Förbättring/förenkling av portfölj

Vill förbättra denna portfölj men ha kvar ungefärlig relation mellan
Spets (ca 10%) Trygghet/Diversifiering (ca 15%) Bas (ca 75%)

Denna portfölj är till stor del inte investerad i än, då jag väntar in en
stor injektion pengar framöver men det är något jag filar på då och då.

Många av inslagen har ändrats pga. det jag läst här och RT videor.
Då jag nyligen upptäckte Levler och deras lägre kostnader på fonder
har de lagts till som ytterligare en “bank” så det blir lite mkt :smiley:
De som ligger på Avanza kan inte ägas på Levler.

Valde att skriva ner allt i en mall (vet inte hur jag lägger in tabeller här) där allt klassificeras som antingen:
Spets, Bas eller Trygghet/Diversifiering. I den sistnämnda räknar jag även
in 5-10% som ligger som Likvid buffert för att handla med av totalbeloppet.
Detta utöver portföljens 100%

Spets: (Totalt 11%)
Sigma Stocks 5% |Testat i 2 månader verka funka bra, denna har jag
tagit mest för att testa och är den yttersta spetsen då man äger faktiska
aktier men inte plockar dem själv.

Levler
Swedbank Robur Technology A 2%

Avanza
Avanza Disruptive Innovations 2%
Xtrackers Artificial Intelligence 2%

Bas: (Totalt 73%)
Lysa 90/10 40%

Levler
DNB Global Indeks 8%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 8%
Priornilsson Globala Utdelare 2%
Spiltan Global Investment 3%

Avanza
Avanza Global 8%
Xact Norden Högutdelande 8%

Trygghet/Diversifiering: (Totalt 16% De likvida medlen är inte inräknade här)
Lysa
Sparkonto Lysa (3.92% Deras ränta)

Levler
Priornilsson Idea 4%
Priornilsson Yield 2% Båda dessa är rejält billigare hos Levler

Avanza
Sparkonto Avanza (3.7% Deras ränta)
Avanza Ränta Kort 2%
Alfred Berg Nordic HY ACC A 2%
Captor Iris Bond 2%

Blev långt :smiley: Såga gärna på, har en tanke med alla val men vissa
är kanske mer tveksamma än andra.

Tar gärna emot tips på förbättringar.

2 gillningar

Tycker du gör det onödigt krångligt med så många små procent. :slight_smile:

Forskningen säger “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ där sverige står för c.a 1%.

• 80% Global Indexfond (DNB Global Indeks S)
  • 10% Globala Småbolag (Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK)
  • 10% Tillväxtmarknader (Avanza Emerging Markets)

Finns fler alternativ men så skulle och har jag själv lagt upp det på avanza för att få c.a 4800~5000 innehav marknadsviktade till låga avgifter.

Enkelt, få fonder att krångla med, brett, billigt.

Finns de som även gillar att ha med home-bias men det är omdiskuterat och du kan läsa mer om det här: Home-bias och övervikt mot Sverige | Sammanställning med argument för och emot

Om du vill leka lite så skulle jag lägga upp det på detta sättet

90% Forsknings-hinken

• 80% Global Index
  • 10% Global Småbolag
  • 10% Tillväxtmarknader

10% Lek-hinken

• 100% Precis vad du vill.

Alternativt släng allt i Lysa

Kör med sparkonto som ger bäst ränta för din buffert.

2 gillningar

Lekhinken här motsvarar spetsdelen, den delen jag räknar med störst varians/standardavvikelse över tid.

Vet jag gjort det krångligt :smiley: men det riktigt bökiga var när jag insåg att Levler var så mkt billigare än Avanza.

Du kan ju köra DNB + Gl småbolag på levlr, och slänga med avanza emerging på avanza ifall du känner för det, alternativt köra någon annan tillväxtmarknadsfond

Vet inte vad levlr har för utbud för tillväxt, de flesta jag tänker på verkar inte finnas hos levlr.

Att köra bara DNB Global Indeks har jag inget emot men Avanza har ju endel som inte Levler har

Ett tips är att kolla upp Fondo, de har bättre rabatter än levler på det mesta. Jag kan dock inte säga vilken av dessa bolag som är bäst i andra avseenden.

1 gillning

Fondo känner jag inte till alls :open_mouth: kan man kolla fonder utan att vara medlem? :thinking:

Det går bra att se priserna på deras fondlista på hemsidan. Ska man köpa så måste man skaffa appen. Har lite fonder där och har fungerat bra hittils men som sagt jag vet inte hur stabilt bolaget är. Du får kolla upp deras ekonomi själv och bedöma om de är något att ha sina pengar på. Har själv en mindre summa på chans :slight_smile:

Du kan inte se allt men du kan jämföra fonder och avgift här Fee Fighters - Start

1 gillning

Bra tips, testade att be Fee Fighters plocka ihop en 50/50 och visa lägst avgifter på de banker jag har. Tog en skärmdump som exempel.

2 gillningar

Hehe höll själv på att surra runt på de olika och mindes någon nämn Savr så kollade även där. Sen kom jag på jag läste om Feefighters i någon tråd, kollade upp.

Upptäckte att några fonders priser på Fondo inte stämmer vet inte hur Feefighters uppdateras.

Men till er som iaf tagit er tiden att kommentera tråden;

1. Flera konton är inget problem söker maximalt låg avgift

2. Vill ha en liten spets just nu i lekhinken mot tech AI (chansning som jag tycker verkar vettig)

3. Funderar på Säkerhet/diversifieringsdelen några tips där?

Tyvärr har jag ingen aning om AI fonder. De jag har på Fondo är en ytterst liten lekhinkdel. Anledningen är att de inte är indexfonder utan aktivt förvaltade och avgiftsskillnaden är ofta betydande. Det jag har är AuAg fonder, Spiltan realinvest, PriorNillson Realinvest, Atlant Opportunity och Captorfonder som räntedel. Har huvudelen av mitt kaptial i Lysa, Opti och Allväderportfölj på Avanza. Finns en tråd om allväderportfölj på forumet någonstans om du har intresse för en sådan.

Det kanske @RobertK kan svara på.

1 gillning

På tok för utspritt och komplicerat t.o.m. för mig :joy: Tror du kommer att få svårt att hålla detta vid liv och ha överblick över tid. Tänk årtionden!

Mitt tips är väl att försöka renodla så du har spets på ett ställe, ev diversifiering i en portfölj och bas i en portfölj. Jag fattar att du vill använda flera plattformar av olika skäl men du kanske kan renodla.

Själv har jag förbjudit alla allokeringar under 5% för det gör varken till eller ifrån på avkastningen på portföljnivå. Helst håller jag inget under 10%

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Enklaste svaret = Lysa

5% Gräns är något jag funderat på bla ville jag ha Priornilsson Balans, men Levler har inte den av någon anledning men alla andra.
( Den består av PN Yield och Idea)

Tanken på att ha de olika spets/bas/säkerhet i olika leverantörer är ju intressant :thinking: men då blir det lite svåra val vad jag skall hugga bort.

Sporadiskt. :slight_smile:

Tanken är att få igång automatisk uppdatering från de flesta aktörerna framgent.

Annars fantastisk tjänst :smiley: suttit och jämfört allt och inser jag skall dumpa Avanza

1 gillning

Sådär efter lite bökande har jag fått ner portföljen till 7 Fonder allt ligger på Levler. Har dock ingen aning hur jag skall göra med Captor Iris bond.

Någon som kan rekommendera en liknande som finns hos Levler?

Då är det väl dax att skriva in den “förenklade”
Portföljen

Nu är det tre plattformar och merparten ligger på Levler.

Spets: (5%)
Sigmastocks 5%

Bas: (80%)
Lysa 90/10 (50%)

Levler
Dnb Global Indeks 15%
Spiltan Global Investment 5%
Coeli Global Select R 5%
Spiltan Aktiefond Investment 5%

Diversifiering: (15%)
Levler
Priornilsson Idea 5%