Kostnad och tid för att flytta ISK från en mäklare till en annan?

Är intresserad av att byta från en nätmäklare till en annan (i mitt fall från Avanza till Nordnet).
Jag har två ISK-konton, båda med flertalet fonder (mestadels aktiva, blandning av svenska och amerikanska fonder).

Om jag förstår rätt (Genererar en flytt mellan mina ISK någon skatteeffekt? | Nordnet) så kostar det inget att flytta ISK, inget påslag på schablonskatten etc. Stämmer detta?

Hur lång tid brukar det ta? Enligt Hur lång tid tar det att flytta fonder till Nordnet? | Nordnet så säger Nordnet att det brukar ta 3-4 veckor, men att “När det gäller flytt av utländska fonder så får man räkna med en längre tid för överföringen”. Så säg att det tar 6-8 veckor att flytta mina amerikansk fonder från Avanza till Nordnet, hur många dagar/veckor är jag utanför marknaden? Jag vill ju inte missa potential uppgång.

Ska själv flytta från Lysa till Avanza så har kollat lite och hittat detta:

På ett ISK-konto måste du betala skatt för varje insättning som du gör, samt för innehavet vid varje kvartals början.
Om du tar ut alla pengar från ett ISK strax före kvartalsskiftet och sätter tillbaks direkt efter kvartalskiftet slipper du skatta för innehavet för det nya kvartalet (eftersom innehavet vid kvartals början är noll), men du måste betala skatt när du sätter pengarna tillbaks. Rent skattemässigt blir det exakt samma skatt som om du hade låtit pengarna vara ifred, varken mer eller mindre.
Däremot om du tar ut och sätter tillbaks pengarna under ett och samma kvartal får du skatta både för innehavet och insättningen. Alltså får du skatta dubbelt för samma pengar, som betyder ca 0,1% extra. Om du tar ut och sätter in t.ex. 100 000 kr under ett och samma kvartal blir den extra skatten ca 100 kr.

Om du ska flytta det med hjälp av bankerna så får vet du inte när de säljer av och köper och det kan ta lite tid som du säger. Så du kan göra det själv och ge ca 100Kr per 100 000Kr eller vänta tills ett kvartals skifte och slippa kostnaden helt.

Ska man tolka din text att man alltså kan sälja av Lysa i slutet av Mars till sin ordinarie bank, och sen sätta in det på nytt ISK hos Avanza i April, och skatten blir samma som om man behållit allt hos Lysa?

Exakt så har jag tolkat det.

ISK är ju schablonbeskattat. Denna dras per kvartal som jag förstått det, dvs 4 gånger per år. Så säg att du skulle sälja av idag och flytta till en annan bank. Då skulle du få betala schablonbeskattat för detta kvartalet dels på ditt gamla och dels på ditt nya konto. Men säljer du av detta kvartalet och väntar till nästa så blir det ingen dubbelbeskattning. Men som sagt, skatten är rätt låg för ett kvartal, ca 100kr per 100 000Kr. Men har du några miljoner så kan det vara lite segt att betala flera tusen i extra skatt.

Jag har tolkat det som att alla insättningar till alla ISK konton under ett och samma år räknas in i den slutgiltiga beräkningen för året:

Så alltså borde skatten bli högre om jag säljer av Lysa och sätter in dom hos Avanza, än om man skulle göra en ISK flytt?

1 gillning

Gjorde en ISK flytt från Avanza till Nordnet för ett par år sen, inte supersmidigt med klart görbart! :slight_smile:

Stämmer! Just flytt (inte sälja och sen köpa) är helt utan ytterligare skatteffekter. Även likvida medel kan flyttan mellan ISK utan skatteeffekt, mottagande bolag “märker upp” transaktionen så att den inte anses vara en nyinsättning i ISK.

Aktier gick på några dagar och fonder på nån vecka. Man missar ingen potential eftersom det är flytt av innehav/andelar och inte en “sälj och sen köp”-process.

Enda risken jag kan komma på är om man skulle behöva sälja under själva flyttperioden då innehavet/andelarna är mellan depåinstituten.

Värdet på det gamla kontot kommer väl vara 0kr?

Okej, jag fattar tack!

Något att tänka på när man börjar blanda in aktier i en flytt, är att om du äger utländska aktier och vill flytta dessa så brukar tyvärr banker ta ut en avgift per utländskt innehav som du vill flytta, brukar vara en ganska saftig kostnad också🙂

Bra tips @Robin! Är det kanske flytt från storbankerna?

Som tur var drabbades jag inte av några avgifter för flytt av S&P500 aktier från Avanza till Nordnet. :+1:

Håller på att flytta en ISK från Danske Bank till Avanza. Kommer ta evigheter , men så får det bli. Danske Bank får inte tjäna några pengar på mig utan att ge något tillbaka.

Bökigt och lång tid MEN helt klart värt det!

Kostnaderna är oftast inte så höga om det inte gäller nystartade försäkringar/lösningar.

Man känner sig konstant motarbetad/ifrågasatt/vilseledd och utsatt för övertalning när man indikerar att man vill byta. Väldigt svårt att få raka och tydliga besked.

Näe, vet att en kompis till mig skulle få betala mellan Nordnet och Avanza🤷🏻‍♂️

Kollade precis prislistorna, Avanza tar inte betalt för flytt ut men Nordnet tar upp till 490 kr. Tur att jag flyttade åt “rätt” håll! :joy:

1 gillning

Jag gjorde en flytt från Nordnet till Avanza i början av december. Nu 2 månader senare är fortfarande inte alla fonder överförda. Räkna med 2 månader skulle jag säga…

Nordnet tog även betalt 49 kr per värdepapper i utflyttningsavgift.

Hade jag velat flytta pengar igen hade jag gjort det manuellt.

Är det någon som vet varför det tar så lång tid? Vad är det som tar tid? Är det bankerna som är sega med administration eller något annat som är svårt att påverka? 3-5 veckor säger Avanza (flyttar från Länsförsäkringar).

Mitt ISK försvann från Länsförsäkringar redan efter någon dag. De har inte landat på Avanza 2,5 vecka senare. Var ligger pengarna just nu? I vilken bank? I mina fonder eller som likvida medel?

Det spelar väl ingen större roll i det stora hela, jag gillar bara inte när jag inte förstår :grimacing:

Flyttade fast belopp från Avanza ISK till lysa förra veckan, gick på ett par dagar bara.

Rena vilda västern med flytt. Tyvärr finns det inte lagstadgat hur långt tid det får ta för en flytt. För mig tog det 8veckor från danskebank till Avanza……

Har flyttat från både Nordnet till Avanza och Nordnet till Avanza.

NN till Avanza tog rätt lång tid och Nordnet tog ut en ganska rejäl avgift trots att om man som jag flyttade hela kontot inkl likvider skulle vara utan avgift. Har inte orkat tagit tag i det än dock.

Avanza till NN gick smidigare vad jag kan minnas.

Jag gjorde en del flytt manuellt just mellan LF och Avanza nu i mars-april, just för att det lät struligare men också för att jag ville passa på att byta fonder.

Att sälja gick fort och att köpa gick fort. Att skicka det mellan olika konton går ganska fort också. Det jag upplevde som störigast är att åtminstone Avanza Zero har en maxgräns på 25 papp per dygn i inköp. Men april var ändå ganska turbulent så det kvittade.

Jag gillar f ö båda, men Avanza redovisar tydligare. Hos LF får man tråla kurser manuellt för att få överblick.