Värt att byta till Nordnet för deras globalfond med hävstång eller behålla Avanza och ta portföljbelåning?

Jag funderar på att börja spara i Nordnet Global Index 125 iom att den har hävstång till ett rimligt pris (även om hävstången i sig kommer med en viss kostnad som kommer variera beroende på ränteläget).

Men iom att jag använder Avanza så vet jag inte om jag är så sugen att börja spara på Nordnet också. Men det kanske inte är så krångligt att spara på 2 platser om fonden är värt det?

Avanza har jag iaf även hittat AMF Strategifond Global som är liknande, fast där har de ingen fast hävstång. Så på så sätt verkar den vara mer lika AP7 Såfa som också varierar sin hävstång.

Så vad tror ni, är någon av dessa fonder värda att spara i? Eller finns det kanske andra globala fonder eller ETFer med hävstång som är bättre?

Jag rekommenderar tråden om den fonden. Tycker väl inte att den där hävstången är till rimligt pris heller.

1 gillning

Kan du lika gärna belåna själv på Avanza första nivån för 1.99%.

1 gillning

Ja, fast det kommer ju med sina för- och nackdelar. Vill inte dra på ännu mer belåning som kan påverka kreditvärdigheten, samt att man behöver hålla koll på den på ett annat sätt. Nu är den ju inbyggd i fonderna istället.

Jag har läst någonstans att portföljbelåning inte syns på kreditupplysning. Kan dock inte hitta länken.

Portföljbelåning redovisas ej till UC från några banker.

2 gillningar

Kostar ganska mycket också på ett sätt att du inte ser räntan på hävstången direkt.

Jag köper era argument att det kanske är bättre med portföljbelåning istället.

Men om ni skulle välja mellan dessa två fonder, vilken tror ni då är det bättre valet? Eller någon annan fond/ETF med hävstång?

Spontant hade jag kört på portföljbelåningen hos Avanza och skippat bytet till Nordnet och deras fond.

3 gillningar

Håller inte riktigt med. Att belåna så man får 1,25x häv kräver nerver när det svajar på marknaden. Jag vill påstå att de flesta kommer sälja vid fel tillfälle eller börja amortera istället för att köpa när det är billigare för att man så tydligt ser lånet.

Inbyggd hävstång går inte att fippla med på samma sätt.

Precis. Främst därför jag funderar kring dessa fonder med inbyggd hävstång. Jag vet mina egna ”begränsningar”, och belåning är nog inget för mig. Skulle tänka på det för mycket, och jag föredrar att inte behöva hela tiden oroa mig kring belåningen och säkerställa att jag inte belånar för mycket. Hade jag velat titta på mycket på portföljen hade jag lika gärna kunnat köra enskilda aktier :sweat_smile:

Hade nog skippat den här typen av upplägg helt om jag varit dig om jag vet om att jag kanske inte kan låta bli att pilla när det börjar blåsa på havet :slight_smile:
Allting handlar om att sova gott på natten och antagligen är inte belåningen värd den extra avkastningen :slight_smile:

Skulle rekommendera att antingen skippa häv och behålla Avanza eller byta till Nordnet och köra med inbyggd häv för en AP7-liknande lösning. Inget är rätt eller fel skulle jag säga, så långe tidshorisonten är tillräcklig

Precis, och därav att jag funderar på om Nordnets fond med hävstång ser ut att vara den bästa som går att köpa idag, och då enbart spara i den på Nordnet och ha kvar resten på Avanza, eller om AMFs Strategi fond verkar vara den lämpligaste av dessa.

Kan vara nämnvärt att belysa att jag enbart funderar på att spara ca 10% i någon av dessa. Resten kommer fortsätta ligga i min vanliga portfölj där Storebrand All Countries är grundplåten. Så det handlar inte om att helt ersätta en vanlig globalfond mot en med hävstång.

Jag skulle nog personligen struntat i det då, effekten av hävstången blir för liten för att röra till det

Jag ser det som positivt att ha både Nordnet och Avanza, det är väl inte svårare än att du förmodligen redan nu har en annan bank för andra saker också? Jag avser flytta sparande från Opti som gått back för mig sen jag började där och in i Nordnet 125.

Det finns fördelar med att ha alla pengarna på samma bank om man ska ta ett bolån eller vill ha private banking.

Hur blev utfallet?

1 gillning

Har nu haft en liten del i Nordnet Global Index 125 för att jämföra med Lysa och Sigmastocks.
Så här ser det ut med avkastning från 1 januari 2024:
Sigmastocks +17%
Lysa +19%
Nordnet +25%

Vid en neråtgående marknad är det frågan om ovan blir det omvända. Annars talar väl siffrorna för sig själva.

4 gillningar

Vad behöver man ha för inkomst för att få använda sig av portföljbelåning?