Jag är ny till rikatillsammans gänget och hoppar rakt in.
Jag har länge tyckt att det är intressant med pengar och hur det påverkar över lång tid.
Jag har runt 400tkr i en fond på Swedbank, avgiften är över 1%. Om jag ska flytta detta till lysa med en 90-10 eller 80-20. Ska jag flytta allt på en gång eller lite i taget?
Alla pengarna är i ett isk. Tanken är väl i framtiden att pengarna ska gå till kontantinsats men det är nog rätt långt bort 5-10år
Hej! I början av mars så började även jag intressera mig för frågor kring börsen, sparande och pension. Jag hade då över 500k i väldigt dyra fonder på Swedbank. Jag sålde av allt och flyttade till Avanza och Lysa. Det var känslomässigt jobbigt och kändes som en stor risk men jag är nöjd att jag tog det beslutet.
Jag hade riktigt tur med att jag hann sälja på Swedbank innan Trump gick på full växel angående sina tullar så att jag sålde mitt innehav på Swedbank med blåa siffror.
Det är så jag gjorde när jag flyttade från Swedbank till Avanza. Kanske inte är det bästa sättet men det gick snabbt och var enligt mig inte så krångligt. Tiden utan marknaden tror jag inte skadade mig lika mycket som att stanna kvar med höga fondavgifter…
Det går snabbare, men om du gör det under samma kvartal blir det dubbel ISK-skatt det kvartalet. Om OP i stället t ex tar ut pengarna innan slutet av juni och sätter in dem i Lysa i början av juli blir det ingen extra skatt och går fortare än en vanlig ISK-flytt.