Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av att flytta svenska aktier i en ISK från Avanza till Nordnet? Hur lång tid tar det och kostar det något avgift/skatt?
Tacksam för svar!
Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av att flytta svenska aktier i en ISK från Avanza till Nordnet? Hur lång tid tar det och kostar det något avgift/skatt?
Tacksam för svar!
Ska du begära ISK-flytt eller kommer du sälja av allt på Avanza och sedan flytta kapitalet själv och köpa nytt på Nordnet? Det senare alternativet brukar gå fortast. ISK-flytt kan ta flera månader.
Vill absolut inte sälja av. Har sparat i 10 år, så har bra GAV på mina innehav. Vill enbart flytta hela mitt ISK. Har bara aktier, inga fonder.
Det kan ta tid med flytt men du äger tillgångarna under flytt så ingen effekt egentligen förutom att du inte kan handla med dom
Mitt tips är, gör det inte.
Gjorde själv den flytten för ett tag sedan. Nordnet är sämre på allt! Appen är värdelös och kundtjänsten är sämre än storbankernas. Skulle aldrig någonsin ge någon rådet att flytta till Nordnet oavsett vilken annan plattform som är alternativet. Du kommer bara bli besviken
Hur lång tid tog det? Kostade det något?
Vill komma åt deras belåning. Avanza kör med automatisk återbetalning. Helt värdelöst. Vill betala tillbaka i egen takt.
Tror det tog ca 3-4 veckor innan Avanza reagerade. Sen är innehaven borta i ca 1-2 veckor innan de landar på Nordnet. Oavsett om du flyttar eller säljer så kommer dock alla gav mm att försvinna. Kostar inget att byta från Avanza. Ångrar du dig så kommer däremot Nordnet försöka ta betalat när du inser att du inser att plattformen är värdelös och vill flytta ifrån dem igen. Är det Nordnet på andra sidan så har jag nu hållit på i ca 11 veckor och kundcenter är spårlöst försvunnen
Varför försvinner GAV:en om inga aktier säljs? Flyttar dom inte bara över hela kontot med alla aktier kvar?
Vet ej, om du har 10-15 veckor på dig kan du testa kontakta Nordnets kundcenter och fråga, för min del så blev det oavsett fonder eller aktier allt listat som +/- 0 när det kom fram till Nordnet
Kolla upp Montrose. Intressant utmanare.
Vad är det för “automatisk återbetalning” som finns på Avanza men inte på Nordnet?
När jag flyttade mina aktier från Avanza till Montrose så försvann inte GAV, men de kan hantera det olika. Från det att flytten startar så är aktierna “osynliga” i några dagar, typ 3.
På Avanza så låser dom kontot när du har belåning. Alla insättningar och utdelningar går direkt till att betala av lånet. På Nordnet så kan du välja själv hur mycket och när du vill betala av.
Varit på Avanza om det i flera år men dom vägrar ändra.
Stämmer verkligen det? Utdelning går till isk förstås och interna överföringar kan du göra direkt till kreditkontot. Jag sätter alltid in på depå kontot och därifrån flyttar till isk /isk kredit eller KF beroende på vad jag vill göra.
Du har nog missuppfattat hur Avanza fungerar.
När du sätter in pengar så sätts dom in på ditt “kreditkonto” (betalar av lånet) sen när du gör ett köp så flyttas pengarna från kreditkontot till ditt ISK, och du gör en insättning som är på öret exakt det du behöver för köpet.
Detta är hur man vill att det ska fungera för att slippa både extra skatt och extra belåning.
Om Nordnet inte fungerar likadant så kommer du genom att flytta till Nordnet förlora mer pengar i ISK skatt och ränta.
Om du på Nordnet direkt sätter in pengar på ditt ISK så kommer du betala skatt för hela insättningen direkt.
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det alltså direkt jättedumt att använda Nordnet istället, om det fungerar som du säger.
Nej, finns ingen skatteeffekt på Nordnet. Enda skillnaden är att Nordnet har separat kreditkonto så man får välja om man vill betala av på skuld eller sätta in pengar på ISK. Dom tar ut ränta på nettot mellan ISK och kredit.
Saldo ISK 0
Saldo kredit -10000
Räntebärande skuld: 0-10000=10000
Insättning 5000 på kreditkonto.
Saldo ISK: 0
Saldo kredit: -5000
Räntebärande skuld: 0-5000=−5 000
Ingen insättning är gjord på ISK i detta läge.
Saldo ISK: 0
Saldo på kredit: -10000
Räntebärande skuld: 0-10000
Insättning 5000 på ISK
Saldo ISK: 5000
Saldo kredit: -10000
Räntebärande skuld: 5000-10000=−5 000
5000kr insatt på ISK. Räknas med i skatteunderlag
Avanza verkar funka på liknande sätt men där insättning alltid går till kreditkontot först. Vill man använda dessa pengar så ökar krediten igen och insättning görs.
Ja precis, för går det till kreditkontot.
Du vill alltid betala in kreditkontot först, och sen lånar den upp automatiskt. Ifall du direkt skulle sätta in 10.000 direkt i ISK med bara shoppa för 9.000 så får du betala skatt på ytterligare 1000 plus ränteavgifter för lånet.
Om du väljer att sätta in det på kreditkontot istället och shoppa för 9.000 så sparar du skatten för insättning på den extra tusenlappen och gör bara en insättning på exakt mängden pengar du behöver för ditt köp. Du minskar samtidigt din belåning med 1000kr i detta fallet och sparar på räntekostnader för den 1000-lappen som annars hade varit ett lån OCH blivit beskattad på insättning till ISK. Det blir alltså 2 olika extrakostnader där som lätt går att undvika genom att använda kreditkontot först.
Att använda en tjänst som låter dig betala in direkt till ditt ISK och gå förbi kreditkontot om det finns skulder är direkt fördelaktigt för Nordnet för du lånar mer pengar av dom.
Hmm, som varit Private-Banking-kund, på både Avanza o Nordnet
Avanza är lite bättre än Nordnet i appen/hemsidan men för mig ingen större skillnad.
Vill inte påstå att Avanza kundtjänst är så mycket bättre än Nordnets. Att jämföra med storbanker är väl inte helt rättvist, då jag gissar att Du lägre avgifter på både Nordnet o Avanza. Framför allt för Private Banking
Ibland har Nordnet bättre bo-lånevillkor än Avanza men ibland kan det vara tvärtom.
Vill dock hävda att Nordnet har bättre kundvård än Avanza, för sina Private Banking kunder. Det som möjligen var till Avanzas nackdel, var att jag hade dem mest när det vara Corona, vilket gjorde fysiska träffar omöjligt
Håller med helt. Överlag erbjuder båda väldigt liknande erbjudande och priser.
SAVR och Montrose är väl nu vad Avanza/Nordnet var när dom kom, utmanare på pris.
Men ger Nordnet courtagerabatt vid PB som Avanza ger?