LEVLER fonder 25% rabatt över 2000 fonder

Vad tror ni om den nya fondtjänsten Levler? Kan själv inte testa den då det krävs en iosapp. Kör själv Android. Kommer tydligen en app längre fram.

Det är jättekul, konkurrensen ska vara hård. Prispressen gynnar oss slutanvändare.

SAVR, fondo, frejvid, etc. Och nu också Levler.

Testade appen en snabbis. En grej jag inte sett förut är deras “fondpaket”, där man kan lägga till en grupp rekommenderade fonder tillsammans i varukorgen. Just nu finns det paketen “barnspar”, “hållbarhet”, “långsiktigt”, “lagom”, och “lågpris”. Som svensk valde jag att titta närmare på “lagom”.

Snittavgiften på detta paket är 0.93% och innehåller

• DSM Global Growth (EUR)
  • Handelsbanken Hälsovård Tema (SEK)
  • Legg Mason WA Sh Dur BIChpBd (SEK)
  • SPP Global Plus (SEK)
  • BGF World Technology (USD?)
  • BMO Responsible Glb Em Mkts (USD)
  • Öhman Obligationsfond (SEK)
  • Carnegie Sverigefond (SEK)

Salig blandning av fonder, minst sagt. :joy:

Flera av fonderna handlas i annan valuta, men jag hittar ingen info om växlingsavgift. Varken inne i fondpaketet, inne i en fond, eller inne i “Frågor & Svar”. :thinking:

Inne i fondpaketet får man ingen info om dessa åtta fonder ska bli likaviktade eller ej. Men klickar man på varukorgs-ikonen blev det:

Fond kronor
DSM Global Growth (EUR) 200
Handelsbanken Hälsovård Tema (SEK) 100
Legg Mason WA Sh Dur BIChpBd (SEK) 300
SPP Global Plus (SEK) 500
BGF World Technology (USD?) 120
BMO Responsible Glb Em Mkts (USD) 180
Öhman Obligationsfond (SEK) 300
Carnegie Sverigefond (SEK) 300
2000

Fonderna är i en helt annan ordning i varukorgen än i fondpaketet, vilket gjorde det lite irriterande att fylla i tabellen, men men…

Har ingen aning om vad denna fördelning kommer från. Det finns möjlighet att själv ändra beloppet för varje fond. Det finns också möjlighet att ändra från Engångsköp till Månadsspar.

Appen känns överlag väldigt v1.0. Eftersom man idag bara kan använda Levler via iOS-appen så hoppas jag att den kontinuerligt får mer kärlek från utvecklaren, och att man i framtiden också kan logga in från en dator.

Igen, kul med fler aktörer som pressar priserna. Det gynnar oss alla. Men personligen är mina två favoriter Lysa och Nordnet, och jag har ingen som helst plan att börja investera via Levler.

8 gillningar

Vad jag kan se måste man först skapa konto för att så några fonder alls. Tråkigt.

Man kan se fonderna ändå på hemsidan. Såg att Lf global inte fanns med :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:

Du kan ladda ner appen, logga in med bank id, verifiera konto via din mail sedan kan du kika runt. Behöver inte öppna isk om man inte är fortsatt intresserad.

Mvh Adam

1 gillning

Kan tyvärr inte ladda ner appen då dom tyvärr valde att släppa en app för ios, det näst vanligaste operativsystemet efter Android först.

2 gillningar

Men segt ändå att man måste skapa ett konto bara för att se utbudet.

Edit: såg att man kan komma runt det på deras hemsida genom att först klicka in sig på deras paket och sen klicka sig vidare till hela utbudet.

2 gillningar

Så ingen plattformsavgift, större utbud än övriga och 25% rabatt i samtliga fonders förvaltningsavgift. Är det korrekt?

2 gillningar

Nordnets gamla sparekonom som varit med och startat tjänsten.

1 gillning

Dom skriver i informationen att dom vill erbjuda bättre o billigare sparande än Avanza o Nordnet som börjar agera mer o mer som storbankerna.

Joakim Bornold.
Söderberg och Partners storägare.

Nja tack på den.

1 gillning
  • Ingen plattformsavgift. Till skillnad från SAVR som kör med 0.09% plattformsavgift. Men det viktiga är ju totalavgiften. Jag jämförde tre random fonder, och kom ihåg att plattformsavgiften ingår i den totalavgift som SAVR visar. Notera att SAVR är billigare på alla tre fonder, även när man tar hänsyn till plattformsavgiften.

Ang avgift är det ju viktigt också att notera att SAVR har väldigt hög växlingsavgift (0.5%). Jag har dock inte kunnat hitta nånstans om Levler kör med det vanliga 0.25% eller om de också har 0.5%. Viktigt eftersom väldigt många av Levlers fonder handlas i annan valuta än SEK.

• Har inga siffror gällande utbud. Men det viktiga för mig är inte utbudet, utan hur billigt jag kan komma undan med en schysst portfölj. Om tjänsten har 500 eller 1500 konstiga dyra fonder är för mig inte relevant. Och här tycker jag faktiskt fondo går segrande.

Ett plus till Levler för mig är att de har stöd för Handelsbankens fonder, så man skulle kunna ta deras globala småbolagsfond därifrån (0.52% istället för normala 0.66%) för att skapa gamla modellportföljen. Den finns för ännu lägre 0.45% hos SAVR, men då måste man köpa hos en annan bank och sen flytta fondandelarna till SAVR

• Angående 25% rabatten. Verkar vara runt 25% rabatt på de flesta. Men t.ex. den första jag tittade på var denna, och där är det mindre än 20%. Så 25% kanske är ett snitt för hela utbudet.

4 gillningar

Håller med. Någon som har koll på vilken plattform som har flest indexfonder till högst rabatt?

1 gillning

Hur vill du att portföljen ser ut? Då blir det lite lättare att leta runt. På Fondo kan man som sagt skapa en jättebillig tvåfonds-portfölj.

MSCI World + Sverige:

Andel Fond Avgift
75% Skandia Globla Exponering 0.16%
25% Plus Allabolag Sverige 0.16%
0.16%

MSCI ACWI + Sverige:

Andel Fond Avgift
75% Storebrand Global All Countries (f.d. SPP Aktiefond Global) 0.23%
25% Plus Allabolag Sverige 0.16%
0.21%
6 gillningar

Hej, skoj att ni testar Levler!

Tänkte att jag svarar direkt här på några av frågorna:

Ja, det är alltid 25% rabatt på fondförvaltningsavgiften ( inte upp till osv). i exemplet där det blev 20% så räknade man mot total avgift. vi visar den förstås.

ingen plattformsavgift gör att tex index och räntefonder inte straffas det blir rabatt även på dem.

Valutaväxlingsavgift. Vi har en ordinarieavgift på 0.20% men fram till 20230101 så tar vi inte ut någon avgift.

Länsförsäkringar Global Index, ska kolla om vi kan plocka med den också.

12 gillningar

The one and only, välkommen till forumet! :love_you_gesture:

Helt crazy att ni inte marknadsför detta i appen :slight_smile:

7 gillningar

Tackar! Ja vi borde lyfta fram prislistan mer helt klart. Den är riktigt vass.

1 gillning

Tack, vill främst ha en indexfond utan några exkluderingar. Är väl dock enbart Avanza som har det idag.

3 gillningar

@Bornold hur gör man om man verkligen är intresserad av att starta ett sparande direkt men har en Android?

2 gillningar

Skaffa en iPhone, en iPad eller vänta :+1: