Har primärt använt Avanza i snart tio år och tycker att det är överlägset allt annat jag har provat.
Har även provat (eller har kvar) Nordnet, Fondo, Länsförsäkringar, Lysa,Savr och Kiwitrader/Frejvid.
Det finns vissa specifika saker någon annan part kanske gör bättre men Avanza är bäst/bra på väldigt mycket och har en helhetslösning som funkar.
Vissa av övriga nämnda alternativ kan ha någon enstaka punkt de är bättre på, t.ex. något rabatterade avgifter eller bättre anpassat för ETF-handel men gränssnittet är för det mesta sämre eller mycket mer avskalat i funktionalitet.
Har försökt hitta billigare men med Avanzas billiga värdepapperskredit blir det inte direkt billigare. Jag använder knappt 10% kredit för att få ett räntenetto genom att placera det på sparkonto och det motsvarar då rabatten jag hade fått hos t.ex. Fondo.
Jag är inte heller imponerad av tjänster som bara erbjuder mobilapp och ingen webb-/datorversion.
Skulle gärna köpa ETF:er istället om Sverige hade euro eller om det var billigare att växla men så är tyvärr inte fallet. Det blir inte kostnadseffektivt om man inte sitter fast med samma ETF i ett antal år och sådan brist på flexibilitet vill jag inte ha.
Tycker att Avanzas kundservice varit bra också, även om jag bara skrivit med dem. Vet inte om det påverkas mycket av hur mycket kapital man har hos dem.
Hur tycker du aktieinvests plattform är? Jag har sneglat på dem ett bra tag nu utan att komma till skott. Courtaget på aktieköp alldeles för högt för att jag ska slå till.
I helgen upplevde jag mitt första strul med Levler - när jag loggade in hade jag 0kr. Var på väg att kontakta kundtjänst, men allt löste sig (alla innehav kon tillbaka inom någon timme, så sannolikt en temporär driftstörningkr samtidigt som jag noterade att de betalat ut en liten ränta den 1 mars.
Jag har aldrig upplevt någon form av driftsstörning någonsin varken på Avanza eller Nordnet. För mig är nog detta den viktigaste faktorn i val av nätmäklare.
Inom ämnet ligger detta definitivt. Vid konkurs hos nyare plattformar är det oklart vad som försiggår. I bästa fall övertar en mer etablerad aktör kundbasen, som skedde med Fundler. I värsta fall kan du dock riskera att förlora allt.
Har någon information om vad som hände med småspararba när banker gick i konkurs på 90-talet? Vad hände med deras innehav?
Ja då är du lyckligt lottat, Nordnet hade mycket nertid tills några år sedan nu ligger mycket av det vi användare ser på Google Cloud och det verkar ha hjälpt, mycket.
Avanza däremot… ja vad ska man säga haha har varit en följetång nu under några år om deras driftstörningar.
Jag ser det som att det finns två huvudtyper av sparplattformar:
De med riktiga kontonummer för ISK, KF osv. (t.ex. Avanza och Nordnet).
De som i princip fungerar mer som sparappar (som Levler, Savr och Kiwi).
De senare plattformarna erbjuder oftast lägre avgifter jämfört med Avanza och Nordnet, men frågan är om de är lika säkra? För mig känns det osäkert att enbart kunna swisha in pengar utan att få ett kontonummer. Det ger en känsla av mindre kontroll och översikt. Samtidigt tänker jag att detta kan vara en övergångslösning tills dessa aktörer växer sig starkare och etablerar sig mer.
Levler verkar vara på gång, särskilt efter att de ifjol tog över Fundler och nu i år Aktieinvest. Frågan är om detta kommer leda till att de förbättrar sin plattform och erbjuder samma funktionalitet som Avanza och Nordnet, med exempelvis kontonummer för ISK. Jag hoppas verkligen att samgåendet med Aktieinvest innebär en uppgradering av plattformen, särskilt eftersom många kunder efterfrågar just detta. Det borde inte vara så svårt att införa, så vad är det egentligen som bromsar utvecklingen?
Jag tycker det är dags för dessa nya aktörer att bli lika transparenta och robusta som de mer etablerade spelarna om de ska konkurrera på riktigt.
Levler har söderberg & partners i ryggen så de har stora ekonomiska muskler och kommer överleva. Fondo vet jag däremot inte, de har extremt bra priser på exempelvis DNB Global Indeks S (0,11% mot standard 0,21%) och hur mycket kapital de har från vilka ägare i ryggen framgår inte på hemsidan. De skyltar istället med att de har låg overhead och egenutvecklad billig plattform. Nu är jag inte orolig för konkurs personligen och händer det trots allt har fondmäklaren inte dina pengar och fonder, utan de flyttas till en annan mäklare som det som hände Fundler. Den som lever för se, men just nu finns det många utmanare som har lite röda staplar på allabolag.se (Lysa,SAVR, Fondo, Levler)
Ingen som stör sig på Fondo:s glädje-procent?
Annars är de överlägset billigast på nästan allt jag handlar i fondväg dvs mest index.
Även om de visar Twrr som alla andra så är nått lite konstigt gällande avkastningen. (spekulation) Avkastningen i kronor // twrr kan fladdra lite med och ligga i osynk mot varran vilket jag inte märkt hos andra aktörer. ( egen notering, ej ren fakta ) Appen är inte direkt förtroende ingivande men den är enkel och de är billigast enligt mig.
Funderar på att skrota dem trots att jag tidigare förespråkat fondo bland annat här på RT.
LEVLER gillar jag fortfarande och hoppas de kan få till bättre gränssnitt gällande aktiehandel samt prisvärd belåning på sikt. Lite mindre fondutbud och några korv% dyrare än fondo.
Den nya plattformen som jag glömt namnet på med grabbarna från Avanza.
Tror att Savr mkt väl kan bli etta om några år eftersom de är väldigt kundorienterade. När de skaffat riktigt kontonummer, gett sig ut på bolånemarknaden och börsnoterat sig kommer de vara ohotad etta