Jag har efter några år av envishet och ambivalens insett att en fondrobot passar mig bättre än indexfonder på Avanza. Jag har läst en del på forumet om själva flytten men skulle gärna ha era bästa råd.
Som jag förstår det är det snabbaste sättet att sälja av fonderna på Avanza för att sedan föra över dem till Lysa (för att minimera tiden ute i kylan). Går det sedan att föra över pengarna direkt till Lysa eller behöver dem mellanlanda någonstans? Blir det något skatteavdrag på det? Jag läste också att man kan/bör flytta pengarna över ett kvartal eller årsskiftet, vad är fördelen med det?
Jag har sneglat på Avanza auto men min tanke var att separera buffert och alternativa investeringar (Avanza) från sparande på Lysa. Å andra sidan känns det rätt krångligt att flytta så tack för pushen, jag kanske bara kör på ditt spår. Jag har inte tillräckligt med kunskap för att kunna jämföra fondrobotar men principen är ju densamma så kanske inte spelar så stor roll vilken jag väljer.
Det stämmer men det blir inte så jätte dyrt ,det är viktigast. Jag gillar mest globala indexfonder 0,20 - 0,30 % i förv avg. Det räcker med det i portföljen långsiktigt . Avanza Auto 6 avg just nu 0,40% det är dyrt
Flyttar tar ibland tid. Det innebär inte automatiskt tid utanför marknaden, men det innebär att du aldrig riktigt vet när det är klart och hur börsrörelser påverkar under tiden. Detta är enerverande.
Angående kvartalsbytet så kan man förenklat säga att vid ingången av varje kvartal beräknas skatten och varje gång du sätter in pengar på ditt konto. Det är därför man säger att kvartalsbyte är vettigt, speciellt vid större summor.
Tar vi nästa beräkningsdatum (1/4) så är det isf vettigt att sälja och ta ut senast 31/3 och sedan sätta in 2/4. Då blir beskattningsberäkningen i princip identisk jämfört med om du inte gör något. ISK betalas via deklarationen, så allt kommer i kakan då oavsett. Du behöver landa slantarna nå’nstans vid flytten. Det går s a s inte att ladda upp dem i molnet i två dygn.
Flytt av ISK från Avanza till Lysa görs både smidigt och snabbt. Som du skriver är det enklast om man börjar med att sälja sina innehav hos Avanza.
Sedan, som inloggad hos Lysa, väljer du insättningsmetoden ISK-flytt. Följ de enkla anvisningarna där. Flytten tar enbart ett par vardagar, förutsatt att innehaven hos Avanza är sålda och att det enbart finns likvida medel på ditt ISK där.
Okej! Har jag förstått det rätt då att det bästa sättet är att sälja av allt och ha kvar det på ISK Avanza, sedan gå in på Lysa och göra en ISK-flytt? Detta tar några dagar men jag behöver inte bry mig om jag gör det över ett kvartal eller inte?
Ja, det är helt rätt. Har gjort detsamma själv. Gick snabbt och helt smärtfritt. Gjorde det ifjol, så har sett på skatteunderlaget att det inte ledde till några skattekonsekvenser.