Jag fick ett större arv 2016 när min pappa dog. Jag ville investera arvet. När jag läste runt lite på internet kom fram till att jag skulle satsa på billiga indexfonder.
Jag visste inte exakt hur fördelningen av indexfonder skulle bli så jag köpte ett antal som jag tyckte såg bra ut. Avkastningen sedan 2016 har varit väldigt bra så jag kan inte klaga på det men nu när jag har börjat lite läsa lite mer hittade jag följande trådar:
Avanza Zero är det en bra fond att investera i och att äga
Vilken indexfond ska man köpa
Enligt dessa trådar gör jag fel. Jag har relativt mycket pengar investerade i Avanza Zero. Jag har också både en global fond samt en USA-fond. Det känns lite som kaka på kaka. Min Europa-fond verkar inte heller något som många rekommenderar. Swedbank Robus Access Asien A valde jag för att jag ville ha något från Asien men den kanske ska ändras till Avanza Emergin Markets?
Så här ser min nuvarande fördelning ut:
Hur ser ni i stället på följande fördelning?
Länsförsäkringar Global Index 60%
PLUS Allabolag Sverige 10%
PLUS Allabolag Sverige rekommenderas framför Avanza Zero som jag har nu.
Avanza Emerging Market 10%.
I tråden “Vilket indexfond ska man köpa” rekommenderas Länsförsäkringar Tillväxtmarknad men det är utifrån vad jag kan utläsa dyr. Är Avanza Emerging Market bättre?
Spiltan Aktiefond investmentbolag 10%
Jag har sett denna bli rekommenderad. Jag vet faktiskt inte om den ska med i portföljen. Ska den det?
Småbolagsfond 10%
I tråden “Vilket indexfond ska man köpa” rekommenderas Handelsbanken GI Småbolag men även den verkar väldigt dyr. Är det viktigt att ha med en småbolagsfond för utifrån vad jag kan se så är även andra småbolagsfonder relativt dyra. Ska jag ha 10% Handelsbanken GI Småbolag?