Har sparat i ISK på Avanza ca 5 år. Har på senare tid öppnat upp ögonen och försökt sätta mig in i vad det jag egentligen sparar i & hur jag ska fördela allt i min portfölj. Jag är inte så påläst & kan inte så mkt utan har fått hjälp med min portfölj från start. Har lärt mig lite grann efter hand då åren har gått dock. Kanske låter oansvarigt & ja, så är det kanske men allt kan ju bara bli bättre tänker jag
Har från början egentligen haft noll intresse av aktier/fonder men velat spara & se pengarna växa. Tanken är att portföljen ska vara till ev kriser men helst ligga där till framtida pension (är 42 nu)
Har sålt & bytt ut en del, men jag är fortfarande osäker på hur jag ska tänka med fördelning.
Idag ser portföljen ut så här.
Aktier; (med störst innehav längst upp & sen i fallande ordning)
Investor B
Volvo A
Axfood
Nordea bank
Paradox interactive
Sagax D (nyinköpt)
Lundin gold (nyinköpt)
Jag har förstått att jag nog har alldeles för hög andel i Spiltan. Där ligger nästan 1/3 av hela portföljen, men sedan jag köpte Spiltan har den ökat nästan 50% så jag har haft tur.
Totalt har hela portföljen gått upp 61% sedan start & det känns ju bra, men jag tror jag lever lite risky risky med vissa val.
Är det något specifikt som gjort dig övertygad om att dina enskilda aktier kommer gå bättre än index? Och om du köpt mer av en viss aktie än en annan, hur har du gjort bedömningen att den ena är värd att riskera mer pengar i än den andra?
Och samma fråga angående fonderna, är det valt på måfå eller har du en strategi?
Det jag försöker komma till att om du inte har stenkoll på vad som är bäst så vore det kanske enklare att lägga typ allt i en enda global indexfond.
Och om dessa pengar även utgör din krisbuffert skulle jag lägga en del på ett sparkonto istället.
Kan inte riktigt svara hur jag har tänkt mer än att jag försökt placera pengarna i olika brancher & försökt ha riskspridning. Har kollat mycket hur andra har gjort med sina portföljer. Inte följt till punkt och pricka utan agerat efter mig själv, men med inspiration från andra.
Du får bäst riskspridning genom att följa marknadsviktat index. Att frångå index ger försämrad riskspridning eftersom du koncentrerar till vissa innehav/regioner/länder, har jag för mig.
Du tar för hög risk med de enskild aktieinnehaven. Sprid risken på bästa sätt genom att ha 80 % av dina pengar i avanza global, fördela resten i spiltan investmentbolag, investor eller robur ny teknik. OBS! Detta förutsätter att du inte behöver pengarna. Du skall först och främst ha en bra buffert på sparkonto.
Om din kris skulle av otur sammanfalla med omvärldskris skulle dina investeringar kunna ha kraschat, att ta ut pengar då är då att ta en stor förlust. Sätt “krispengar” på sparkonto.
Om riskspridning är målet så ta bort alla aktier och köp bara billiga, breda, passiva indexfonder. Dvs ta även bort Robur Ny Teknik (dyr, aktivt förvaltad, nischfond). Investmentbolagens vara eller icke-vara är ständig debatt, lättast är om du likt aktierna struntar i dessa, om man inte är så insatt och intresserad så är det risk att man köper/säljer baserat på vad enskilda personer säger/skriver eller hur “allmänna opinionen” gällande dessa går… har man otur är det vid “fel” tidpunkter också köper/säljer man till förlust. Samma sak med guld, också ständig debatt om det är bra eller dåligt. Jag har köpt och sålt både investmentbolag och guld tidigare då jag blivit övertygad av argument åt både vara/icke-vara… kom fram till att strunta i dessa, gör man det för komplicerat blir risk för att man pillar för mycket. Fokusera på indexfonder istället. Eller fondrobot, det är ännu lättare.
Tack för svar!
Nu kanske jag ställer en dum motfråga, men om jag lägger 80% av kapitalet i Avanza Global, är inte det en högre risk att göra så när man bara är koncentrerad till en fond?
Kanske inte Avanza Global är den bästa globala indexfonden att välja just nu när de ska byta. Finns en lång tråd om den fonden. Välj en global indexfond tex DNB Global Indeks S som har minst ESG. Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Access Global A har lite mer ESG.
Huvuddelen rekommenderas att ha i en global indexfond 80-100%.
ESG står för Environmental, Social och Governance, vilket på svenska kan översättas till Miljö, Socialt ansvar och Bolagsstyrning. Det är ett koncept som används för att bedöma hur hållbart och ansvarsfullt ett företag är i sin verksamhet.
Här är en kort förklaring av de tre delarna:
Miljö (Environmental): Hur företaget påverkar miljön, t.ex. genom utsläpp, energianvändning och resurshantering.
Socialt ansvar (Social): Hur företaget hanterar relationer med anställda, kunder, leverantörer och samhället i stort.
Bolagsstyrning (Governance): Hur företaget styrs, inklusive ledarskap, interna kontroller och aktieägarrättigheter.
ESG-kriterier används ofta av investerare för att utvärdera företag och fatta investeringsbeslut baserat på hållbarhet och etik, utöver finansiella aspekter.
Nej, en indexfond består av 1000 bolags aktier. Den har den bästa riskspridning man kan få i en fond. En fondrobot så som lysa är bredare, där kan du också balansera aktier och räntor och på så sätt minska risken ytterligare.
Antalet aktier är inte dåligt diversifierat, men i vilka marknader man investerar i kan fortfarande ge dålig diversifiering.
Om du investerar 100% i sverige och har alla aktier på stockholmsbörsen, så kan du fortfarande vara dåligt diversifierad utifrån att sveriges ekonomi kan gå käpprätt åt fanders
Men ja, En fond som investerar i Developed Markets, är absolut inte dåligt diversifierad så sett.
Så… för att återgå till frågan
Skulle ovan vara en bra portfölj?
Jag valde Storebrand pgr av Emerging Markets som Vesuvio skrev ovan. Annars lutar det åt DNB global index eller LF global index. Kan inte riktigt bestämma mig men antar alla är bra fonder.
Jag vet inte riktigt om Plus allabolag riktar sig mot svenska småbolag? Behöver man lägga till ex Plus småbolag eller Plus mikrobolag också?
Byt ut Storebrand i ditt exempel mot Avanza Emerging Markets istället, och sänk den exponeringen till 10-15%. Då får du riktig EM-exponering och inte EM utspätt med 65% USA och annat i Europa.
Plus Allabolag har högre vikt mot stora företag, kör en småbolagsfond om du vill ha direkt exponering mot det.