Så en globalfond 0,20% avgift - belåna den 10% - placera det på sparkonto, räntenetto 2% = Avanza Global Zero ?
Betydligt bättre kickback än SAVR o co. i så fall
Så en globalfond 0,20% avgift - belåna den 10% - placera det på sparkonto, räntenetto 2% = Avanza Global Zero ?
Betydligt bättre kickback än SAVR o co. i så fall
Hm, ändras inte detta scenariot rätt ordentligt när (om) avdragsrätten på ränta på värdepapperslån försvinner 1a Jan 2025…?
Avanza här (också). Lite slump a det blev så när jag öppnande – var lite “prova på” o sen fortsatte jag där när jag agerade lite större s.a.s. 2015. Har aldrig ens kollat på Nordnet.
Men, en anledning att kika på Savr, Levler, Fondo (vilka fler finns?) är känner jag att fondutbudet har nåt som Avanza/Nordnet inte har… Som jag skulle vilja ha av nån väldefinierad anledning.
Man kan argumentera att den ena (globala) indexfonden är den andra lik, men faktum är att distinktioner finns: ESG screening (Artikel 9, 8) olika index med och utan EM & småbolag viktad, etc.
På Levler finns ett gäng Vanguard-fonder, t.ex. Ingen annanstans som jag vet. En annan kanske intressantare sak är Dimensional’s globala faktor fond(er). Det finns en som heter World Equity Fund, har många bolag i sig (mkt bred).
På vilken plattform kan man handla den? Ingen, idag. Finns bara hos Handelsbanken…
Jo. Då har du 1,99% utan ränteavdrag vs 2,625% skattat (3,75% * (1-0,3)) och ett riskfritt räntenetto på 0,635%, mer om du hittar bättre ränta än rörligt hos SBAB.
Finns inget positivt räntenetto längre så släcker jag krediten med medlen som ligger på sparkonto.
Detta har jag missat, vad innebär denna ändring? Ska inte utgiftsräntor vara avdragsgilla mot kapitalinkomster?
Förslaget som ligger nu fr regeringen, och högst troligen träder i kraft 1/1 2025 är att bara lån med bostad, bil & båt som säkerhet ska vara avdragsgilla i inkomstskaget kapital.
Alltså: skattemässigt likställs ett värdepapperslån med ett blanco-lån, syftet är i grunden att undanröja avdragsrätten för rena konsumtionslån (och värdepapperslån åker med badvattnet ut.)
Googla lite snabbt bara så hittar du direkt flera artiklar därute om detta (inkl protester). Alla tillfrågade remissinstanser är dock positiva, så… Finns även RT trådar som dryftar ämnet.
Så om positiva räntenettot är 0.01% på nåt sparkonto nånstans du lyckas hitta, så kör du på…?
Jag kommer inte idas bry mig det kan jag säga. För mkt jobb & pyssel för väldigt lite yield. Ifall man kan låna 1 MSEK till 1.99% blir det ändå nästan inget
Okej intressant men mycket sjukt. Skönt att inte längre beröras av sådan märklig lagstiftning.
Det är ju inte riktigt sant, Aktiespararna, Finansbolagen, Företagarna, Svensk Värdepappersmarknad/Svenska Bankföreningen och Svenska Pantbanksföreningens remisser är ju i princip rena partsinlagor och avstyrker av uppenbara skäl.
Sen har vi även t ex Regelrådet som avstyrker, men också Konjunkturinstitutet och t o m LO ifrågasätter logiken bakom vilka lån som ska vara avdragsgilla.
Nja, jag har ju t.ex. valt SBAB för smidighet trots att det finns bättre ränta på andra ställen.
Upplägget jag har nu kräver inte så mycket av mig och räntenettot är mer än hälften av fondavgifterna, så i praktiken får jag halva priset hos Avanza.
Jag provade ett tag med att hoppa runt mellan de aktörer som hade bättre ränta men det var för mycket jobb och sämre gränssnitt m.m. i övrigt.
Att låna via Avanza och stoppa in på SBAB eller sparkonto hos Avanza är däremot väldigt lite jobb.
Sedan spelar det också roll hur stor portfölj man har och hur mycket man lånar.
Är det lite pengar finns kanske inte så mycket poäng men är det några tusen kr i räntenetto kan jag tycka att det är ok.
Det är lite som att få 0,5% bonus/cashback på kreditkortet. Det är inte livsavgörande summor det rör sig om men det är gratis pengar och då tar jag det gärna.
Det har du rätt i – läste för snabbt/dåligt där. Ja vi får se vad som händer med just den detaljen. Jag tycker själv logiken, motivet, att värdepapperslån inte bör vara avdragsgilla längre är mkt underlig. Resonemanget i förslaget i princip att det är lättare för en kreditor (en bank) att värdera och realisera (sälja) en beg bil o en beg båt, än en hög aktier/fondandelar. Och så är det ju rimligtvis inte.
Jag gillar Avanza för det är lätt att hitta saker och ting på deras hemsida. Nordnet var en enda röra om du frågar mig.
Fondo har billigast globalfond för 0.11%. Så om du inte vill ha belåning och vill investera enligt forskningen så är Fondo bäst.
Jag gillar verkligen inte Fondos gränssnitt, men DNB Global Indeks för 0,11% är ju oslagbart.
Istället för att pilla här och där som man gjort i över 20 år borde man pytsa in allt där, sätta månadssparande, ägna sig åt viktiga saker i livet och på sin höjd logga in en gång per år och kolla läget.
Hade det varit hos en stabil spelare som Avanza hade jag nog gjort det, men skulle aldrig våga på något som Fondo. Jag vet att värdepappren är frånskilda från bolaget, men skulle aldrig våga i alla fall.
DNB Global är överlägset billigast på Fondo med 0,11% i avgift. På Levler får du betala 0,17 %. Små marginaler så det som får avgöra utfallet är nog vilken av dem man gillar bäst ![]()
Fast Nordnet är klart att föredra när det kommer till att handla ETF(exchange traded funds). Men ok då är vi avancerat lite utöver vanliga fonder förstås ![]()
Vad jag har förstått det som måste det väl i princip krävas kriminell verksamhet för att man ska riskera något?
Men när det gäller avgifter och indexfonder… Är det inte bättre att köra Avanza och ta tio procent belåning som kompensation för den lite högre avgiften?
Även i så fall täcks du av investerarskyddet upp till 250.000 av investerade medel.
Källa: Så fungerar investerarskyddet - Riksgälden.se.
Kanske. Fast just 10% är ju skiljelinjen så om man vill vara på säkra sidan får man ha viss marginal under just denna för inte att hela krediten skall hamna på högra räntan.