Kan ni kika en minut och analysera min fondportfölj.
Det finns givetvis saker att förbättra och tar mer än gärna emot förslag och tips.
Förstår att mycket av val är personligt, men om det är någon fundamental och uppenbar miss får ni gärna säga till
Sparhorisont 10+ år
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsakringar-global-indexnara
Du har 4st fonder som är inom Sverige. Det behöver inte vara fel men personligen tycker jag det räcker med 1 fond som är mycket bred t.ex Plus allabolag eller max 2 fonder där man lägger till en med Småbolag.
Investmentbolag och teknik tycker jag hör till spekulation/lek och borde inte vara mer än kanske max 10% av portföljens storlek.
Mitt förslag på upplägg utgår från Basportföljen.
60% Länsförsäkringar global indexnära
5% Plus allabolag Sverige index
5% Amf aktiefond småbolag
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
10% Avanza Emerging markets
10% investment/teknik.
Varför har du både Spiltan Investmentbolag, Plus AllaBolag, Avanza Sverige, och AMF småbolag? Känns lite kaka på kaka för Sverigeexponeringen. Iaf ta bort Plus AllaBolag eller Avanza Sverige.
Avanza Sverige & PLUS Allabolag Sverige är inte liknande … som jag ser.
Och när svenska Börsen/indexen går bättre än andra varför ska man inte blir Tung mot Svenska n ? Ser helt logiskt. Kan ni svara varför ska vi inte göra så ? mvh
Nej, OK - fonderna är inte exakt lika. De följer olika index där, om jag läser lite snabbt på Avanza, indexet som avanzafonden följer får lite mer vikt mot småbolag än vad PLUS Allabolag som marknadsviktar mot hela svenska marknaden. Är inte pincipen rätt liknande dock? Köp stora, mellan och små bolag på den Svenska marknaden. Varför är de inte alls liknande, tycker du?
Att svenska börsen/index går bra nu och har gått bra igår är inte en garant för att det blir så framåt. Med utgångspunkt i din frågeställning skulle vi byta marknad baserat på var det gått bäst. Många hoppade säkerligen in i Teknikfonder tidigt förra året eftersom det gått bra senaste tiden. Det visade sig ju inte vara en vinnande strategi för 2021. Dessa kanske istället hoppar till svenska marknaden nu eftersom den gått bra. 2022 blir istället ett år för tillväxtmarknader. Vem vet.
Efter många råd och tips så har jag nu valt bort PLUS Allabolag och Tin Ny Teknik A.
Ersatt dessa med:
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
AMF Aktiefond Europa
Tack för ditt svart. Jag tycker fortfarande inte de är lika eller liknande som syns redan i din beskrivningen. Jag skulle ha både fonder och lägga i två olika portföljer hur de utvecklas. Jag viktar extra mot Avanza Sverige för de är nischad mot småbolag och billigast i denna klass.
Tycker Svenska marknad är mindre känslig jämför med andra med bra utveckling historiskt och jag stötter mitt land självklart !! Håller med din förklarning därför i min korta o offensiva portfolio har jag mer svenska och starka börs-marknad, men långa o optimala portföljer sprider jag risken mer globalt.