Har uppdaterat mina två huvudsakliga portföljer.
Vad tycker ni? Feedback mottages tacksamt.
/Ecorren
Har uppdaterat mina två huvudsakliga portföljer.
Vad tycker ni? Feedback mottages tacksamt.
/Ecorren
Ser ut att vara fina portföljer. Personligen hade jag nog dock gjort några ändringar men det är en smaksak.
I ditt första alternativ så hade jag antingen skippat Norge, Finland, Danmark (om du inte bor i något av dessa länder?) och bara kört 10% home bias. Hade även valt en bredare sverigefond än Nordnets egna. Förslagsvis Plus allabolag Sverige index.
Jag hade även lagt till 10% globala småbolag.
I din andra portfölj så hade jg bara skippat Spiltan investmentbolag och ersatt med globala småbolag.
Är dessa båda portföljer för sparande på 10 år eller längre? Med tanke på den höga risken tänker jag.
Fina portföljer
Hej.
Tack för återkopplingen.
Yes det är långsiktiga portföljer, tidigare versioner har jag haft sedan början på 2010-talet.
Skälet till att småbolag inte åkte med är att den är dyr, > 0,6 %.
Skulle byt ut sverigeindexdelen mot svenska småbolag. Forskning tyder på att små bolag tenderar att gå bättre än stora bolag över tid. Då får man både home bias och småbolag i samma fond.
Tack för återkopplingen!
2 av historiska skäl. Har t.o.m. 4 om man räknar in Better Wealth o Lysa. Benchmarkar mot varandra.
klokt ang LF lägre kostnad, dock inte säkert att LF är billigare över tid.
växlingsavgift stämmer, håller på lång sikt. Sk fond är också nu avgiftsbelagd.
Norge för att spegla nordisk index på min nordiska bias, men påverkan inte stor som du säger. Fair point att ta med för framtida revideringar.
nordnetdonderna är smala, en nackdel men de är dock inte lika smala som Avanza Zero och kostar inget i avgift vad gäller FI, NO och DK.
Det var tanken i Avanza-portföljen där jag ersatte Zero med Alla bolag för att få bredden. Sen har @janbolmeson mfl pekat på korrelation mellan Spiltan Investmentbolag & småbolagsindexet.
Jag tror att dom följer samma index men LF har lägre skatt/kostnad så jo den blir billigare över tid.
Bara för att det funnits en historisk “korrelation” så betyder det inte att det gör det framgent. Sen kommer den effekten från att Private Equity har liknande “return streams” som Small-cap Value (specifikt dem med liknande kapitalstruktur som PE, se nedan). Därav anser jag att du bör försöka få in även småbolag i portföljen, då du får:
Tack. ska läsa på.
Absolut, men om USA har utdelning som är lägre än övriga MSCI World kan Avanza falla ut som det billigare alternativet. Sedan är det oklart om skatteläget är det samma om 10 - 20 år. Men absolut billigare just nu.
Vilka alternativ till tillväxtfonder (index) finns det som är värda att kika på? Avanza Emerging Markets och LF Tillväxt?
Då är det väl inte svårare än att byta till ska till Avanza Global om 20 år om så är fallet Eftersom de följer samma index är det ju inte ett bet man tar, utan det är en ren och skär förlustaffär att ha Avanza Global just nu. Samma produkt till ett dyrare pris.
SPP emerging markets finns också.
96 EM fonder på Avanza. Bara att välja och vraka. Sortera på avgift eller miljö eller utveckling eller nåt annat.