vid kvartalsbyte :slight_smile: Dvs gränsen mars-april, eller juni-juli, eller september-oktober, eller december-januari.

Skatten på ISK räknas via värdet vid ingången av varje kvartal samt insättningar under året [Skatt på investeringssparkonto | Skatteverket].

Om du flyttar allt idag kommer du betala för:

• ingång första kvartalet (1 januari)
  • ingång andra kvartalet (1 april)
  • ingång tredje kvartalet (1 juli)
  • insättning av hela kapitalet på nya mäklaren

Om du däremot hade flyttat för en vecka sen hade du betalat:

• ingång första kvartalet (1 januari)
  • ingång andra kvartalet (1 april)
  • insättning av hela kapitalet på nya mäklaren

… eftersom ditt värde var noll vid ingången till tredje kvartalet.