Föredrar Avanza, men har plan att nyttja Nordnet för att månadsspara i ETFer. Har också Levler fram till gratiscourtaget försvinner, och har testat Aktieinvest, Swedbank och SAVR har tjänstepension på LF.
Florinen, det låter som du har beslutsångest. Välj en för fasiken!
Det här är kanske fel tråd för nyanser men, vad fan, jag gör ett försök! Jag började spara hos Nordnet 2010. Då hade de Sparpodden, ett fräscht gränssnitt och en air av att vara på gång. Ca 2016 så flyttade jag sparandet till Avanza för att de hade Avanzapodden, Investeraren, ett fräscht gränssnitt, nya produkter och en air av att vara på gång.
Idag så överväger jag att återigen flytta allt till Nordnet. Sparpodden har fått en revival under Ara, de har nya produkter och en stabil plattform, de har ett fräscht gränssnitt och en air av att vara på gång.
Avgifterna och basutbudet (svenska och amerikanska fonder och aktier) har hela tiden varit väsentligen lika mellan de båda. Det som ändrats över åren är just den där svårgreppbara känslan av att vara en plattform på gång i rätt riktning och i rätt hastighet.
Avanza. Behövs inga alternativ.
Har testat mycket Lysa, Opti, BetterWealth, Fondo, SAVR, Kiwitrader, Frejvid, Nordea, Länsförsäkringar och Nordnet hette nåt också.
Finns inget som jag tycker mäter sig med Avanza, både gränssnitt, analysfunktioner och helhetskänsla.
Både app och webbsida klockrena. Hel del nya funktioner på sistone.
Det verkar mer och mer landa i någon sorts pajkastning mellan Nordnet och Avanza. Ingen verkar ha några tankar om alternativen.
Jag tycker att @janbolmeson:s idé om att Lysa är bättre än indexfonder på Avanza är relevant. Både Avanza och Nordnet innehåller olika möjligheter som uppmuntrar till pillande. Om man bara vill ha det passivt och automatiskt så är Lysa bättre. Däremot borde ju t.ex. Fondo vara ett mer relevant alternativ än Avanza, om det nu är enkelhet som är målet. Avgifterna blir lägre och det är ju en poäng.
Om sedan Fondo och de andra plattformarna som lockar med låga avgifter är hållbara är en annan fråga. Det vore intressant att försöka undersöka den frågan, om det nu går.
Jag föredrar Avanzas gränssnitt men har ofta en del problem att ladda den härifrån min del av världen, ofta sirap eller helt kört. Har aldrig dessa problem med Nordnet. Gäller även appen.
Dessa två har dock gjort mycket för oss sparare men nu är de inte längre uppstickare och kan därför bli lite bekväma av sig när de dominerar marknaden.
Därför utmärkt med nya uppstickare som pressar fondavgifterna. Rätt märkligt egentligen att det inte varit någon konkurrens av fondavgifterna som det varit med courtage. Eller ja om man som ny kund ligger under 50,000 kr slipper man väl avgifterna hos Avanza, men borde man som stor kund som genererar massor i avgifter få rabatt istället? Går man in med t.ex. 50 miljoner och sedan bara ligger still utan att omplacera blir man en mycket lönsam kund för dem.
Problemet för mig är dock att uppstickarna som utmanar Avanza och Nordnet ställer krav på att man är folkbokförd i Sverige.
Jag provade Fondo p.g.a. deras mycket låga priser på vissa fonder men valde i slutändan bort dem för att deras gränssnitt är klaustrofobiskt och det går inte att komma åt annat än via mobilapp.
Jag behöver ett webbaserat gränssnitt som kan nås både via telefon och dator.
Fondo sade också innan att det inte skulle vara något problem att flytta fonder från dem vid behov men det stämde inte.
Hela fondinnehavet behövde likvideras för att det skulle kunna flyttas till Avanza (irriterande, framförallt att de ljög/hade fel).
Kiwitrader har jag också provat för att jag ville köpa ETF:er billigt men kände att det blir fel att välja fel ETF:er bara för att de har låga transaktionsavgifter.
Kanske att jag kommer tillbaka om de ETF:er jag söker hamnar i deras zero-utbud.
Utöver ovan är jag inte bekväm med att trycka in så mycket pengar hos en så liten aktör.
Det blir som en barriär mellan mig och tillgångarna som jag inte riktigt är bekväm med.
Det är också tveksamt att de finns kvar om några år.
De traditionella bankerna (typ LF) är inte ens med i matchen, det finns mycket begränsad möjlighet att utvärdera och förstå innehav och utveckling i deras gränssnitt.
Ska man ha pengar där får man köra separat uppföljning i någon annan mjukvara, typ Excel.
Nu har jag kommit fram till att jag inte ska jaga kortsiktiga lockpriser hos aktörer som är marginellt billigare än Avanza och Nordnet.
Egentligen kanske det inte ens är billigare hos t.ex. Fondo givet att man använder VP-kredit för att få riskfritt räntenetto hos Avanza.
Avanza har bäst helhetslösning och bäst gränssnitt tycker jag, man kan jämföra Nordnet och Avanza på vissa specifika punkter och prioritera.
T.ex. deras resp. värdepapperskrediter, Nordnets något bättre utbud och villkor för ETF-handel etc.
Jag har förstås använt Avanza mycket mer än Nordnet i ca 10 år så det spelar säkert också in i bedömningen.
Nordnet Norge = Gratis
Nordnet Finland = Gratis
Nordnet Danmark = 0.20%
(Utöver växlingsavgift vid köp/sälj)
Nordnet Sverige = GRATIS
Nordnet USA/Europa = 0.20%
Nordnet Tech 0.40%
Inte nog med att nordenfonderna inte ens existerar på Avanza så är ovanstående hur billigt som helst.
Då ska vi inte ens nämna hur fantastisk Nordnets värdepappersbelåning fungerar och hur snabbt man kan få ut pengar via den och göra vad som helst.
Detsamma gäller Avanza.
Upp till 10% belåningsgrad och lån på 3 miljoner kr kostar den 1,99%, Nordnets golv är 3,85% (1,86%-enheter mer).
På övriga nivåer har Nordnet en nivå som är marginellt bättre än Avanza (3,85% istället för 3,89%) och resten är sämre än Avanza.
Nordnet låter mig ta ut belåningen för att köpa en ferrari, casha en lägenhet eller köpa godis imorgon. Pengarna är på mitt bankkonto samma bankdag, oavsett belopp. Avanza tvingar dig att investera för pengarna. Extremt mycket sämre. Plus utbudet av fonder enligt ovan.
Det stämmer inte, du kan ta ut pengarna och stoppa in på SBAB utan att det mellanlandar på ISK.
Jag har själv gjort det.
Ah då har man ändrat det? Förut gick det inte.
Om man vill ha home bias ja men vill man ha globalt fokus så hamnar man som lägst på drygt 0.2% och det finns dålig konkurrens här.
Nu kommer visserligen en del nya uppstickare som ger rabatter men de kräver tyvärr att man bor i Sverige. Lite bakvänd princip att endast ge rabatt till små kunder med kapital upp till 50,000 kr men inte till stora som genererar väldigt mycket avgifter även om det “bara” är 0,2%.
0,2% innebär 2,000 kr i avgift per miljon, 100 miljoner gör alltså 200,000 kr i avgift per år även om man ligger helt still och inte skapar kostnader för transaktioner. Behövs bättre konkurrens här.
De hade nog en sådan formulering men i praktiken tror jag inte att de har stoppat en från att ta ut det.
Har man t.ex. ett månadssparande i fonder är det ju bara att stoppa insättningarna, ta från krediten istället och ta övrigt sparande in på t.ex. sparkonto.
Man kan ju även sälja papper och ta ut det.
Dvs. att hindra folk från att ta ut pengar direkt från krediten fyller/fyllde inte så mycket funktion.
Hur som helst går det att göra uttag direkt från krediten och Avanzas ränta är så otroligt låg att man får ett gratis och riskfritt räntenetto om man tar pengarna och stoppar in på sparkonto med insättningsgaranti.
Så gör jag och jag tar hänsyn till det när jag jämför med t.ex. Nordnet eftersom det blir som en sänkt avgift på allt hos Avanza, så som jag använder den.
2 000 kr är en lunch i månaden. För en miljon investerad. Nu utesluter inte det ena det andra men ISK-skatten är betydligt större problem…
Precis, inga problem om man har en miljon eller mindre men har man 100 miljoner blir det extremt dyrt att betala 200,000 kr i avgift år efter år även om man inte ens rör fonderna.
Om det känns billigt eller dyrt beror alltså helt på kapitalets storlek.
Ca 0,2% av Avanzas kunder har ett kapital på 20 miljoner kr eller mer och de har ca 1,8 miljoner kunder. De borde alltså ha ca 3,600 kunder med minst 20 miljoner kr.
För mig är inte ISK-skatten något problem alls eftersom jag inte betalar den då jag är begränsat skattskyldig.
Det går också utmärkt att använda belåningen hos Avanza och stoppa in pengarna på ett av deras Spar+ konton med högre ränta.
Japp, man kan som sagt använda det till precis vad som helst inkl. att stoppa in det på sparkonto+ Borgo som har 0,05% högre ränta än SBAB.
Nackdelen med Avanzas sparkonton är att de saknar basfunktioner som t.ex. SBAB har.
-
Stående överföringar. Kan användas för att ersätta månadssparande via autogiro för att få bättre ränta på pengarna än att behöva hålla saldo på privatkonto hos storbank. Det går inte att köra månadssparande/autoöverföring till ISK från sparkonto+ hos Avanza men det gör det från SBAB, ironiskt nog.
-
Delade konton med andra personer.
-
Fasträntekonton.
-
Överför pengarna vart som helst och inte bara till ett fördefinierat uttagskonto.
Precis och hur skulle det kunna fungera på annat sätt? Avanza kan förstås inte veta om du har pengar hos en nischbank samtidigt som du använder belåning. Det är ju där man hamnar.