Det är en väldigt vanlig fråga som jag får från tid till annan. Särskilt eftersom det är en indexfond som dessutom är väldigt billig. Den är till och med gratis som namnet antyder. Men det korta svaret om jag tycker att man ska äga den, så är det:
“Nej, om man vill spara enligt forskningen så är det inte det.”
Här är min Instagram-karusell på ämnet:
Missförstå mig rätt. Avanza ska ha all credd för att de genom denna fonden kastade ljus på vikten av låga avgifter för sparandet. Så upp till dem för ansträngningen, men även om avgiften är jätteviktig, så är den inte allt.
Det som också spelar roll är exponeringen. Forskningen är tydlig med att man ska äga hela höstacken. Det vill säga så många aktier som möjligt. Det är här Avanza Zero kommer till korta.
Avanza Zero består av, något förenklat, Sveriges 30 största bolag. Den totala världsbörsen består av ca 58.200 bolag (per Q1, 2022). Dock går det inte praktiskt att äga mer än ca 10.000 av dessa bolag. Att äga resterande bolag blir för dyrt och komplicerat.
Dessutom räcker det med att äga dessa 10.000 då man fångar nästan hela höstacken. Den svenska börsen består av ca 1.000 bolag. De 30 största bolagen står för ca 65% av värdet. De 300 största bolagen står för ca 98% av värdet i Sverige. Det vill säga att äger du 10.000 av världens största bolag då äger du mer än 90% av den teoretiska höstacken. Det är bra.
Tillbaka till Avanza Zero, med den äger du ca 65% av den svenska höstacken. Den i sin tur står för ca 1% av den globala höstacken. Så genom att sätta dina pengar i Avanza Zero så äger du bara ca 0.7% av den teoretiska globala höstacken.
Om man vill följa forskningen så är 0,7% ganska dåligt när man kan äga över 90% med en fondrobot som LYSA eller OPTI eller andra breda och billiga globala indexfonder. Hos Avanza är det isf. bättre att byta till Avanza Global eller Avanza Auto 6 istället för Avanza Zero.
Vill du äga den svenska höstacken är fonderna PLUS Allabolag Sverige eller SEB Sverige Index också bredare alternativ.