Vilken fondplattform är bäst?

Jag är nöjd med både handelsbanken och länsförsäkringar.
Deras användarupplevelse är så dåliga att det är väldigt lätt att inte vara inne och ändra och justera fonder eller fördelning hit och dit.
Jag hade stora problem med det både på Avanza och Nordnet tidigare.

Jag kan verkligen rekommendera att ha det långsiktiga sparandet på sin gammelbank så länge man är nöjd med något sämre fondutbud och har problem att gå in och ändra hela tiden.

Swedbank är också dåliga på det. Jag har en skvätt tjänstepension där.

Det är ju dock ett väldigt lågt belopp. Tänker att det är mer viktigt hur övriga skyddsmekanismer fungerar.

1 gillning

Håller med om denna faktor – även om jag har mycket disciplin att inte “pilla”. Har ISK på Avanza sen ca 2014 och rätt mkt kapital där. Men även ett ISK på Nordea, min transaktionsbank sen många decennier… när den hette PKbanken faktiskt :grinning:

Dessutom: just Handelsbanken har en viss specifik fördel. Har man ISK (el AF konto) där kan man handla Dimensional’s World Equity Fund.
Dimensional’s Outperformance And Why We Don’t Sell It
Dimensional World Equity Fund GBP Accumulation

Det är enda aktören i Sverige som erbjuder den i dagsläget. Jo den kostar en del, det är komplext det där med multi-faktor algoritmer. Om man tror på en implementation av French-Farma 5 etc så är denna fond inte dum. Mkt bra diversifierad, globalt.

Ref: Fama–French three-factor model

Kör själv huvudsparandet i Lysa 100% aktier och deras sparkonto med 3,9% ränta. Har även sedan årsskiftet en del i en billig indexfond hos Fondo. Tycker Fondo är en riktigt enkel och trevlig plattform. Som gjord för att man inte ska in och pilla och byta till Etf:er och aktier.

Håller med om att Fondo har en bra app. Saknar dock fortfarande en webbläsarversion av appen. Hint @Daniel_Fondo :wink:

1 gillning

Jag hade den tidigare men valde att byta till deras egna globalfond.
Vad tillför den för någon som inte orkar sätta sig in för mycket i olika fonder?

Den = Dimensional’s fond menar du.
Handelsbanken har idag (minst) 5 fonder som bokstavligen har ordet “Global” i sig, vilken av dem menar du att du äger nu?

Dimensional är en s.k. Quant Shop förvaltare, de sysslar med multi-faktor strategier i större skala. Det är alltså inte en (marknads)index fond, utan något annat.

Ja det finns MÅNGA fonder och den ena är inte den andra lik. Å andra sidan är många så lika att de nästan är kloner, det gäller väl framförallt passiva indexfonder isf, men det finns rätt många olika index också. Vad som skiljer fond x från fond y kan vara komplicerat, ofta finns inga enkla svar tyvärr. Fondförvaltarnas samlade utbud styrs mest av efterfrågan – marknaden önskar sig en massa olika fonder helt enkelt.

Jag har deras developed market index. Är det värt att köpa Dimensional och äga långsiktigt för någon som bara har indexfonder/lysa?

Jag har redan köpt och sålt både Auag:s fonder och coeli global efter att ha läst här/lyssnat på podden.
Det gäller många andra fonder också såklart.
Just nu är det väldigt enkelt att investera och låta det vara.

Ja, jag kör 50% Lysa och 50% WEF på Handelsbanken

Ja detta skulle man kunna betrakta som en slags riskspridning (“hedge”!) i förvaltningsmetod. Lysa är väldigt bred marknadsviktat index (gobalt), med 20% home bias. Det är mycket, men Lysa tycker det är “lagom” på oklara grunder – väldigt obskyra det där…

Dimensional WEF är en “smart beta” förvaltning. De gör helt olika saker men båda är passiva kan man säga.