Utöver Avanza och Nordnet finns ju numera alternativ som Savr och Fondo. Kanske finns det ytterligare liknande alternativ? Vilket alternativ skulle ni rekommendera? Det är indexfonder och andra billiga fonder som jag främst är intresserad av.
Är det bara billiga indexfonder du är ute efter så erbjuder i stort sätt varenda bank detta. Är du däremot ute efter portföljbelåning, etf:er, certifikat, analysverktug och massa annat så är det nischbank man får söka sig till.
Jag kör t.ex Swedbank samt Kiwitrader.
Levler med rabatt på fondavgifter.
Är Levler bättre än Fondo och Savr?
Jag har inte koll på Fondo och Savr så det får någon gärna berätta för mig. Vad är bra med dessa?
De ger rabatt på fondavgifter. Hur de i övrigt skiljer sig åt är jag lite oklar över.
Levler ger 25% rabatt men har inte alla fonder jag vill ha.
Jag kollade på t.ex. Savr men tyckte det var oklart om den rabatten är permanent eller om den helt plötsligt kan försvinna? T.ex. DNB Global Indeks hade bara 0,11% i avgift vilket lät väldigt bra.
EDIT:
Varför ser Levlers hemsida ut som att man ska shoppa kläder?
Finns massor av alternativ, men allt beror på hur kravställningen ser ut. Vad är viktigast för dig?
Själv väljer jag nästan alltid på bekvämlighet och energi då alternativen är så pass lika. Sedan brukar jag dessutom mer och mer uppskatta Lindy-efffekten enligt Taleb:
Lindy-effekten säger att den förväntade återstående livslängden för icke-förgängliga saker, som idéer och teknologier, är proportionell mot deras nuvarande ålder. Ju längre något har överlevt, desto längre kan det förväntas överleva i framtiden. Därför har antika idéer och teknologier som fortfarande är i bruk visat sig vara robusta och kan förväntas fortsätta vara relevanta länge.
Det jag tänkte mig nu var främst att få rabatt men samtidigt slippa nackdelar såsom dåligt utbud, dålig app och hemsida eller andra uppenbara saker.
De + alla storbankerna är nog lika bra så du kan nog välja vilken du vill, kanske lika bra att du väljer den bank du har redan.
Så inget du behöver grubbla på mer.
Just när det gäller billiga passiva indexfonder så skiljer det väldigt lite i pris och de flesta bankerna har mer än en att erbjuda.
Alltså de har inte bara sina egna fonder.
Nordnet är allt du behöver. Överlägsen belåning och tillgång till nordenfonder och alla andra nödvändiga fonder.
Jag personligen föredrar Avanza (upplever att Nordnet gör allt Avanza gör, fast lite sämre och lite senare ) men det är ju verkligen en smaksak.
Föredrar avanza, främst för att appen är tillfredställande att använda. Så investerar jag.
Avanzakille här (+LF). Jag har konto hos Nordnet men gillar inte gränssnittet. Jag avslutade mitt hos savr för att det mest var segt och jag lämnat de fonder jag hade med stora rabatter.
Avanza i och med att jag haft den väldigt länge och har inget att klaga på. Funkar utmärkt för mina behov.
Kanske lika bra att slänga upp en poll. Rösta ovan.
- INTE Nordnet
Kanske lika bra att slänga upp en poll. Rösta ovan.