Jag har under en kortare tid nu haft ett konto på Lysa där jag månadssparar för att känna på deras app och funktionalitet. Jag är mycket nöjd med enkelheten, tydligheten mm, så pass att jag funderar på att flytta över merparten av mitt pensionspar från Avanza till Lysa och endast ha kvar “lekpengar” på avanza. Då blir jag lite osäker på om risken att spara på Lysa. Har dom ex egna fonder så mitt kapital kan vara i fara om Lysa får bekymmer, eller finns det någon övrig risk jämfört med en lite spelare som Lysa jämfört med att spara på “storbank”?
Jag har majoriteten av mina pengar på LYSA och är inte orolig. Exakt samma regler gäller för Lysa som storbankerna. Kolla gärna denna tråden:
-
Om Lysas ekonomi | Samlingstråd: Vad händer om LYSA går i konkurs? De går ju back... etc
-
Förvaringsinstitut - säkerställer vårt intresse som fondägare
Där finns jättemycket information, förmodligen mer än du efterfrågat. ![]()
Så ställ följdfrågor. Vet att även @Lysa hänger i forumet och kan säkert hjälpa till och svara.
Har inte i närheten av så mycket som @janbolmeson har, men samma här. Drygt hälften av förmögenheten ligger på Lysa. Kommer förmodligen flytta mer till Lysa. Ska avveckla portföljen med enskilda aktier.
Funderar på att göra detsamma dvs flytta det mesta från Avanza till LYSA.
Men hur gör ni denna flytt och vad är mest effektivt för att undvika dubbelbeskattning och missa time in market etc
Har idag ISK och KF konto.
@lysa - kan ni hjälpa till med vad som är bäst utifrån er erfarenhet?
Jag har nyligen gjord en isk flytt från avanza till lysa. Väldigt enkelt och smidigt. Tog två veckor max.
Hej Alexandra,
Vad roligt att du funderar på att flytta över mer kapital till Lysa!
Det finns flera olika sätt att flytta medel till oss, se nedan för en förklaring av alternativen.
Vid ISK-flytt till Lysa
Om du vill flytta ditt ISK från Avanza (eller annat institut) till Lysa är processen enkel och utan skatteeffekt om du begär en ISK-flytt via ditt Lysa-konto.
Flytten initieras från ditt Lysakonto i inloggat läge genom att du klickar på menyn med tre streck, väljer “Överföringar” och därefter “Insättningar”. Välj sedan alternativet ISK-flytt. Därefter kan du själv välja om du 1) vill sälja av dina innehav hos Avanza först och sedan flytta över likviden (minst 5 000 kr), eller 2) om du vill att hela innehavet på kontot säljs av och flyttas till Lysa (i detta fall säljer Avanza av dina fonder, men du behöver själv hantera försäljningen av börshandlade produkter).
Värt att tillägga är att en ISK-flytt vanligtvis tar mellan två och fyra veckor, men den kan variera beroende på avgivande instituts handläggningstider. Under en del av processen kommer du att vara utanför marknaden, men hur länge beror på när institutet säljer av tillgångarna och deras möjlighet att därefter snabbt föra över pengarna till oss. Vår erfarenhet är att det första alternativet, det vill säga att du själv säljer av summan du önskar flytta till Lysa, ofta går snabbare, men det kan som sagt variera och det beror på avgivande institut.
Ifall du sköter flytten själv
Om du vill minimera tiden utanför marknaden är i regel det snabbaste sättet att göra ett uttag från ditt ISK till din huvudbank och därifrån göra en insättning till Lysa.
Däremot så innebär en sådan överföring att skatteeffekter tillkommer eftersom pengarna lämnar ISK-skalet. Om du vill räkna på storleken av skatteeffekten av en vanlig insättning till ett ISK kan du göra det här via Skatteverkets räknesnurra: Räkna ut schablonintäkt | Skatteverket.
Vid flytt av kapitalförsäkring
När det gäller kapitalförsäkringar finns det ingen möjlighet att göra en flytt på samma sätt som vid ISK-flytt mellan två institut. I det fall du önskar flytta innehavet i en kapitalförsäkring behöver du först göra ett återköp av försäkringen (i vanlig mening motsvarigheten till ett uttag). Därefter gör du en insättning till Lysa (via din huvudbank). Viktigt att veta är dock att Lysa ej erbjuder kapitalförsäkring för privatpersoner i dagsläget utan vi erbjuder enbart ISK-konton för privatpersoner.
Ifall du skulle vilja ha vidare hjälp från oss är du välkommen att kontakta oss i inloggat läge eller på kontakt@lysa.se så hjälper vi dig vidare!
Bästa hälsningar,
Team Lysa
Värdepapper du investerar i deras fonder äger du och de är skilda från Lysas ekonomi och ligger hos Danske Bank. Saxat från hemsidan:
Du äger dina fondandelar och dina pengar
Lysa är skyldigt att hålla dina värdepapper avskilda från sina egna tillgångar. Detsamma gäller för de pengar som Lysa tar emot med redovisningsskyldighet i samband med förvaltningen. Eftersom dina värdepapper och pengar ska vara åtskilda från Lysas tillgångar har du rätt att få ut dem om Lysa skulle försättas i konkurs. Externa revisorer kontrollerar att Lysas åtgärder och rutiner för att åtskilja tillgångarna är lämpliga och fungerar som de ska.
En enskild fonds tillgångar kan inte tas i anspråk vid en konkurs i Lysa. En fonds tillgångar ägs gemensamt av fondens andelsägare (kunderna) och förvaras hos ett förvaringsinstitut. Lysas förvaringsinstitut är Danske Bank. Det innebär att fondernas värde inte påverkas eller kan tas i anspråk om Lysa skulle gå i konkurs. Om Lysas fondbolag skulle försättas i konkurs har förvaringsinstitutet i uppdrag att tillse att fonderna antingen tas över av en annan fondförvaltare eller att kapitalet i fonderna betalas ut till dig i egenskap av fondandelsägare.
Går det inte att undvika extra skatt genom att se till att göra flytten över ett kvartalsskifte? Sälj och se till att ha pengarna på bankkonto 31/3 och sätt in på nya ISK 2/4 t.ex. Då finns det beloppet inte på någon ISK 1/4, vilket neutraliserar insättningen i skatteberäkningen?
Skulle säga av erfarenhet att sådant är i princip omöjligt att tajma rätt.
Va? Att sälja fonderna t.ex. den 25/9 och få likvida medel den 29/9 som man flyttar till sitt transaktionskonto för att den 2/10 flytta in till Lysa är väl knappast omöjligt att lyckas med?
Man står dock utanför marknaden en vecka.
Du har rätt i att det blir en nettonoll-effekt på skatten om pengarna står på ett transaktionskonto över ett kvartalsbryt och därefter sätts in på ISK igen. Ska man göra detta kan det vara smart att ta höjd för att fondförsäljning och uttag tar någon dag längre än normalt. Detta för att pengarna ska “hinna ut” från ISK-kontot innan det nya kvartalet (om målet är att undvika en extra skatteeffekt).
Detta innebär såklart att pengarna ligger oinvesterade någon eller några dagar extra. Så beroende på hur viktigt det är och storleken på överföringen så kan det vara ett mer eller mindre attraktivt alternativ.
Bästa hälsningar,
Team Lysa
Även jag har merparten av mina investeringar på lysa idag. Flytt är det värsta som finns, risken för den där rusningen mellan sälj och köp. Jag brukar välja en vecka när det är lugnt, inga rapporter, inga trump-stormöten etc för att minimera risken. Skatten är en orelevant del av det man kan råka ut för om det tar några dagar