Flytta från Lysa till Avanza Länsförsäkringar Global index

1. Hej kan man flytta pengar från investerade pengar (100% aktier) på Lysa till Avanza- Länsförsäkringar Global index utan att behöva betala insättning/uttag?

2. Är Lysa 100% aktier och Länsförsäkringar global index verkar vara likvärdiga i prestation och risk?

3. Tänker att om man har 2 miljoner på Lysa och under 500 ksek på Azanza, kanske bra att vikta till Avanza om då Lysa bara skyddar mina pengar till ca 1 msek vid konkurs /et?

Nej det är inte “skyddat” upp till 1MSEK. Finns ett investerarskydd upp till 250k.

Små skillnader. Man kan argumentera för att Lysa (bred) är bredare än LF global indexnära men en aning dyrare.

1. Ja. Snabbaste är att göra över kvartalskifte dock. Då blir skatteneffekten noll och du ligger någon dag utanför marknaden.
3 gillningar

Tack. När du skriver “över kvartalsskifte” menar du att jag tex bör sälja och plocka ut dagen innan 1a mars och sen låta ligga till den 2a mars innan jag plockar ut?

Du tar ut från Lysa senast sista mars och sätter in på Avanza tidigast 1a april.

Skatten på en ISK baserar sig på värdet vid början av varje kvartal plus det du sätter in under kvartalet. Det du hade på Lysa 1 januari måste du skatta för kvartal 1 på Lysa. Det du har kvar på Lysa 1 april skattar du för kvartal 2. När du sätter in på Avanza skattar du för hela det kvartal då insättningen görs. Det innebär att om du tar ut pengar från Lysa och sätter in på Avanza samma kvartal måste du skatta för dessa pengar på både Lysa och Avanza.

5 gillningar

Stämmer verkligen det du säger?

En flytt mellan två ISK, även i olika banker, sker utan skattepåverkan, så du kan flytta dem vid valfri tidpunkt. Eller hur?

Problemet är att flytten kan ta lång tid och att man riskerar stå utanför marknaden under tiden. Därför är det i många fall bättre att sälja och flytta pengarna, eftersom det går snabbare.

2 gillningar

Jag flyttade från Lysa till Avanza för ett tag sen. 100% aktier.

Påbörjade flytt 30e maj. Såg pengarna hos Avanza 22e eller 23e juni.

3 gillningar

Går det att flytta underliggande tillgångar på ISK:t hos Lysa till t.ex. Avanza utan att tillgångarna säljs?
Dvs. givet att tillgångarna finns i mottagarens utbud, t.ex. hos Avanza eller Nordnet.

Är inte så sugen på att stoppa in mer pengar hos Lysa om det är svårt att få ut innehavet utan att behöva likvidera det, timingen kan i värsta fall bli väldigt fel.

Övriga banker jag använder kan man flytta fonder fritt mellan utan att behöva sälja dem.

Nej. Lysas underliggande tillgångar är deras egna fonder som inte finns någon annanstans.

På ditt ISK på Lysa har du normalt sett tre fonder: en sverigefond, en globalfond och en räntefond. De tre fonderna drivs av Lysa (lysafonder.se). Dessa tre fonder köper sen andelar i ett större antal ETF:er och aktier. Men du äger andelar i Lysas fonder som inte finns någon annanstans.

Ok, tack för svar, då är Lysa inget för mig.

1 gillning

Tog 1 dag när jag flyttade från Avanza till Lysa, inte lika lätt åt andra hållet :stuck_out_tongue:
Får bli uttag och insättning för mig med.

Har man 100% aktier känns de rätt onödigt att betala extra för Lysa, dock gillade jag deras gränssnitt bättre!

2 gillningar

Vad är det som strular?

Jag har hyfsat nyligen gjort en flytt från Lysa till Avanza. Väntetid på ett par veckor innan Lysa sålde av innehavet men pengarna fanns sedan på Avanza inom 24t från det att Lysa skickade pengarna.

När jag testade via Avanzas flyttverktyg gick de inte att välja fonderna som Lysa har, så de gick inte att gå vidare.

Skickade ett meddelande igår men inte fått svar från Avanza ännu.

Du ska inte välja att flytta fonderna. Du ska välja att sälja av och flytta över allt / hela innehavet. Då borde det fungera som det ska för dig. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Aha. Antog att de inte gick att välja eftersom de inte går att “sälja av” hos Lysa :slight_smile:
Då testar jag igen, tack för tipset!

Förresten, angav du de långa konto-id’t Lysa har i sitt konto-avtal som kontonr? Eller går de hitta något annat.

Jag angav det. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Gällande att du skriver att dina pengar bara är skyddade upp till 1 miljon vid konkurs så är väl dina investerade pengar i andra fonder frånskilda från Lysas tillgångar, vilket innebär att om t.ex Lysa skulle gå i konkurs så har du fortfarande dina pengar investerade i andra fonder, t.ex Vanguard och kommer då få tillgång till dom.

Någon som kan bekräfta det jag skriver?

1 gillning

Investeringsskydd är 250000 kr när det gäller aktier och fonder. Så när det gäller Lysa är det 250000 kr och inte 1 miljon. Insättningsgaranti är 1 miljon för sparande i sparkonto.

1 gillning

For the record så tog min flytt från LysaAvanza 9 dagar.
Missade ca 3 dagar av marknaden eftersom de behöver sättas in som pengar då fonderna inte finns i Avanza

2 gillningar