Flytta sparande till Lysa

Hej Rika Tillsammans!

Stort fan av podden och ny här på forumet! Sparande har alltid varit naturligt för mig, men tidigare ganska planlöst. Jag har sparat i lite olika fonder hos Swedbank (Swedbank Robur 80, Kapitalinvest, Selection 75, Ny Teknik, Technology) samt en räntefond, men sedan 2 år tillbaka månadssparar jag i Lysa.

Jag har fortfarande kvar mina fonder hos Swedbank, men funderar på att flytta över allt till Lysa för att hålla sparandet renare och enklare. Min fråga är då, när är det egentligen bäst tillfälle att göra detta? Är det ett typiskt ”svaret är nu”-scenario?

Allt gott

1 gillning

Omöjligt och kunna taima när man ska sätta in. Utan bättre och se vad det kan ge under tid. T ex lysa hållbar har gått 88% plus de senaste 5 åren. Så bara till och sätta in dom så fort som möjligt

3 gillningar

Instämmer med föregående talare.
Bäst är så fort så möjligt med den vetskapen vi har.
Sen kan man ju givetvis ha otur med uppgång precis under bytet men det kan ju gå åt andra hållet också.

Om det är mycket pengar kan man ju stegvis göra bytet under några dagar för att jämna ut risken.

3 gillningar

Flytta allt direkt är mitt råd. Sälj fonderna på Swedbank och begär flytt av likvid mellan ISK på Lysas plattform. Det brukar ta några dagar sen är allt klart.

1 gillning

Schablonskatten på ISK beräknas per den första i varje kvartal. Om fondinnehavet på Swedbank ligger på ett gammalt fondkonto så kan det finnas en liten skattefördel att sälja före nyår och flytta in oengarna till ISK hos Lysa efter nyår.

Är det däremot i ISK hos Swedbank spelar det inte någon roll.

1 gillning

Stort tack alla som svarat här! Mycket uppskattat och hjälpsamt!

2 gillningar