Vilka ställen rekommenderar ni spara i fonder på?

Var är det bra/dåligt att placera sina fonder?
(Avanza, Swedbank, Handelsbanken etc)

Var har du dina fonder?
Motivera gärna ditt svar.

Välkommen till forumet. De flesta av oss använder Avanza eller Nordnet eftersom de är billigast och har bäst utbud. Vissa använder även SAVR, då de har lite lägre avgifter men inte lika stort utbud.

Jag kör med nordnet och är nöjd med det. Innan använde jag Swedbank men det var lite begränsat utbud av billiga fonder där.

Avanza använder jag själv. Annars Nordnet är minst lika bra. :+1:

1 gillning

Har Länsförsäkringar som bank och sparar mest i deras globala indexfond. Tycker därför att det är smidigt att spara hos dem. Om jag har förstått kostnaderna rätt är de inte större än på exempelvis Avanza i och med att summan överstiger 50 000 kronor. (Avanza betalar tillbaka avgiften för fonden om ditt totala sparande hos dem understiger just 50 000 kronor.)

Välkommen hit :slight_smile:

Avanza - bra för fondutbud och att man kan ha sparkonto med ok ränta genom deras partnerskap med olika nischbanker i sparkonto+. Det gör det mycket smidigt.

Nordnet - har jag också eftersom jag tyckt att deras utbud av ETF/ETC varit bättre än Avanza. Speciellt då fysiskt guld. Sen uppfattar jag det som att det jämnar ut sig, Avanza har blivit bättre på dessa.
För traditionella fonder är Nordnet lika bra som Avanza men minus för att de inte har sparkonto+ lösning.

Sen har vi lite slattar på olika storbanker av olika orsaker. Det känns som de flesta storbanker adderat billiga indexfonder senare åren men det känns också som att de mest säljer in de dyra och ibland gör det lite svårt att hitta billiga fonder, tyvärr. Nordea är väl den storbank som jag tycker är sämst på indexfonder, trots att jag är kund där, så har jag inte fonder där, av den anledningen.

Ovan gäller privat sparande … för tjänstepensioner är det en helt annan djungel :slight_smile:

Avanza och Nordnet, på ISK och KF.

Både Avanza och Nordnet är stora på IPOs / börsintroduktioner, i fall att du börjar intressera dig av det efter ett tag. Många finns på båda, men vissa finns bara på endera banken, och vissa bara på KF.

Nordnet har avsevärt bättre utbud av belåningsbara värdepapper, men om man kan acceptera Avanzas skrala utbud av fonder i Superlånet går det att låna till 0 % ränta. Om man nu känner sig bekväm med att låna av en eller annan anledning. Det finns flera anledningar att låna, och det behöver inte vara för att investera med hävstång. Det är bekvämt att slippa ha järnkoll på när skatten dras från KF, man kan göra omflyttningar mellan fonder utan att behöva ligga utanför marknaden, man kan delta i IPOs utan att ha likvider som står och skramlar på kontot (man får ju ändå oftast inte tilldelningen man ansökt om), …

Det är gratis att ha konton på såväl Avanza som Nordnet, så förutom att det kan kännas lite utspritt är det inget problem att ha båda.

Har tidigare använt Nordnet men bytte i januari till avanza och kommer inte gå tillbaks. Upplever avanza som mycket mer användarvänligt och smidigt. Det enda som var bättre med Nordnet var Shareville men det använde jag inte så mkt i alla fall.

Hej

Kör på Avanza, då det var det jag började med när aktiesparar intresset drog igång för 15 år sedan. Har egentligen aldrig gjort en större genomlysning vad som är bäst, men jag trivs med Avanza p.g.a följande:
Stort fondutbud
Inga skalavgifter på KF och pensioner.
Möjlighet att i samma paraply ha sparkonto plus
Billiga avgifter för min typ av börs handel
Tillfredställande utbud av ETF:er med fysiskt backat guld.
Vant mig vid användargränssnittet och trivs med det.

Räcker det med tillräckligt hög kreditlimit och belåningsvärde? Dras det automatiskt från kreditkontot då vid eventuell tilldelning?

Ja. Och den stora poängen är ju att det inte kostar något förrän man fått eventuell tilldelning.

Det räcker med med att ha belåningsutrymme tillgänglig från ansökningsdagen, och det är ju gratis så länge som man inte fått tilldelning. Pengar dras från kreditkontot bara om det behövs. Så om man har likvider förbrukas de i första hand, annars sätts det in pengar från kreditkontot automatiskt.

1 gillning

Asså hade det gått att ge ut Super likes hade du fått en av mig!! Tack!!

2 gillningar

Jag är nöjd med Avanza.