Efter en tids utvärdering ska jag i samband med kommande nytt kvartal flytta mitt vardagssparande till Lysa från Avanza. Mitt befintliga kapital på Avanza ska också föras över och placeras i korrekt fördelning aktier/räntor på Lysa. Jag är dock otaggad på en ISK-flytt då det har en tendens att dra ut på tiden.
Kan någon vara vänlig att bekräfta/dementera att bästa strategin förutom ISK-flytt är att sälja av innehavet och flytta det från ISK till vanligt konto innan Q4 upphör, och i början av Q1 2024 föra över det direkt till Lysa? Detta för att minimera ISK-skatten och göra det så smidigt som möjligt.
Om du säljer av innehaven i förväg och kör en flytt av belopp i lysas isk flytt tjänst går det på ett par dagar. Annars är det kvartalsskiften som gäller som du beskriver själv.
Fint, tack för input. Kanske ska satsa på ISK-flytt trots allt. Brände mig sist på storbanken där det tog 2-3 veckor innan man var tillbaka i marknaden.
Är det verkligen så, att om det drar ut på tiden så ligger din investering utanför marknaden vid en ISK-flytt?
Kanske är så utan att jag visste om det…
Tyvärr blir det väl det. Innehavet måste säljas, i alla fall för att flyttas till Lysa. Tills likviden nått nya “banken” ligger pengarna utanför marknaden, det kan ta ganska lång tid beroende på aktör.
Fick lov att kolla med banken men det visade sig att du hade helt rätt!
Lärde mig också att: Om du ska flytta pengar från ett ISK i annan bank till ett ISK på Avanza så behöver du få hjälp med den överföringen av oss. Anledningen till att man inte kan flytta pengar själv mellan ISK hos olika banker är för att banken måste registrera pengaflytten som en flytt mellan egna ISK för att det inte ska generera en beskattning.
Det stökar ju till det varje gång man ska re-balancera om man har innehav på olika banker