Nordnet eller Avanza

Okej tänkte börja investera igen och framförallt i fonder efter några år av uppehåll.

1. Vad rekommenderas Nordnet eller Avanza nu för tiden?

2. Är det ISK som gäller fortfarande?

3. Jag tänkte köpa mig in på Länsförsäkringar global index fonden 100%. Åsikter?

1. Har båda men rekommenderar Avanza varje dag i veckan.

2. KF kan vara lika bra om du tänker börja med utländska aktier eller ETF. Jag hade nog kört KF idag.

3. Nä tyvärr ingen som hört talas om den här inne.

11 gillningar

Jag kör både jag med. Mest för att när det kommer till ETF är Nordnet bäst.
Annars är skillnaderna små. Nordnet kanske har ett lite mer konservativt gränssnitt om man skall säga något om själva plattformerna.

2 gillningar

Logga in på båda, öppna ISK på båda och klicka runt lite. Skapa en dashboard på Avanza, gå runt i menyerna osv. Vad känns mest aktuellt för dina behov? Är inte svårare än så. Kostar inget att prova. Stäng ISK på den du inte valde sedan för att slippa onödiga kundkännedomsenkäter sen bara.

Det är som att välja mellan Ferrari och Lamborghini, en smaksak.

3 gillningar

Jag tröttnade på Nordnet kundtjänst, deras ofta trasiga app och felaktigt portföljinformation.

Så jag kastade ut Nordnet till förmån till Avanza.

Nu sitter jag med en lika felaktig portföljöversikt, kundtjänst som brukar svara goddag yxskaft. Appen fungerar dock oftast bra och tycker gränssnittet är lite bättre.

Gick dock väldigt lätt att belåna sin portfölj på Avanza där Nordnet var rätt fyrkantiga. Nordnets valutakonto och växling var väldigt krångligt. Använder inte det på Avanza för tillfället dock.

3 gillningar
  1. 99,99% är psykologi. 0,01% är valet mellan Avanza och Nordnet. Båda funkar.

2. Nice med ISK.

3. Nice med LF Global.

1 gillning

Ja Nordnets belåning är ju helt obegriplig att förstå vilken ränta man har.

Det kunde vara så enkelt.

1 gillning

Kan bara hålla med om Avanzas kundtjänst- “goddag yxskaft” pinsamt att ha så dålig kundtjänst!!

Likvärdiga skulle jag säga. Små skillnader

Jag vill framhålla Nordnets analysverktyg. Om du sparar i framförallt fonder bryter Nordnet ner det så du kan se fördelningen för enskilda aktier. Avanza visar bara dina tio största aktier i fondportföljen.

Tror att de är ganska likvärdiga. Jag har bara använt Avanza. Tror att Nordnet har bättre villkor på portföljbelåning?

Det är inte lika förmånligt som förr, och det finns definitivt anledningar att välja depå, men för de flesta är nog ISK fortfarande en bra rekommendation. Det är framförallt den som ska leva på pengarna som tjänar på att ha depå istället.

En alldeles utmärkt fond.

TS har nog redan valt bank såhär 1 år senare

1 gillning