Jag är lite rådvill hur jag ska göra och tar tacksamt emot era råd.
Jag funderar på att flytta mina pengar från Avanza till Lysa, då jag tycker att Lysa har en bra funktion med deras automatiska ombalansering, eftersom jag inte är så intresserad av att hålla på med det själv. Men jag undrar om det är en tokigt idé då insättningsgarantin endast är upp till 1.050.000 SEK (2021).
Avanza: ISK, "90/10"men behöver ombalanseras:
AMF Aktiefond Asien Stilla Havet, 108.035 kr (ska vara 10% men är 9,5%)
AMF Aktiefond Global, 646.100 kr (ska vara 60% men är 56,8%)
AMF Aktiefond Småbolag, 291.397 kr (ska vara 20% men är 25,6%)
AMF Räntefond Lång, 91.135 kr (ska vara 10% men är 8%)
Totalt: 1.136.667 kr
Kom gärna med era kloka förslag hur ni skulle ha gjort, föra över till Lysa eller ha kvar i Avanza?
Och om det ska vara kvar på Avanza, hur skulle ni ha gjort då - ombalansera med de aktiefonder som jag har idag, eller ändra till andra aktiefonder? Jag vet att flera av er diskuterar det här med att ha räntefonder, att det är bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto med ränta. Jag har idag ett buffertsparande på ca. 200.000 kr insatta på Santander bank (med ränta).
Insättningsgarantin gäller bara för pengar som inte är investerade.
Så trivs du med Lysa och vill fortsätta en 90/10 så är det väl perfekt att flytta över dit för att slippa ombalansera
Det ska vara bäst att sälja allt på en gång och flytta över i ett svep.
Men eftersom att man ligger utanför marknaden en vecka kanske så skulle jag dela upp det på 4 tillfällen närmsta tiden för att slippa få en nedgång när man säljer och en lite uppgång när man köper dvs maximal otur.
Exakt, sälj av och ta ut dom från ditt Avanza ISK senast sista juni, för över dom till Lysa tidigast första juli för att slippa extra beskattning. Annars funkar som sagt ISK flytt funktionen för att undvika extra skatt också om du inte orkar vänta
Alltid lite av ett lotteri hur det går när man ligger utanför marknaden några dagar, vill man minska risken kan man dela upp det på flera kvartal, men kan kännas lite drygt. Jag hade kört allt på en gång.
OK. En sista fråga, “ISK flyttfunktion” är det från Lysa jag gör det ifrån? Dit jag vill flytta pengarna? Eller är det tvärtom, från Avanza jag fixar det?
Många frågor, men jag vill ju att det ska bli rätt…
Nu ligger ju juni/juli långt bort, så är det något du vill göra skulle jag i ditt fall beställa ISK-flytt hos Lysa innan det. Om du säljer fonderna själv först så går flytten lite snabbare.
Det blir ingen extra skatt vid ISK flytt. Du gör det via Lysa, säljer av dina fonder hos Amanda och det tar ett par veckor innan pengarna finns hos Lysa. Funkar smidigt, har själv gjort det om än då från Nordnet.