Jag har funderat ett tag på att flytta mitt innehav med 100% aktier från Lysa till LF-bank, lf global index. Hur hade ni gjort rent praktiskt? Gjort en vanlig Isk-flytt som banken sköter? Eller sålt av innehavet själv och därefter flytt till isk-konto på lf? Och tredje frågan som ingen kan veta… Nu har ju börsen ändå gått ganska bra det sista, hade ni chansat att flytta nu eller avvaktat?
Det går fortare att sälja av allt och sätta in pengarna själv istället för flytt. Du kommer dock att få skatta på de pengarna. En flytt kan ta upp till 4 veckor. Jag hade sålt och satt in pengarna. Om du har lång spartid och vet att du inte säljer något om det går ner så är det bättre att sätta in allt på en gång.
Det bästa i det när fallet är att låna pengar och köpa global index för lika mycket pengar som man tänkt flytta under hela flyttprocessen och därmed behöver man en vara utanför marknaden. Jag ska nog själv ge mig på det där konststycket någon dag jag känner mig psykisk stark nog att göra det.
Det är en större summa pengar men är inne på att ändå sälja av och sätta in på annat isk… känns ändå som jag har lite mer kontroll då Får ta kostnaden..
ISK-flytt behöver inte ta veckor och man ligger inte utanför marknaden så länge. Jag flyttade Lysa till Nordnet och det tog ca 1v från att jag fick in “beställningen” tills jag hade pengarna på Nordnet.
Annars som sagt kan du se till att undvika extra skatt om du tar ut pengarna från Lysa så att du har dem ute senast sista dagen i kvartalet och sen sätter in dem på nya ISK när nya kvartalet börjat.