Vill flytta mitt innehav från Avanza till Montrose. Har en helt drös med Avanza Global som inte får att flytta. Min tanke är att köra ”byt” funktionen i Avanza där jag säljer av alla mina Avanza Global och köper DNB Global Indeks S. Sen flyttar jag hela kontot över till Montrose. Är det här det enklaste sättet med den kortaste tiden utanför marknaden. Sen undrar jag vad det kommer kosta mig i avgifter om jag flyttar säg 100K. Blir det massa växlingsavgifter eller blir det sälj och sen köp, kommer avanzas 0,25% I valutaväxling dras vid sälj av Avanza Global och köp av DNB Global Indeks S?
Bägge handlas i SEK och utan courtage så avgiften är 0kr (bortsett från fondens förvaltningsavgift och interna transaktionsavgifter).
Flytt från ISK funkar. Tyvärr inte KF. I KF måste man sälja och flytta kapital.
Enklast och kortast är det nog men det finns en viss risk för att när du ligger likvid innan köp men efter försäljning kan stora rörelser ske, som du då missar.
Ett alternativ är att byta lite i taget, varje dag, så att man bara ligger likvid med delar av kapitalet.
Smart blir lite DCA över det hela.
Min erfarenhet av att flytta aktier är att det tar en tid och enligt en annan diskussion här på forumet kan fonder ta väldigt lång tid att flytta om man har otur. Så min strategi hade varit att sälja nuvarande fonder på Avanza, flytta pengarna och köpa på Montrose. Visst, du kommer vara utanför marknaden ett par dagar men jag tror hela flytten blir smidigare och går snabbare vilket jag hade prioriterat.
Jag kommer vara en sån tråkig en. Det blir rena aktier jag flyttar dit.
Är det värt det? Rent ekonomiskt tänker jag. Så det inte blir som att jaga sparränta bland nischbanker.
Om du flyttar en fond kommer du väl inte vara “utanför marknaden” alls? Man äger fonden under hela tiden den flyttas även om den inte syns på någon av plattformarna? Så har man inga planer på att sälja har ju tiden det tar att flytta egentligen ingen betydelse.
Det blir dubbelbeskattning om man gör på detta sättet. Dels skattar man på uttaget från Avanza och sedan insättning på Montrose. Därför är det bra med ISK flytt då pengarna inte tas ut och sätts in igen men det kan som sagt ta lite tid för flytten att ske.
Beskattats verkligen uttaget? Men du har rätt om insättningen förstås och det är ju värt att ta hänsyn till.
Helt korrekt, det var mer den psykologiska effekten av att innehavet befinner sig i mittemellan så att säga under en tid som man kanske vill undvika. Men som @Polimi påpekar så blir det ju beskattning om man flyttar pengar och det är ju en viktigare poäng i sammanhanget.
Nej du har rätt uttag beskattas inte. Tack
Det är inte bara psykologiskt som det kan innebära problem heller.
-
Pengarna är låsta - man kan inte sälja under flytten om man vill ha loss likvider.
-
Man kan inte ombalansera, byta till andra värdepapper etc. under tiden.
-
Man kan inte använda belåning förrän flytten är klar.
Flytt av fonder från Avanza kan i värsta fall ta fyra månader, så lång tid tog det för mig.
En fråga på samma tema. Jag har pckså tänkt att flytta en del av mina aktier och ETfer från Avanza till Montrose. Såväl aktier som ETFer är utdelande. Jag förutsätter att utdelningar hanteras korrekt även under tiden som värdepappren är i flyttprocessen.
Någon som kan bekräfta var utdelningarna hamnar? Är det på kontot på Avanza därifrån jag flyttar eller är det på Montrose-kontot dit jag flyttar?
Jag flyttade för ett tag sedan aktier från min bank till Montrose och även om det tog ett tag så hade flytten samma transaktionsdatum hos båda så det är ingen lucka någonstans.
Om en av mina aktier hade haft ex-dag samma dag som flytten utgår jag från att utdelningen hamnat på banken för det var ju där jag hade ett innehav när sista dagen inklusive slutade. Det borde vara samma sak för ETF:er men hur det fungerar för utdelande fonder har jag ingen aning om
Börja med frågorna, ifall det är fonder vi pratar
- Hur viktigt är den här flytten?
- Varför ska du flytta ditt kapital?
- Är det värt med denna huvudvärk?
Du betalar ändå samma avgift. Istället skulle jag ändra mitt månadssparande från Avanza till Montrose istället.