Någon som vet bästa eller billigaste sättet att flytta saldo från ett ISK till ett annat?
Jag har ca 150 000 kr på ett ISK i Nordnet som jag vill flytta till ISK i Avanza istället. Nordnet anger att de tar betalt för flytt av värdepapper (49 kr per värdepapper) och därför sålde jag av allt och tänkte flytta bara saldot (ska ändå byta fonder) men nu såg jag precis att Nordnet nekat min begäran att koppla ISK-kontot i Avanza som ett uttagskonto. Om jag tar ut pengarna till mitt vanliga bankkonto som jag har kopplat och sen för över till Avanza-ISK så kommer väl det beskattas för då vet “de” ju inte att pengarna kommer från ett annat ISK?
Jag skulle ju helst vilja ha det skattefritt men inte heller betala Nordnet för flytt av värdepapper, går inte det? Hittar denna sida i Nordnets FAQ där de anger att det är skattefritt att flytta från deras ISK till ISK i annan bank men att den andra bank måste initiera flytten: Genererar en flytt mellan mina ISK någon skatteeffekt? | Nordnet
Men innebär den flytten att jag måste betala Nordnets avgift för flytt även om det är skattefritt?
Försöker du flytta helt själv? Ta kontakt med Avanzas kundtjänst istället så borde de kunna hjälpa dig. Är det bara kontanter tror jag inte att de tar betalt.
Ja, jag trodde jag kunde koppla Avanza-kontot i Nordnet och bara föra över pengarna. Ska skriva till Avanza och se om det fungerar om de begär flytten istället, tolkar det också som att kontanter inte borde kosta men tycker det är väldigt svårt att utläsa exakt i Nordnets info eftersom de bara beskriver värdepapper.
Ps hur gör jag för att visa att mitt svar är till just dig MSbgh? Jag trycker på svara på ditt inlägg men sen när jag postar det ser det ju ändå ut som att jag svarar i tråden och inte till någon specifik.
Ah det var dumt av mig att sälja kanske men jag kände mig snål och ville inte betala för Nordnets flytt av värdepapper när jag ändå skulle byta från Nybörjar till Rikatillsammans och byta ut flera fonder I värsta fall får jag flytta det till sparkonto 1 månad och så föra över till Avanza 1 april, tack för tips!
Tidigare har det varit gratis att flytta mellan Nordnet och Avanza så länge man flyttar ett helt konto. Flyttar man däremot enskilda värdepapper tar de betalt för det (men det har jag undgått flera ggr genom att öppna ett nytt ISK internt och flytta internt först och sen be om flytt av hela den nya ISKn.
Fråga vad de tar för att flytta ett helt konto. Förhoppningsvis är det fortfarande gratis.
Går ju sjukt mycket fortare att bara flytta likvider. Gå till Avanza och välj att du vill flytta allt från Nordnet. Du loggar in och väljer ISKn. Som bara har likvider och inga värdepapper. Sen väntar du bara.
Yes har sett den flyttfunktionen men Avanza skriver att den andra banken kan ta betalt för det och Nordnet uppger att de tar betalt för flytt av värdepapper så jag har inte blivit klok på om det kan gälla även för likvider? Förhoppningvis är det gratis att flytta hela kontot som du skrev Monica
Jag tycker Nordnet har sämre användarvänlighet i sitt gränssnitt och jag har blivit lite småirriterad när jag kontaktat dem ett par gånger angående funktioner och fått goddag yxskaft-svar. Det har inte varit stora grejer egentligen men har liksom byggts på. Bland annat att jag inte kan redigera mina månadsspar när jag är på nya Nordnet eftersom de från början är inställda på gamla Nordnet. Det trodde jag var en bugg men när jag kontaktade dem tyckte de att det var helt normalt att jag ska växla sida och komma ihåg exakt hur man fick fram månadsspar på en gammal sida jag inte längre använder - dessutom en sida som de själva avvecklat, det är ju de som “flyttat” mig till nya Nordnet. Då tycker jag att normala funktioner ska hänga med också, jag vet ju inte ens hur länge det kommer vara möjligt att växla tillbaka till gamla sidan.
För att komma runt att jag inte kan redigera månadsspar på nya Nordnet gjorde jag så att jag raderade mina månadsspar på gamla sidan och startade om dem på nya Nordnet men då dök nästa problem upp - på nya Nordnet kunde jag inte spara i både fonder och likvider vilket jag vill kunna göra i RikaTillsammans-portföljen eftersom jag inte månadssparar tillräckligt stora summor för att köpa allt varje månad (det gick dock på gamla Nordnet så igen en funktion som försvunnit). På Avanza går det att månadsspara så och därför bestämde jag mig för att flytta nu när jag bygger en ny portfölj. Än så länge har jag Globala barn kvar i Nordnet men jag är ganska småsint av mig så om de fortsätter vara osmidiga flyttas nog det också … och nu när jag upptäckt att Nordnet tar betalt för något Avanza gör gratis blir jag ju inte mindre negativ till Nordnet om man säger så.
Den enda funktionen jag saknar på Avanza som finns på Nordnet är automatspar av tillgängliga likvider på ett konto ett viss datum. Ibland sparar man mer vissa månader och för min del så räcker det att dumpa likvider och fonderna köps per automatik.
Tänk på att om det är en KF så kommer kommer du åka på skatten om du inte tänker dig för.
Oj, ja du har verkligen inte haft en positiv upplevelse så klart att du byter.
Jag har inte haft problem med månadssparandet men jag har kanske haft tur.
Däremot tycker jag att kundtjänst tar väääääääldigt låg tid att svara om ens alls. Risken är att det snålats nu när de skulle sättas på börsen så siffrorna såg så bra ut som möjligt. Förhoppningsvis stärker de upp.
Det är ju så med allt inkl banker att om man är missnöjd så ska man byta. Bästa sättet att få en leverantör att förbättrar sig Jag har själv bytt bank och försäkringsbolag ett antal gånger.
Oj jösses det här kommer jag knappt ihåg. Jag har för mig att ja jag gjorde flytten gratis men det tog väldigt lång tid (flera veckor, kanske uppemot en månad) så jag hade nog inte gjort det igen utan tagit smällen och sålt av och köpt om igen istället, tror jag förlorade mer på att stå utanför marknaden så länge.
Lustigt nog har jag just nu nästan allt mitt sparande på Nordnet igen för numera har jag tjänstepension där och har sålde av mitt kortsiktiga sparande på Avanza för husköp förra året
Kan flika in att det INTE är gratis att flytta hela isk-kontot. Jag har en pågående flytt just nu och de har tagit ut 49 kr per flyttat värdepapper trots att jag valt att flytta hela och avsluta kontot.