Portfölj med endast Avanzas fonder

Har en fundering att försöka renodla mitt sparande på Avanza för att få lite lugn och struktur på sparandet. Avanza har ju en hel del bra fonder som enligt mig verkar bra att kunna bygga på.

Förslagvis:
Avanza Global, 50%
Avanza Sverige, 15%
Avanza Emerging Markets, 10%

Vidare tänker jag mig en lekhink med alla deras “aktiva” fonder inom bla hälsovård, teknik, fastighet m.m. 15%.

Tänker att jag ska ha en räntedel på runt 10% i ett sparkonto+ med idag 3,35%.

Hur tycker ni upplägget låter?

1 gillning

Att välja specifikt Avanzas fonder funkar väl. De är inte sämre än något annat men däremot billiga. Lekhinken passar jag på. Jag ser ingen poäng med lekhink själv med det upplägg du beskriver.

3 gillningar

Lekhinken känner jag mest passar för att stilla en eventuell FOMO som kan dyka upp regelbundet. Känslan att man är med på “tåget”.

Om jag personligen skulle ha en “lekhink” så skulle den bestå av enskilda aktier som jag köper långsiktigt vid tidpunkter när de uppfattas som felprissatta. Det finns mycket av analyser du både själv kan göra och läsa dig till som kan kännas spännande. Så länge du undviker “chansaktier” och mest håller dig till kvalitetsbolag av olika slag är det ofta svårt att “göra helt fel”. Visst kan aktien gå ner efter en rapport men långsiktigt brukar kvalitetsbolag oftast repa sig. Om det sedan betyder att de “slår index” är förstås svårare att bedöma. Att det skapas värde i ett företag är en sak, att just den branschen eller företaget har någon sorts hype omkring sig som gör att aktien går upp är en annan sak. En hel del av aktiers rörelser är frikopplade från faktiska resultat och handlar mer om spekulation.

2 gillningar

Hej!

Jag tycker att fördelningen ser bra ut överlag!

Personligen föredrar jag Plus Alla bolag framför Avanza Sverige. Avanza Sverige har visserligen marginellt lägre total avgift än Plus-fonden - 0.18% mot 0.22%. Dock har, enligt Morningstar, Plus-fonden över 200 aktier jämfört med Avanza Sveriges dryga 70. Avanza Sverige tiltar också mer mot mindre bolag jämfört med marknadsvikt.

Föredrar du något lägre total avgift och tilt mot småbolag, kör på Avanza Sverige.

Är det däremot viktigare med ett marknadsviktat index med högre totalt antal bolag, kör på Plus Alla bolag istället.

2 gillningar

Ja, det här med kvalitetsbolag :grinning:. Har sysslat med detta ett antal år och det kan svänga fort som du säger och denna portföljen är tanken att dra ner volatiliteten en aning och få en bekvämare vardag…

Om målet är en bekvämare vardag skulle jag skippa lekhinken helt och hållet. I normalfallet ser jag inte varför sektorn X skulle prestera bättre än index. Att något enskilt bolag kan göra det är givet men då blir det genast mer “pyssligt”, i synnerhet om målet är någon form av “trading”.

Så hade jag gjort.

6 gillningar

Röstar på @Johann förslag! :slight_smile:

ESG kostar avkastning skulle välja Plus AllaBolag Sverige Index istället :+1:

1 gillning

Den där bilden visar väl snarare att man ska köpa Avanza Zero? :slight_smile:

Ja fel av mig dessutom är den ju gratis.

Jag hade kastat Avanza Sverige. Usel utveckling jämfört med börsen. Vad är det ens för index den följer? Morningstar Sweden Sustainable Select 70. Bara de att Hennes & Mauritz är största innehavet. Byt ut mot Plus Allabolag eller någon annan fond som följer Six Return Index.

1 gillning

Jag hade också kört med @Johann förslag.

Angående FOMO, så är det faktiskt bättre med en simpel portfölj. Desto mer komplicerad portfölj desto mer brukar man känna FOMO. Just a word of advice :+1:

1 gillning

50% Global
50% Emerging Markets

Vikta om en gång per år.

Jag hade jämfört med NASDAQ och tittat på belåningsdelen. Har för mig att Avanzas fonder får belånas, då var det ett skäl (tror jag) att köpa Avanza Zero, belåna max, köpa mera, medan det gick upp. Är själv inte mycket för fonder annars, brukar köpa svenska utdelningsaktier och försöker vara bättre än NASDAQ vilket är svårt. Skulle jag köpa endast Avanza fonder så skulle jag köpa mycket i fonderna som får belånas mycket till låg avgift och gå in och ut (vilket jag gjorde i april-juli).

Hade jag haft en pistol riktad mot mitt huvud där förövaren sa: -“Du får bara ha Avanzas utbud av fonder i din portfölj”. Då hade jag valt - Avanza Global, Avanza Zero, Avanza Emerging Markets

Nyfiken, kör du själv 50% EM i din portfölj?

Nej, 100%:slight_smile:

Vad vet du som jag inte vet? :sweat_smile:
Själv är jag ytterst tveksam till EM.