Flytta allt från Lysa till Avanza | Hur gör jag enklast?

Har ungefär 500k på Lysa idag som jag vill flytta till Avanza, DNB Global Index för att jag inte vill ha en fast home-bias på 20%.

Har läst de liknade trådarna på hur man gör det bäst och har fått några obesvarade frågor.

En ISK flytt från Lysa till Avanza tar väldigt långt tid som innebär att jag hamnar utanför marknaden under flyttets tid, eller?

Finns rek att man ska sälja av Lysa manuellt för att sen köpa, men att man ska göra det vid kvartalen så att man inte dubbelbeskattas. Men jag missade det nu 1 okt.

Hur skulle ni göra i min sits? Utföra flytt. Sälja av och köpa manuellt (vet inte hur mycket extra skatt det skulle bli)?. Eller vänta tills nästa kvartal och utföra manuellt då?

Förklara gärna. Tack!

2 gillningar

Sälj allt nu. Sätt in allt på Avanza och välj den global indexfond du vill, DNB Global Indeks S som du skrev.

Jag tycker att det känns bättre att vara investerad direkt istället för att dela upp. Känslomässigt kanske det känns bättre att dela upp men i och med att det kan vara dumt att vara utanför marknaden så tycker jag det är bättre med allt på en gång.

1 gillning

Ingen som har svaren?

Vilka svar? Har du kollat vad jag skrev?

Jag håller med om det du har skrivit och tänkte sätta in allt. Men min största fråga är hur jag bäst utför den här flytten från Lysa till Avanza utan att det tillkommer onödiga kostnader.

Du tycker att jag borde sälja av allt från Lysa nu och sätta in det på Avanza även om jag blir dubbelbeskattad? Vet inte exakt hur mycket extra skatt det skulle innebära, men det blir väl ganska mycket?

1 gillning

Sök på ISK och schablonbelopp, så ser du hur det skattas.

Beloppet beräknas genom att ta värdet på ditt ISK-konto varje kvartal, plus alla insättningar under året.

Därför kan du sälja och ta ut precis innan ett kvartalsskifte och sedan sätta in på nästa konto efter kvartalsskiftet–då orsakar det ingen extra skatt.

2 gillningar

Beställ en ISK-flytt hos Avanza. När jag flyttade så gick det väldigt snabbt och smärtfritt. Låg inte utanför marknaden ens en vecka inkl köp hos Avanza.

4 gillningar

För 500.000 på ISK får du betala 1350kr för ett kvartal.
500.000 x (~1,08% / 4)

Så kan du tänka dig att vänta lite extra så gör du en fin besparing på att använda ISK-flytt istället.

1 gillning

Jag hade satt en påminnelse i kalendern inför nästa kvartalsskifte. Den tiden att ligga kvar hos Lysa i relation till lämplig horisont spelar så liten roll.

4 gillningar

Skulle inte utgå från att detta är en sanning. Vet att Lysa tenderar vara snabba på sådan hantering. Det är ofta andra aktörer som är långsamma.

3 gillningar

+1 Lysa ÄR snabba. Jag har flyttat in och ut pengar via ISK-flytt funktionen hos respektive. Mellan Lysa och Avanza, åt båda hållen så går det snabbt. Det är två asbra tjänster.

1 gillning

Hur fick du ditt igenom. Jag provade en gång. Då fick jag svaret att jag själv måste sälja mina värdepapper på lysa. Hur i helsike går det ens till :joy:

2 gillningar

Är du säker på att det inte var andra hållet? Vet att det har varit problem t.ex. från Avanza till Lysa eller liknande.

Svar från Avanza? Låter jättekonstigt.

Jag valde ISK-flytt hos Avanza, fyllde bara i kontonumret från Lysa. Lysa skötte sedan försäljning och att pengarna skeppades till Avanza. När det gjordes så låg pengarna på Avanza dagen efter.

2 gillningar

Jag tänkte prova en andra gång och var någa då med att välja flytta värdepapper.

Då skulle jag manuellt skriva in varenda jävla aktier. Det är ju hundratals :face_with_spiral_eyes:

Det var från lysa till avanza. Valde nog att flytta värdet och indet värdepapper. Oavsett båda gick inte

Nej tack på den. :joy:

När jag flyttade pengar till Lysa så sålde jag av allt först och valde sedan hos Lysa att flytta en summa. Då tog det 2-4 dagar innan pengarna var investerade på Lysas plattform.

1 gillning

Men från lysa till avanza. Hur gör man då

Då valde jag bara ISK-flytt hos Avanza och att flytta allt/avsluta kontot. Fyllde i kontonummer som finns i Lysas avtalsdokument och sedan skötte det sig själv. Tog kanske 2v totalt och max 3-4 dagar utanför marknaden.

1 gillning

Valde du flytta värdepapper eller bara flytta pengar?