Lysa Avanza Nordea

Jag har förstått sedan länge att Nordea Stratega 70 är mindre bra och ska avsluta det. Jag började spara i Lysa idag och min fråga är ska jag flytta över Nordea Stratega 70 till Avanza Global fonder istället eller dela upp mina pengar hälften Lysa hälften Avanza. Lysa är ett sparkonto men jag vill flytta mina fonder från Nordea Stratega 70 till något bättre. Kan någon ge råd?

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-flyttar-jag-fran-nordea/

I denna tråd får någon tips.

1 gillning

Hej och välkommen!

Jag förstår inte riktigt dina frågor helt, kan du inte föra över allt till Lysa?

1 gillning

Det bevisar mer min okunskap. Trodde att Lysa var sparande och Avanza fonder.

Okej,

Lysa är en så kallad Fondrobot som sköter val av fonder osv åt dig automatiskt till en låg avgift👍

Kombinera med buffert på Sparkonto med så insättningsgaranti och så hög ränta som möjligt så är du hemma.

Ett alternativ kan också vara att köra det på Avanza med
Sparkonto+
80% i SPP aktiefond global
20% i Plus allabolag Sverige
Ger ungefär samma resultat.

Hej
Tack vad snällt. Jag måste nog läsa på lite mer. Tror att jag flyttar över allt till Lysa eftersom det verkar funka. :blush:

Jag är i snarlikt läge. Frågetråden som det länkades till är den jag skapat. Något jag upptäckt på vägen är att det gäller att tänka till hur man flyttar för att slippa dubbelskatt :crazy_face: Men det kanske du har koll på redan.

Jag har stratega 50 på isk konto i Nordea, men även andra pengar på annat håll. Hade tänkt sälja av allt och sedan portionera ut pengarna på olika håll, bl.a. Lysa och Avanza. Om man själv säljer av blir det dubbelskatt på isk kontot, men om du på Lysa väljer att de ska hämta in ditt ISK från Nordea så slipper du det. Sen pratar en del om att man hamnar utanför marknaden en tid, att man bör tima det till kvartalsskiftet istället för att kunna sälja själv utan dubbelbeskattning och även slippa hamna utanför marknaden under flytten.

Med risk för att jag missar något om hur Nordea funkar: Man drabbas inte av mer skatt när man säljer fonder på ett ISK och låter pengarna ligga kvar. Det man INTE ska göra är att själv flytta ut/över pengarna från ISK. Man ska be nästa institut (Lysa, Avanza, …) hämta pengarna från ISK till ISK.

Om man inte tänkt behålla fonden kan man sälja den själv först, då det verkar gå lite fortare att flytta kontanter än fonder när instituten gör flytten åt dig.

1 gillning

Tack för förtydligandet. Det jag menade var just ifall man gör både försäljningen och därefter flytten av pengarna själv, istället för att låta tex Lysa hämta ISK åt en. Jag visste inte att det går snabbare att flytta enbart kontanter jämfört med fonder, så det var bra att få veta :slight_smile: tack.

Så som Savr beskriver processen, vet du om det är så det brukar se ut även hos tex Lysa och Avanza?

Borde vara på liknande sätt. För Lysas del så kommer det bli en försäljning av fonderna innan flytten, då man inte kan välja fonder hos dem.

Så för att spara tid kan jag lika gärna sälja fonderna själv och därefter välja att lysa ”importerar” ISK kontot som då enbart består av likvida medel?

Precis.

Ett problem är att min ligger utanför marknaden några dagar, men det är också krångligt att försöka dela upp på något annat sätt. (Vet inte om man kan ta bara kontanterna vid ISK-ISK-flytt, annars kan man ju starta en separat ISK hos Avanza dit man flyttar kontanterna när man sålt t.ex. 25% för att sedan skyffla över dem till Lysa.)

Fast då blir det väl dubbel beskattning om pengarna ”mellanlandar” på Avanza?

Inte om du flyttar mellan två ISK hos Avanza. Avanza vet ju då att pengarna flyttas från ISK till ISK.

1 gillning

Jag gjorde själv en isk-flytt från Avanza till Nordnet, tog 10veckor för sista fonderna att trilla in… Och då kom inte mina aktier med alls, dom sålde jag och köpte på nytt.

Hade jag vetat på förhand hade jag sålt allt och flyttat över cash, det hade varit värt det för att slippa en hel del ångest. Isk-skatten är otroligt låg, kan vara värt någon hundring att få det gjort.

Problemet som uppstod var i hanteringen från Paribas(bank som driver en av mina fonder) , det tog dom helt enkelt 10veckor att ändra till mitt nya kontonummer och tills dess är ens tillgångar oåtkomliga…

Tio veckor :flushed: oj.

Enligt Savr ligger man kvar på marknaden under tiden flytten pågår, men stämmer det för exakt hela tiden? Jag har stratega på mitt nuvarande ISK konto så de kommer ju inte kunna flyttas med oavsett…

Ja liksom aktier har du ett bestämt antal fond-andelar. Oavsett om priset går upp eller ner så har du fortfarande lika många andelar kvar efter flytten.

Dom säger att man gör det och det bör stämma eftersom det är andelar man flyttar till SAVR, men om man flyttar till Lysa så kommer fonderna säljas då man inte kan ha fonderna där och då ligger man utanför marknaden.

Ska man flytta till Lysa så hade jag sålt fonderna i några olika steg, t.ex flytta 1/4 i taget och gör själv flytten (och ta den lilla beskattningen som det kostar). På så sätt vet du hur du ligger i marknaden och det går snabbare :slight_smile:

1 gillning

Jag ringde Lysa idag. Enligt dem handlar det om max en vecka. Att Nordea säljer av samtidigt som flytten påbörjas, så från att Nordea börjar jobba skulle det ta 3-4 bankdagar, och sedan någon dag till innan mina nya köp är registrerade. Återstår att se vad som händer/hur det går :grimacing:

1 gillning

Det viktigaste är nog bara att du ser till att lämna Stratega - se inslaget nedan :weary::joy:

Och som du själv sa, läs på lite mer så du gör det på bästa sätt. Enklast brukar att vara att man kontaktar banken där man vill ha in pengarna (Avanza, Lysa, Nordnet) så drar de över det. Minst risk att det blir fel men kan ta lite längre tid. Tycker inte man behöver vara rädd för att vara ute ur marknaden en kort period, sparandet är på lång sikt och då spelar det väldigt liten roll :slight_smile: Lycka till

2 gillningar