Sälja Avanza Global, flytta ISK, köpa nytt

Hej!

Ser ni något problem med detta?

Sälja allt, 100K Avanza Global på ett ISK, flytta ISK med likviden till Montrose och där köpa motsvarande? Tex. DNB Global.

Frågorna som kommer till mig handlar om, hur mycket kommer jag “förlora” i värsta fall vid flytt och hur ska jag tänka kring köpa av liknande fonder på Montrose? Eller finns det någon motsvarande ETF med kanske mindre andel USA?

Utöver att jag vill fokusera på Montrose överlag så vill komma upp i 250K pga lättade avgifter, lite därför.

Tack på förhand.

Har inte Montrose någon typ av “flytt-tjänst”. Detta för att undvika skatte-effekter? Har för mig jag har hört eller sett något om detta. Kolla på deras hemsida.

1 gillning

Jo, det har de. Men eftersom de inte har Avanza Global så måste jag sälja av först och sen flytta ISK.

Varför inte byta till DNB Global på Avanza (lite i taget om du vill minska risken) och sedan flytta?

2 gillningar

Ett problem kan bli att göra denna transaktion på den svängiga börsen vi har nu. Tänk dig att du säljer en globalfond dag 1 och får likviden dag 3. Den flyttas över och du handlar i bästa fall dag 4. Om det under dessa dagar sker ett genombrott i tullförhandlingar kan det bli ett stort ryck uppåt så att du kan köpa väsentligt färre andelar. Det kan också bli tvärtom. Det finns metoder att undvika detta som att göra transaktionerna i flera små steg eller att gå över till ETF, då vet du vad du säljer och köper för.

1 gillning

Jag håller också på med detta men säljer bara några procent av berörda fonder varje dag, så någon/några dagar in kommer köp/sälj att ske simultant och det kommer inte att bli några dramatiska effekter.