Frågor kring flytt från Avanza till Montrose

Jag tänker på att eventuellt flytta allt mitt innehav från Avanza till Montrose och har några frågor kring det. Har använt sök-funktionen men har inte hittat klockrena svar på allt.

1. För det första, finns det folk här som har använt sig av Montroses flyttfunktion för att flytta innehav från ett ISK-konto på Avanza till Montrose? Vilka erfarenheter har ni av det?
  2. I mitt ISK-konto på Avanza har jag jag Plus Allabolag Sverige Index, Avanza Emerging Markets, Länsförsäkringar Global Index, Storebrand USA A SEK och Alphabet Inc Class A-aktien. Alphabet är en kvarleva från en annan tid och något som jag köpte för jätte längesedan. Montorse har inte Avanza Emerging Markets i sitt fondutbud och den kommer inte gå att flytta. Det innebär att jag behöver sälja Avanza Emerging Markets och köpa en annan Emerging-market-fond, som Montrose också har i sitt fondutbud, för att kunna göra flytten?
  3. Vilka fonder hos Montrose är jämförbara med Avanza Emerging Markets? Tycker inte att det finns så många. Är DNB Global Emerging Markets Indeks S ett bra substitut till Avanza Emerging Markets?
  4. När jag initierar flytten kommer det att ta flera veckor innan den är färdig. Kommer jag att stå utanför marknaden under tiden flytten genomförs?
  5. Jag gör flytten främst på grund av värdepapperskrediten samt att Montrose har lägre avgifter på flera fonder. Det är ju bra, men finns det några nackdelar att vara kund hos Montrose istället för Avanza? Jag tänker då på service, fondutbud, apputveckling och hemsida till exempel.
1 gillning

Det är inget att tvivla på :slight_smile:

1 gillning

Tog typ 10 veckor för fonderna och en vecka för aktierna för mig. Men annars inga konstigheter så kör på

2 gillningar

Jag har flyttat och det gick snabbt och smidigt. Mellan 2-4 veckor. Du ligger inte utanför marknaden. Montrose är vassa - rekommenderas!

1 gillning

Jag hade valt DNB Global Emerging Markets Indeks S

Sure du kan initiera en flytt. Eller så säljer du allt nu innan kvartalsskifte, och sen flyttar till Montrose direkt efter kvartalsskifte. Då står man utanför marknaden några dagar om man är ok med det, men man slipper en flytt som tar flera veckor utan att man vet vad som händer

Nackdelar: Appen och hemsidan är ljusår bakom Avanzas. Men jag tycker inte det är viktigt alls eftersom sparande är långsiktigt. Och man får inte tillgång till Avanzas förmånliga private banking bolån. Annars verkar Montrose vara en väldigt snabbfotad ny aktör, så även om nåt saknas idag så finns det säkert om några veckor.

Tack för era svar. Jag kom på en annan fråga.

Kommer det att skapa oönskade skatteeffekter såsom ökad skatt om jag använder mig av flyttfunktionen och flyttar innehavet från ISK på Avanza till ISK på Montrose?

Jag vet att man ska vara försiktig med att ta ut och sätta in pengar på ISK-konton för att det kan öka skattesatsen.

Nej du kan flytta utan att fundera på det.

1 gillning