Aktie/fondplattformer i Sverige - vad tycker vi om dem?

Det finns en rad plattformar som det går att handla aktier och fonder via. Ser även fler och fler användare här och annorstädes som är intresserade av att sprida sina innehav i olika plattformar.

Vilka plattformar är säkra,och håller en bra nivå?

Nedan listar jag några

Avanza - förmodligen bäst i Sverige
Nordnet - god tvåa efter Avanza, men har vissa fördelar som inte avanza har, exempelvis att det går att månadsspara i etf:er för 0kr i courtage
Levler - courtagefria aktier (fram till mars 2025j och stora fondrabatter. Går dock endast att köpa via isk. Nackdelen är att insättningar enbart är möjligt via Swish eller autogiro, vilket jag hoppas de fixar till, i annat fall blir jag inte storkund hos dem.
Savr - verkar ha likviditetsproblem, men har rabatt på vissa fonder. Går ej att handla aktier via, trots att de pratat om det länge. Plattformen har förbättrats radikalt,
Kiwi - oklar hur det funkar, men verkar ha billigt courtage och möjlighet att se andras portföljer
Aktieinvest - oklar hur plattformen är, men de har kostnadsfritt courtage upp till en viss nivå
Degiro - man hör inte så mkt om dem numera, men de hade bra erbjudanden förr när det begav sig

Jag nämner inte storbankerna, trots att Swedbank har courtagefritt upp till 100 000. Tycker storbankerna är för krångliga att ansluta sig till.

Vad är era erfarenheter och omdömen om de olika plattformarna i Sverige?

Jag tycker om att sprida mina innehav också, mest för att det är kul. Utöver Avanza och Nordnet är min favoritapp och tjänst Fondo faktiskt. Väldigt avskalad och enkel, påminner lite om Lysa i hur enkelt det är att komma igång. Levler har väldigt bra priser och snabba köp vilket gör att jag har mest kapital där, men hade jag belånat mina innehav hade jag gått all in på Avanza.

1 gillning

Har försökt komma igång med Fondo nyligen, då jag tyckte utbudet och avgifterna var helt OK. Tanken var att börja vikta över från SAVR lite lätt, vilken jag haft som lite kul “extraspar” för en mindre summa i månaden. Blev dock påprackad nån slags appappapp! för såna där pillskärmar. Inte min grej riktigt. Lyckades aldrig logga in på ett normalt sätt så det fick vara.
I övrigt håller jag med Foxy att det är kul att sprida lite så det blir mindre slattar på kanske tre, fyra ställen. Det blir lite som att äta kakan och ha kvar den när man både kan nyttja Avanzas fonder och Nordnets courtagefria ETF-köp t.ex.

1 gillning

Jag tycker att det är bra med olika aktörer för ökad konkurrens och fler alternativ för oss som konsumenter. Ökad konkurrens bör även leda till bättre tjänster i det långa loppet.

3 gillningar

Ja fördelen med uppstickare är att de tvingar de “stora” att förbättra sina tjänster och se efter vad kunden faktiskt vill ha.

3 gillningar

Jag är en person som gärna testar nya plattformar då jag gillar konkurrens samt att de ska finnas flera alternativ för oss investerare.

Den i toppklass är.dock avanza.
Jag använder även nordnet/nordea/aktieinvest men avanza klår dessa helt klart i användargränssnitt.

Aktieinvest är roligt att handla med små andelar av aktier man kan på så sätt månadsspara i flera aktier där man kör in 100 kr i vardera aktie oberoende vad kursen ligger på.
Negativt är att de ej har en kapitalförsäkring för utländska aktier.

Nordea har jag framtidskapital hos (kapitalförsäkring) har just börjat köpa aktier där så kan ej uttala mig så mycket lite tråkiga menyer etc men verkar fungera bra hittills lite smalt utbut med olika investeringsprodukter men jag har enbart tråkiga välkända aktier där så inget jag lider utav.

Nordnet hqr jag varit kund hos ett par år blev kund där då jag ville ha en guld etf? Tror jag det var som ej fanns hos andra nätmäklare men jag tror avanza kommit ikapp där o har snarlika produkter i sitt utbud men har kvar nordnet ändå helt klart okej användargränsnitt mycket bättre än nordeas men sämre än avanza.

3 gillningar

Aktieinvest, möjliggör de alltså friktionshandel precis som Kiwi Trader?

1 gillning

Pareto, valutaficka på ISK stort plus.:+1:

Storbankerna ska man inte ignorera heller, Nordea tror jag är billigast i % just nu på courtage, var många år sedan nätmäklarna var ledande på annat än mördande reklam på sociala medier.

2 gillningar

Haha nu låter jag som en riktig nybörjare men vad är friktionhandel? :smiley:
Köper enbart aktier på “vanligt” sätt :smiley:
Längesen jag la in något på aktieinvest dock så kanske några nya funktioner på kommit? :slight_smile:

1 gillning

Typ att du med 100 kronor kan köpa en liten del i aktien exempelvis Apple vars aktiepris är mycket högre.

1 gillning

Då kan man alltså köpa en liten liten bit av Berkshire Hathaway A :slight_smile:

2 gillningar

Aa det kan man göra på aktieinvest :slight_smile:
Vet ej många andra nätmäklare man kan göra det hos så det är ju ett stort plus hos dom :slight_smile:

Önskar dock att de hade kf konto då hade jag köpt mina utländska aktier hos dom genom friktionshandel.

2 gillningar

*Fraktionshandel…

2 gillningar

Kanske lite off-topic men vissa av de nyare plattformarna verkar ju inte ha så bra ekonomi. Vad händer egentligen när en sådan går i konkurs. Vet att ens tillgångar är nästan bombsäkra då de ska hållas separerade samt investerararskydd finns. Men är det så att man får ut själva fonderna eller säljs fonderna och man får bara likviden?

1 gillning

Kiwitrader har både etf:er och aktier, samt Frejvid men endast etf:er.

3 gillningar

Intressant hur tycker du användargränssnittet är där?
Jag har dock majoriteten av mina enskilda aktier i en kapitalförsäkring då det blir enklast med att få tillbaks skatten från utdelningar så den går bort för mig :slight_smile:

2 gillningar

För mig fungerar det bra, men jag har inte så mycket att jämföra mot då jag inte testat så många plattformar.

2 gillningar

Hur fungerar nordnets ombalanseringsfunktion, säljer den för att ändra balansen eller gör man en insättning köper den det som är lägst från pengarna och kommer den ihåg föregående vald fördelning?

2 gillningar

Har provat det mesta senaste åren, men måste hålla med @Indexmannen, inte mycket som klår Avanza. Har hela familjens, tjänstepensionen och bolagets investerande samlat där och kommer åt allt med en inloggning för kvartalsvis rebalanseringar. Otroligt smidigt och bra användargränssnitt, bra fondutbud och kundservice också. Pricken över iet hade varit om dom fick in DFA fonder också, den som lever får se…

5 gillningar

Levler har DNB global för 0.15% i avgift. Inget snack om saken, behövs inget mer :+1:

2 gillningar