Som diskuterats i andra trådar så är Nordnet och Avanza likvärdiga när de kommer till erbjudande och pris, men skulle vilja höra er åsikt kring för- och nackdelar när det kommer till funktionaliteten och gränssnitt för site/app.
AVA tycker jag generellt har ett bättre (och mer intuitivt) gränssnitt, där det är enklare att direkt skaffa sig en överblick kring utvecklingen. NN har jag hört ska ha en stabilare hemsida och app.
Vad tycker ni?
Vilka funktionaliteter saknas?
Vilken bank har ett vassare gränssnitt?
Avanza har bättre funktioner för bevakningslistor och grafer om man vill göra jämförelser mellan olika fonder eller aktier på olika tidsperioder
Avanza har helt kass funktion för ETF:er där det inte går att sortera på avkastning
Nordnet känns lite mer avancerat funktionsmässigt men Avanza har generellt sett snyggare användargränssnitt
Nordnet är mycket bättre om man som jag vill byta fonder ofta och inte ligga utanför marknaden onödigt länge. I snitt tar det 3-5 dagar längre innan man har likviden från en försäljning av en fond på Avanza mot på Nordnet. Givet att jag mest investerar i fonder och byter ofta enligt momentumstrategier så skulle jag idag inte lägga något kapital på Avanza. Har funderat på att flytta allt jag har från Avanza till Nordnet av det skälet. Har dock huvuddelen av kapitalet på Nordnet, det på Avanza räcker till att köpa en elbil för när jag är redo för beslut…
Vet inte vilka fonder du har bytt på Avanza. Själv har jag haft bägge och fondbyte går både smidigare och snabbare på Avanza. Har du testat byta samma fond samtidigt både på Nordnet /Avanza ? Tycker inte att något fondbyte går långsamare på Avanza. Det borde funka lika bra på bägge banker . Men det finns udda fonder på udda marknader som det kan ta 3-4 dagar bli av med den . Ibland kan vissa börs index ha stängt och liknande då tar det extra dagar sälja allt
Ja, oftast gör jag nämligen exakt samma byten på Avanza och Nordnet och jag har sett det här systematiskt över flera års tid. Jag väljer dock aldrig “byt” utan separerar sälj och sen köp. Men det går ju ändå inte att köpa förrän likviden finns tillgänglig. Det är säljtiden som är mycket längre på Nordnet. Köpen går igenom lika fort men syns någon dag senare på Nordnet. Gör man “byt” ser man kanske inte skillnaden så tydligt.
Jag gör typiskt flera hundra byten av fonder (transaktioner sälj/köp) per år så jag har verkligen mycket erfarenheter av detta för att säga det med hög konfidens.
Du skrev att allt går snabbare på Nordnet. Jag byter bara indexfonder och för mig går det snabbare på Avanza . Men när man tänker efter borde de fungera lika fint.
Det vet jag inte men så är det. Ska jag gissa så tjuvhåller Avanza på min likvid några extra dagar för att tjäna ränta eller liknande. Det är inget jag kan påverka men jag ser det i stort sett vid varje säljtransaktion när jämför. Vissa fonder kan gå lika fort men oftast tar det flera dagar längre när man säljer en fond på Avanza.
Jag gör som sagt hundratals transaktioner på ett år och kan se skillnaden varenda vecka jag gör byten (sälj+köp). Dock äger jag i princip aldrig indexfonder.
Det blev lite på senare tid pga byte mellan olika nästan samma globala indexfonder. Inget med marknadstajmning att göra. Dålig vana . Annars alltid full investerad senaste 10-12 år på börsen . Oftast köper jag indexfonder pä Avanza och det fungerar felfritt.
Jo, det är jag, men jag tyckte ändå att servicen var bättre äveninnan det. Mitt längsta ärende hos Avanza är nog två år gammalt och jag har påmint dem över 10 ggr utan att få svar… (det handlar om felatktiga slutkurser på ETFer… så det är nog inte något de vill ta tag i).
Smaken är som baken, lite som Android vs iPhone. Båda får jobbet gjort och faktiska skillnader små för normala kunder. Själv tycker jag gränssnittet på Nordnet känns 2003 och jag mår fysiskt dåligt varje gång jag ser det, plus har svårt att hitta det jag vill ha. Lite som när jag under ett par veckor hade en Androidtelefon.
Sade upp mitt sista Nordnetkonto igår faktiskt. Prova båda själv under ett par månader och flytta sedan till den du gillar bäst?
Avanza är otroligt dåliga på ETFer; de visar fel kurser, sparar fel kurser i diagrammen, uppdaterar kursen slumpvist (ofta till fel värde) beroende på när någon handlar ETFen osv.
Jag köper och säljer ibland väldigt stora poster som jag lägger upp som dolda order och ändrar köp/sälj kurs några gånger om dagen. Det passar mig då jag ofta är inne i papper med begränsad likviditet och försöker få igenom volymer utan att påverka kursen.
En stor skillnad mellan Avanza och Nordnet är att Nordnet tar ett nytt courtage varje gång jag ändrar kursen medan Avanza bara ändrar när jag ändrar volym. Jag har fast courtage 99 sek på både Avanza och Nordnet.