Avanza vs. De billigare alternativen

Jag funderar över om det ”på riktigt” är relevant att öppna fondkonton hos någon av de lågprisaktörer som finns numera.

Som jag uppfattar det är bilden ungefär så här:

Argument för:

1. Lägre avgift

Argument emot:

1. Sämre/bökigare sajter/appar
  2. Sämre urval av fonder, särskilt billiga dito
  3. Ingen möjlighet till portföljbelåning

Har jag missat något här? Är det någon av billighetsaktörerna som har någon annan usp?
Det kan finnas andra teoretiska risker som ”inlåsning” eller konkurs men jag skulle inte själv ta dem på så stort allvar.

I slutänden är ju frågan hur mycket pengar man ska sätta in och hur man värderar bekvämlighet.
Är beloppen stora kan ju även mindre skillnader i avgift bli en del pengar årligen.

1 gillning

På relevanta indexfonder? :thinking:

För i min erfarenhet av att ha smygkikat till och från är det bara tematiska, aktiva fonder som är rabatterade. Möjligtvis typ 3-5 punkter på några PLUS-fonder?

Det är svårt att slå Avanza Global/EM/PLUS hos Avanza t.e.x. Även om jag känner till de skattemässiga implikationerna på globalfonden.

Sedan är

… den största dealbreakern för egen del.

5 gillningar

Har inte kollat på alla alternativ men visst får man rabatt även på indexfonder. Sedan är väl frågan om det blir så mycket reellt. Även om rabatten ”procentuellt” inte är dålig blir det ju inte så mycket netto.

1 gillning

Har funderat lite på samma sak på sistone och kommit fram till att jag kör vidare på endast Avanza tillsvidare.

Om man vill lägga typ +10% (av sin totala portfölj) i någon nischad fond (exempelvis AuAg) så är det kanske värt besväret. Men att ha allt samlat överträffar mycket för mig.

Jag ser ingen anledning till att ha min lekhink med några aktivt förvaltade fonder på Avanza eller Nordnet när jag får kraftig rabatt på SAVR :slight_smile:

Man kan ju vända på steken. Om de fonder som man vill ha finns hos ett lågprisalternativ, varför skulle man ha dem på Avanza eller Nordnet…? Portföljbelåning kan såklart vara en deal breaker om man använder det, men att apparna skulle vara för stökiga tycker jag är ett dåligt argument, det är ju en vanesak. SAVRs app är enkel att använda och överskådlig tycker jag.

1 gillning

Jag ser ingen anledning att ha ett konto på Avanza eller Nordnet. Kan man köpa billiga indexfonder hos en storbank och på köpet få bättre ränta på bolånet är det bara att göra utan att blinka. Vill man ha dyra aktiva fonder eller specifika fonder som enbart finns hos ett fåtal aktörer, då finns det anledning att ha sparande där.

Alla aktörer erbjuder billiga indexfonder. Handlar man aktier och andra värdepapper i häraden av 10000 per transaktion eller mer har storbankerna dessutom lägre courtage än vad Avanza erbjuder. Finns ingen anledning att göra dessa affärer just på Avanza då.

Det de nya aktörerna erbjuder är rabatterade aktiva fonder vilket är USP för SAVR och Levler specifikt. Det kommer med nedsidan att fondbyten tar längre tid och andra skavanker då deras handel går via tredjepartsleverantörer. Vissa av storbankerna erbjuder några av sina egna fonder enbart via sin egen plattform vilket ger ett skäl att handla hos dem.

Antal fonder hos respektive aktör

• Nordnet 1647
  • SAVR 1578
  • Avanza 1359
  • Handelsbanken 1075
  • Länsförsäkringar 1051
  • SEB 465
  • Swedbank 302
  • Skandia 183
  • Nordea 160
  • Fondo (Grymt många men ingen angiven siffra)
  • Levler (Kräver app och konto för att se)
3 gillningar

Ett tag var jag förtjust i att prova de olika aktörerna och jag tycker egentligen att det är bra med konkurrens. Men det senaste året har temat för mig själv varit mer och mer “förenkla”. Jag har själv stängt konto på en del aktörer och tänker att jag egentligen skulle klara mig alldeles utmärkt med:

• En storbank för löpande ekonomi (sitter och väntar på en utmanarbank i detta fallet då jag egentligen inte tycker att någon är bra)

• En fondrobot för majoriteten av pengarna

• En nätmäklare för lekhinken och syndande (och tjänstepension)

Mer behövs egentligen inte.

5 gillningar

Det här är en intressant fråga. För mig och säkert många andra på forumet skulle det koka ner till att jämföra fördelen av billigaste portföljbelåningen på Avanza med den rabatt som kombinationen av befintligt kapital och nysparande (=fast månadssparande) skulle ge hos en storbank eller liknande.

Jag har själv lönekonto hos Skandia eftersom det är gratis. Det mest intressanta just för mig vore därmed att hypotetiskt flytta hela sparandet dit, om det samtidigt skulle ge rabatt på bolånet. Jag skulle också utan problem kunna månadsspara rejält. Siffran 30 tkr vore rimlig att ha som utgångspunkt.

Nackdelarna med det här upplägget vore i fallet Skandia att de har få fonder. Även om Exponering-fonderna är helt ok så är de ändå rätt få.

Jag har en tanke om att framöver undersöka Länsförsäkringar som möjligt alternativ till Skandia. Det skulle då bygga på att de även kan ge mig en bra deal gällande försäkringar.

2 gillningar

Liten korrigering angående Nordea.
De har många fler fonder än 160 i inloggad läge. Runt 500-600, se bild:

Sen har de även över 1100 ETF:er.

1 gillning

950 är det just nu. Står i fondlstan :slightly_smiling_face:

Själv har jag kvar det jag haft sen innan på Avanza och lägger nya insättningar via fondo. Lägre avgift är essensen i allt jag har läst mig in på så för mig känns det mest logiskt. Upplever inga problem med deras app och är minst lika smidigt som Avanza vid insättningar.