24 år sparar 30 000kr/månad. Hjälp med fördelning. FIRE vid 40 år?

Så du tänkte leva på 10 000 kr i månaden kommande 16 åren? Eller förväntar du dig rejäl real löneökning på vägen?

Lever på någonstans mellan 10-15 tusen per månad, räcker gott. Sannolikt får jag större kostnader framöver men som kan kompenseras av lönehöjningar, nya uppdrag, mer omsättning i företaget, samt vid en eventuell flytt till Stockholm kommer sannolikt inkomsterna öka markant i mina branscher.

1 gillning

Bra. Men poängen är att om du ska sätta upp en sparplan, så kan du inte utgå ifrån ett gyllene tillfälle som du har nu. Den är mest troligt inte hållbar i 16 år till.

En mer realistisk plan är att du kanske kan spara 10 000 kr i månaden tills du är 40 år, som ett exempel.

1 gillning

Samtidigt är det svårt att planera för nya förutsättningar man inte känner till. Inget fel i att då bara spara och investera så mycket man kan. Verkar inte som han är den personen som har dålig diciplin och behöver ett tryck på sig för att spara.

4 gillningar

Nej men det säger jag inte heller.

Jag menar att han måste beakta att hans nuvarande situation troligen inte ser ut så tills han blir 40 år. Så därför kan FIRE bli längre fram. Vill bara ge han några realistiska ord. Det hade jag behövt i den åldern.

Jag hade en liknande situation, när jag var 27 år. Kunde spara stora pengar i månaden. Sen kom barn, hus, bil, skilsmässa osv. Nu är jag glad om jag kan få en dräglig pension :joy:

7 gillningar

Kör, bara kör! Superläge du har just nu! De råd och eventuella utvecklingar längst vägen som potentiellt drar ner beloppet; fine, stoppa bakom örat för den dagen om/när det kommer. Men låt inte oss regna på din parad. Du har grymt guldläge och upplägg!!! :star_struck:

Mitt enda tillägg är att inte glömma att njuta längst vägen. Fyll på med grejer du gillar här och nu även om de kostar en slant (se det som din FIRE-träning för sen när du är i mål). :smiley:

7 gillningar

Tack för de inspirerande och peppande orden Indexqueen!

Jag sparar så mycket jag kan så länge det går. Och desto tidigare jag kan göra det desto längre får pengarna jobba.

Det är en utmaning att våga spendera pengar också, särskilt om man tittar på vad de spenderade pengarna hade blivit i sparande på 10 år.

Men jag unnar mig med utlandsresor som är ett stort intresse för mig och min flickvän, men vi väljer att göra det på ett billigare sätt typ att resa till Albanien istället för Grekland och gärna bo hos vänner istället för hotell när det är möjligt :slight_smile:

4 gillningar

Ja det kommer med största sannolikhet förändras. Själv slutade jag jobba vid 39 års ålder och planerade ett nytt liv med min dåvarande fru i hennes hemland. Gjorde en del investeringar där och förberedde det nya livet. Sedan kom skilsmässa emellan och jag fortsatte att jobba igen och gjorde ny FIRE efter 50. Inte av ekonomiska skäl men för att landa och starta om.

Mycket kan förändras och som Winston Churchill sa: “Plans are of little importance, but planning is essential.”. Bra att alltså ha ett flexibelt sinne och kunna förändra sina planer allteftersom verkligheten förändras.

8 gillningar

Detta. När jag var 25 så investerade jag ca 20k i månaden mest för jag visste inte vad jag skulle göra med pengarna. Nu med 2 barn, huslån och driftkostnader och bil så blir det 30k på bara det per månad istället. :grin: Men det är ok, pengar är bara ett sätt att få det man vill ha och det har jag. Jag hade inte blivit lyckligare av flera miljoner på ett ISK. FIRE är inte intressant för oss. Idag sparar vi bara 3000kr i månaden. Det får räcka…

3 gillningar

Tack själv till både dig och alla andra som gört RT möjligt. Det är ju en gemensam ansträngning. :slight_smile:

Kan vi bara vara överens om att det här är en helt subjektiv åsikt, då jag lika gärna skulle sagt att allt som inte är LYSA är helt onödigt. :wink:

Vad är avgräsningarna och förutsättningarna för denna specifika tro om framtiden?

Vänta bara. :rofl::see_no_evil: (räkna lätt med 4000-8000 SEK/barn per månad)

Klarar du denna så har du mycket vunnet. De tre stora är transport, boende och barn.

Ser du det dock som jobb?

Håller med!

6 gillningar

I intäkt antar jag för de kan väl drillas till att bli youtubers som drar in cash?!

2 gillningar

Jag tycker det här är ett bra råd, men kanske inte alltid riktigt bra uttryckt. Liknande det här kommer på forumet ibland, så du får slumpvist bli den jag svarar på :slight_smile:

Sätt mål om du vill, och kör på dem hårt så länge det är rimligt, men omvärdera dem fortlöpande för att se att målen fortfarande är rätt för dig. Vad jag tror rådet ovan egentligen säger är bli inte besviken om saker så småningom händer som gör att du bestämmer dig för att överge dina nuvarande mål. Sånt är livet.

Men jag ser ingen egentlig skillnad på detta när man är 24 eller när man är äldre. Saker händer nästan alltid i livet som gör att man omvärderar vad man vill.

När det gäller sparande och sånt så går det enkelt i perioder och är svårare i andra perioder. I de enklare perioderna (som för OP nu) är det inget fel att köra så hårt det går. Investeringarna går alltid att använda som del-FIRE i de perioder när man inte kan spara lika hårt–antingen att man coastar och låter investeringarna öka på sig själva när man inte kan spara, eller till och med att man tar ut avkastningen. Sakta kan man bygga upp en “lön från investeringarna” så att livet successivt blir enklare. Jag tycker det är en bra metod att vara spar-periodare–det blir inte lika jobbigt långsiktigt att spara om man kör hundår ibland för att sedan släppa på det lite emellan.

Och att ha nått något delmål är kul, även om man har sparpaus. När investeringarna täcker maten för per månad, eller hela hyran, eller några andra fasta kostnader.

Kör så länge du känner dig motiverad, mao, och var redo för att motivationen ibland tryter.

10 gillningar

Angående Avanza Zero:

Angående Spiltan där är tvista de lärda. :slight_smile: Men utifrån din tro och att ha den i lekhink så absolut.

Kan du inte berätta om din tankeprocess för att ha med dessa? :slight_smile:

2 gillningar

Stiligt tydliggörande! Med det förhållningssättet i bakhuvudet uppmuntras man dessutom att faktiskt kontinuerligt värdera och eventuellt omvärdera mål. Risk kan annars finnas att man drabbas av tunnelseende och missar gyllene tillfällen i livet. Man lär så länge man lever - eller kanske ännu hellre - man lever så länge man lär.

5 gillningar

Om man hårddrar det så tror jag inte det kommer vara så jättestor skillnad om man kör Spiltan Invest-fonden, Avanza Zero, eller Plus alla bolag. Man utsätter sig för aningen mer randomness med de smalare fonderna, men den stora skillnaden är ju att man väljer Sverige-marknaden, och aktiefonder. När man väl har ramat in sig där, så är man redan på lite tunn is.

Jämför global indexfond med Spiltan Investmentbolag–visst, kanske börjar bli relevant skillnad. Men att diskutera Avanza Zero vs Spiltan Invest blir nog helt oförutsägbart :sweat_smile:

Så länge man gör rätt när det gäller “aktier, räntefonder (och ev guld)”, så tror jag man lätt kan komma undan med att ha några fonder i mixen som man tycker är kul.

4 gillningar

Börserna har gått upp i 17 år och en recession står för dörren. Jag hade ökat räntedelen till minst 50 och även satt minst 10 i guldrelaterat. Buy the dip kommer inte att fungera hur länge som helst.

Oj ignorera detta för guds skull.

2 gillningar

Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.
Peter Lynch

7 gillningar

Detta är verkligen den allra viktigaste lärdomen att ta till sig. Det viktigaste investeringsbeslutet man någonsin fattar är att börja investera. Resten som exakt vad man investerar i är detaljer, inte oviktigt förstås men det kommer på andra plats.

1 gillning

nyfiken på ditt förslag om byte från avanza global dill dnb global, varför då?