Hej, har nyligen hittat till denna fantastiska sida och blev sugen på att bolla idéer med folk som är duktiga på ämnet. Jag är nu 23 år och har ägt aktier och fonder sedan jag var 19. Jag började i helt fel ände (tog mig 4 år att faktiskt börja läsa på) och har nu efter att jag blivit någorlunda insatt bestämt mig för att inte försöka slå index och istället börja följa “rika tillsammans basportölj med 100% aktier” (70% global index, 20% sverigeindex och 10% spekulation).
scibase holding: 49 kr (gamble aktie som störtdykt haha)
exeger 5005 kr → kul företag som jag visserligen tror på, men som är onoterat och har haft det tufft senaste.
utöver detta har jag 91 000 på ett sparkonto med 2% sparränta.
Min grova plan just nu är att:
öppna sparkonto med högre ränta på avanza (3,5% obundet) för min buffert som jag tänker ha kring 50 000kr och resterande 41 000 kr från mitt nuvarnade sparkonto med 2% ränta lägga in i indexfonder.
minska direkta aktieinnehaven i mina enskilda bolag och föra över i sverigeindex och globalindex.
Min frågeställning är: Hur hade ni gjort detta på bästa sätt? Jag skriver mina egna tankar kring val av fonder nedan:
Länsförsäkringar globalindex verkar ha trillat ner från “rika tillsammans rekomendation” för att lämna plats för "DNB Global Indeks S". Är det värt eller onödigt att byta innehavet hit?
Avanza zero har jag tidigare tänkt som sverigeindexnära, men förstått efter inläsning att den är mycket smalare än “PLUS Allabolag Sverige Index”, finns det något syfte att ha båda eller är det bättre att bara rakt byta av till den sistnämnde?
Spiltan aktiefond investmentbolag: kan inte bestämma mig kring denna. Upplever väl kanske att det blir lite kaka på kaka med mina innehav i investor o kinnevik och latour.
Förändringsförslag kring min aktieportfölj:
kindred → ska säljas så fort uppköpet gått igenom (överskottet läggs i indexfonderna)
scibase → finns ingen poäng med att sälja, kan lika gärna ha kvar.
latour, investor och atlas copco → innehav jag tycker om i grund och botten, men som jag vill minska innehavet i (för att minska riskexponeringen)
Kinnevik B → köptes samtidigt som övriga investmentbolag utan närmare research i bolaget. Riktigt risky innehav som visserligen kan gå bra framöver. Har gått 32% minus i denna och vill inte sälja till förlust.
Exeger: köpt på rekomendation och nu gått ner 50% (ironi jag vet), men detta är en aktie jag tror på, på sikt.
Alla kommentarer är uppskattade!
Mvh
//En nybörjare som vill börja investera evidensbaserat.
Riktigt grymt jobbat att redan ha ett så bra sparande igång vid så låg ålder
Det kan endast du avgöra. Globalfond med mycket ESG eller globalfond med mindre ESG. Båda är bra fonder och vilken som kommer ge bäst avkastning kan vi inte veta. Med en pistol mot mitt huvud hade jag personligen valt DNB till fördel mindre ESG och fler innehav.
För att komma med ytterligare ett förslag så gillar jag fonden Storebrand Global all countries som inkluderar tillväxtmarknader och är därmed bredare än de andra. Några baspunkter dyrare men enligt mig värt det om man inte vill ha en separat tillväxtmarknadsfond.
Finns ingen anledning att ha båda eftersom de fonder som ingår i Avanza Zero även finns med i Plus allabolag. Helt klart hade jag enbart kört Plus allabolag Sverige index. Möjligtvis lagt till en småbolagsfond också som Plus mikrobolag (den ingår med någon procent i allabolag-fonden, men personligen vill jag ha lite mer småbolag än så).
Jag hade inte kört denna och enskilda aktier i samma investmentbolag samtidigt. Känns onödigt. Vill du behålla denna fond så absolut okej med förståelsen att det ökar din Sverigeexponering. Se det som lek/spekulation.
Personligen hade jag sålt samtliga enskilda aktier och slängt in pengarna i fondportföljen istället.
Skickar även med denna enkla tumregel för enkelt sparande och hitta rätt risknivå.
Buffert och kortsiktigt sparande (0-3 år i sparhorisont) = Placeras på sparkonto.
Sparhorisont på 3-9 år = Placeras enligt 50% aktieindexfonder och 50% sparkonto eller räntefonder. Alternativt om man mer exakt vet antal år så kör 10% aktieindexfonder per år i sparhorisont. Resten sparkonto eller räntefonder.
10 år eller mer i sparhorisont = 100% aktieindexfonder
Tack för bra svar! Här kommer några frågor tillbaka:)
Att byta fond i sig är ju gratis, men man ligger ju också utanför börsen under säljorderns och köporderns processningstid (vad kan det bli, några dagar iallafall). Är det något jag bör ta i beaktning som ett argument mot att byta?
3 fonder känns roligare än 2 och småbolag tror jag på framöver, så mikrobolagfonden har jag sneglat lite på tidigare!
Att jag är lite mer sverigeexponerad än mallen i basportföljen är jag medveten om, men samtidigt tror jag sverige kommer gå starkt framöver.
Gällande sparhorisont så är det lite knepigt att veta, jag är ju 23, så nån gång om inom 10 (men hade lika gärna kunnat va 11 år liksom) år så börjar det väl bli dags att investera i en bostadsrätt också. Så jag är lite i mittemellan kring om jag ska satsa på 100% aktier eller 50/50 mellan aktier och ränta/sparkonto (förutom att jag åtminstone kommer ha min buffert på ett bättre sparkonto).
är rätt osugen på att sälja till förlust på exeger o kinnevik, tänker nog vänta några månader och se om det vänder. Men kan absolut minska övriga aktieinnehav så att dessa innehav utgör runt 10% av totala innehaven.
Så är det och man ska därför inte byta för ofta eftersom det kan kosta mer än det smakar. Men känner man sig trygg med en ny portfölj så tycker jag man ska ta och göra bytet så snart som möjligt.
Ja 50/50 kan nog absolut vara ganska rimligt om man ska köpa bostad. Men om du vet att det åtminstone inte blir inom de första 5 åren så hade jag nog ändå vågat köra 100% aktier fram tills dess. Därefter lägga nysparandet 50% sparkonto och 50% aktier. Beror ju på lite hur mycket du tror att du kommer behöva till kontantinsats. Kan ju vara svårt att veta om det är 10 år bort.
Ser ingen anledning till att du måste hämta hem förlusten i samma papper du har förlorat i? Klassisk tankefälla många fastnar i. Vad gör du om de aldrig hämtar sig? Då är det garanterat förlust. Säljer du nu istället och investerar i globalfond så är chanserna större för stt hämta igen förlusten.
Ja 10% enskilda aktier kan du unna dig om du tycker det är kul. Rikatillsammans har ett koncept som kallas lekhinken där man kan pyssla med vad man vill, sålänge ens andra investeringar är mer enligt forskningen. Max 10-20% i lekhinken. Kanske lindrar det lite Fomo och kliande fingrar.
Kinnevik är ju 100% viktat mot onoterade bolag (småbolag tänker jag) och därför borde en omfördelning som passar kunna va till en småbolagsfond, eventuellt en global sådan pga redan har svenska småbolag via allabolag.
Vet tyvärr dock inte om det finns någon global microcapfond som ligger på rimlig avgift. Möjligtvis något ETF kanske.
Den enda globala småbolagsindexfonden jag vet om är Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek men den kostar typ 0,7% och det är inte direkt några pyttesmåbolag i den.
Ah det var den jag hade i åtanke. Alternativet är väl att skippa globala småföretag och istället dela upp innehavet i plus alla bolag till 10% alla bolag och sen 10% någon svensk småbolagfond (AMF aktiefond småbolag och plus småbolag). Eller 15-5%