24 år sparar 30 000kr/månad. Hjälp med fördelning. FIRE vid 40 år?

Hej! Jag är 24 år gammal och har precis börjat jobba heltid efter mina studier. Min sparhorisont är lång och flexibel med en målsättning om att gå i pension/FIRE vid 40 år med 10 miljoner i kapital men har ingen stress att nå dit.

Tack vare höga inkomster och låga utgifter har jag möjlighet att spara ca 30 000/månad som jag investerar på Avanza samt LYSA.
LYSA har jag valt Bred med 100% aktier med 16 000 kr automatiskt per månad.

Jag har också en buffert på ca 500 000 kr i form av 200 000 amortering bostadsrätt, 100 000 rörligt Sparkonto Borgo på Avanza samt Marginalen Bank fastränta 6 månader (4,2%) 200 000kr. Dessa pengar ska kunna användas till kontantinsats till bostadsrätt på ca 3 000 000kr vid behov och ska alltså inte vidröras.

Jag önskar lite tipsfördelning i mitt månadssparande om 14 000 på Avanza.
Jag önskar en 70/30-fördelning fast med räntealternativ som har lite högre risk för att vara lönt att ha på ISK. Är medveten om min home bias men anser att jag vill stötta Sverige samt den svaga valutakursen och tillgång på billiga bra fonder nationellt.

Min prioritet är låga avgifter och primärt breda indexfonder. Har valt en övervikt av Investmentbolag och småbolag då jag är beredd att ta lite större risk för bättre avkastning på sikt.

Aktiefonder: Global 45%, Sverige 20%, EM 5%

Avanza Global 20%
LF Global 20%
Handelsbanken Gl småbolag 5%

SEB sverige Indexnära5%
AMF småbolag 5%
Avanza Zero 5%
Spiltan aktiefond investmentbolag 5%

Avanza Emerging markets 5%

Räntefonder:
AMF räntefond lång 10%
AMF företagsobligationsfond 10%
Storebrand High yield företagsobligation A SEK 10%

Lekinvesteringar:
(OBS! Medveten om att det blir 102% totalt)

Plus fastighet index 1%

Investor B 1%

Tacksam för feedback och tankar :slight_smile:

7 gillningar

Med mål att göra FIRE om 16 år och inte ha något behov av pengarna innan du har uppnått det målet ser jag ingen anledning att ha räntefonder.

All in i aktier och byt gärna ut Avanza global mot DNB global.
Svenska innehav är också tveksamma, kan sättas till den andel som Sverige utgör av världsmarknaden (typ 1%).

11 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Tankar:
Mål är bra, men sätt inte för tydliga när du är 24. Det kan hända mycket på vägen, både bra och dåliga saker. Sedan äör ju sparande bra och en snöboll i rullning ännu bättre.

Jag tycker inte att din buffert är en buffert om den är låst till kommande bostadsköp. Då är den på sin höjd en panikbuffert, men bo behöver du ändå.

Din portfölj är onödigt spretig när det kommer till fondvalen, även om jag tycker du generellt verkar ha kloka tankar om riskspridning. Men sparar du till FIRE med lång horisont känns räntorna som en väldigt stor del av din portfölj. Försök koka ihop lite fonder till färre. T ex Avanza global och LF global kan ju lika gärna vara en och samma, om det inte är ett intresse i sig förstås.

Som jag tjatat om förr: När jag var 24 bodde jag i hyreslägenhet, var ogift och utan barn. Fem år senare bodde jag i belånad villa, var gift och förälder. Ytterligare fem år senare var jag skild, stod själv med lånen och hade två barn… Man kan inte skissa livets väg vid 24. Inget ont menat med detta, bara tankegods att ta med sig.

28 gillningar

Rationellt har du helt rätt! Men med tanke på att jag investerar så stor del av mitt kapital är jag emotionellt inte beredd på volatiliteten. Dessutom kanske jag inom 5 år får större utgifter som jag måste vara beredd på att kunna möta, då kan aktierna vara för låsta.

1 gillning

Vilken grym start du fått! Kör på med ditt sparande bara, kanske mer global om mindre räntor om horisonten är lång som du skriver.

Och ang FIRE: det är väl ett jättebra mål. Och vill du sen inte göra RE så står du där med 10miljoner som kommer vara en fantastik trygghet oavsett vad du vill göra: starta företag, byta karriär, hus etc.

4 gillningar

Tack för feedbacken kring bufferten. Den kanske mer ska ses som sparande till flytt på ca 1-2 års sikt.

Spretigheten handlar till viss el om FOMO samt intresse och nyfikenhet. Men är medveten om att det blir krångligare att ombalansera på sikt.

Avanza Global och LF Global valde jag båda då jag inte vet vilken som kommer vara bäst och vill sprida risk hos olika förvaltare då den utgör så stor del av portföljen

4 gillningar

Jag kände liknande tidigare när jag hade oinvesterat kapital som jag måste göra något med. Mitt val föll då på att stoppa in det i preferensaktier vilket kändes tryggare. Med facit i hand var det däremot inte alls tryggt, föll hårt i nedgång och följde inte med i uppgång jämfört med börsen.

Men känns det svårt psykologiskt kan du försöka vikta om successivt. Det kommer förkorta tiden tills du kan gör FIRE.

1 gillning

Precis! Mina släktingar/vänner är väldigt skeptiska till den där RE-biten men det är ju egentligen inget att förlora, vill jag fortsätta jobba är det alltid fritt fram.

Tack för feedback kring mer globalt, Gillar och vill stödja Sverige, framförallt när dollar/Euro är så dyra.

Tanken kring FIRE är att jobba som musiker/kompositör vilket inte är det mest lukrativa men kanske mest givande jag kan tänka mig

4 gillningar

Jag har suttit lite och jämfört global och USA-fonder från Avanza, LF, DNB och tycker mig se lite tendenser att DNB har fallit mindre vid någon stor nedgång. Vet inte vad det beror på men kanske att DNB inte filtrerar bort lika många typer av aktier. Jag har inte undersökt men kanske har de olja eller annat som kan gå lite olika vid börsras. Det är fördelen med att minimera ESG.

Av det skälet kommer jag personligen ta in DNB i min portfölj men jag ser heller ingen nackdel att ha 2-3 globalfonder när alla har låga avgifter. De går inte helt lika under olika perioder så genom detta minskar nu svängningarna något i din portfölj och behåller ändå avkastningen.

Avanza kommer också göra om sin globalfond så den kan vi inte bedöma utifrån vad vi nu ser. Ett argument mot den.

Angående dina tankar om valutor så har jag en avvikande uppfatning om det än vad 99% av alla investerare har. Jag anser inte att du ens bör tänka på valutor. Det är inte vad du är exponerad mot när du köper aktier/aktiefonder. Då är du exponerad mot dessa företag och inte valutan de handlas i. För räntefonder är det däremot en annan sak, då är du exponerad mot valutan.

2 gillningar

Som andra sagt, fantastisk start på sparkarriären! :muscle:

Mitt enda inspel är en motfråga:

• om du skulle förenkla portföljen, hur skulle du göra då?

(Kommande från en som haft 40 fonder i portföljen till att nu försöka ligga på under 4).

5 gillningar

Hade det varit jag så hade jag skippat räntefonderna helt och kört all in i aktier speciellt med.din tidhorisont.

5 gillningar

Wow! Min första dag på forumet, har lyssnat mycket på podden, fantastiskt att få direktrespons från Jan, stort tack för RT!

Sannolikt skulle följande 70/30-portfölj ge liknande avkastning fast mer överskådligt och lättare att omfördela, fortfarande samma fördelning Global, Sverige, EM:

Avanza Global 40%
Handelsbanken Gl Småbolag 5%

SEB Sverige Indexnära 20%

Avanza Emerging Markets 5%

AMF räntefond Lång 20 %
AMF Företagsobligationsfond 10%

Känns dock trist att gå miste om Spiltan investmentbolag, Avanza Zero som jag verkligen tror på sett till låg avgift med mer även om jag blundar från historisk avkastning tror jag de kommer slå allt annat på 16 år.

Upplägget jag la upp här på forumet är redan en rejäl bantning av antalet fonder jag tidigare hade med massa Captor räntefonder, Vanguard ETF:er, XACT Utdelande ETF:er, massa enskilda aktier och annat bös

1 gillning

Jag ser det lite som att portföljen har olika tidshorisonter internt. Aktiedelen 10+ år.

Räntedelen har både syftet att ge en jämnare avkastning och lägre korrelation till Börsen med AMF räntefond lång.

Men räntedelen ska jag också kunna använda om typ 2-5 år när det är sannolikt att jag skaffar mer kostnader i form av Hus, hoppas absolut inte bil (sämsta ekonomiska beslutet, cyklar för fullt) familj med mer.

2 gillningar

Tack för kloka tankar och livsråd

Ett annat svar på för stor räntedel är följande:

Den totala räntedelen för mitt sparande blir ju bara 14% då jag har 100% aktier på LYSA som utgör 16 000 av 30 000 i månadssparande

1 gillning

Aa okej men det låter rimligt tycker jag :slight_smile:

Jag själv kör det mesta i indexfonder men blir ju lite att jag fått anpassa köp av boende etc beroende på hur börsen har gått mwn jag är flexibel och har inte bråttom men mina bostadsköp :slight_smile:

Kraschar marknaden nu så har jag inga problem att vänta 10 år på nästa bostadsköp som exempel men aom sagt det beror ju på om man är “villig” att låta marknaden styra ens liv lite :smiley:

1 gillning

Grattis till en fantastisk situation! :grinning:

2 gillningar

Men ett hinder kan vara faktumet att du troligen bor hemma.

Ska du bo hemma till du är 40 år?

Visst, du kan spara mycket nu, men vuxenlivet är tyvärr långt ifrån så billigt eller lätt. Du kanske får barn, ska köpa boende, bil, osv.

Om du ska planera för en FIRE, måste du ju planera efter ett realistiskt liv och inte budget från när du bor hemma.

Eller?

4 gillningar

Jag undrar ju stilla vad du jobbar med som har 30 k över att investera. ^^

5 gillningar

Hej!

Jag bor i egen billig bostadsrätt sedan 5 år tillbaka, som jag har inneboende i för att få ner boendekostnaderna till nästan 0.

Barn kommer helt klart vara en stor utgift

Bil ska jag försöka undvika med val av stad/liv/boende

Men du har bra poänger

5 gillningar

Lärare på heltid (ca 30 000 efter skatt), olika styrelse/förtroendeuppdrag, inneboende, eget företag som musiker samt lite annat strögrejer som blir drygt 40 000kr/månad efter skatt totalt

Så inget tjusigt egentligen, men det är klart att jag jobbar ju mer än heltid

6 gillningar